Przystań kajakowa nad jeziorem Paprocany

i

Autor: Archiwum Architektury Przystań kajakowa nad jeziorem Paprocany, proj. RS+ Robert Skitek; fot. Tomasz Zakrzewski – Archifolio

Przystań kajakowa nad jeziorem Paprocany

2020-10-28 17:48

Przystań kajakowa to kolejna realizacja biura RS+ Robert Skitek nad jeziorem Paprocany w Tychach. Bryła mariny została wkomponowana w teren, tworząc z jednej strony widokowe tarasy wykładane drewnem, z drugiej rzeźbiarską formę pokrytą grafitowymi płytami.

Nazwa obiektu Przystań kajakowa nad jeziorem Paprocany
Adres obiektu Tychy, ul. Parkowa 17
Autorzy RS+ Robert Skitek, architekt Robert Skitek
Współpraca autorska architekci Jakub Zygmunt, Jarosław Zieliński, Martyna Lenart-Zygmunt, Wojciech Zientek
Inwestor Gmina Tychy
Projekt 2016
Data realizacji (koniec) 2020

Od kilku lat władze Tychów prowadzą intensywne działania na rzecz poprawy jakości przestrzeni publicznych w mieście. Jedną ze sztandarowych realizacji tego typu jest wielokrotnie nagradzany projekt zagospodarowania wschodniego nabrzeża jeziora Paprocany autorstwa lokalnej pracowni RS+ Robert Skitek („A-m” 06/2015). Z uwagi na sukces tej rewitalizacji magistrat ponownie zwrócił się do architektów, powierzając im opracowanie koncepcji nowej przystani sportów wodnych nad jeziorem. Ostateczny projekt powstał po licznych konsultacjach z żeglarzami. Zakładał budowę wkomponowanej w teren mariny, mieszczącej zarówno funkcje szkoleniowe, jak i zaplecze klubowe oraz techniczne, w tym wiaty na łodzie. Oddana do użytku w maju tego roku przystań jest siedzibą sekcji kajakarskiej Miejskiego Ośrodka Sportu Młodzieżowego. Obiekt składa się z dwóch części – magazynowej i szkoleniowej – rozdzielonych dachem, po którym można swobodnie spacerować i podziwiać widok na jedno z najpiękniejszych jezior regionu. Dach, dzięki pokryciu go roślinnością, stanowi także miejsce do wypoczynku, a zarazem kontynuację ciągnącej się wzdłuż nabrzeża promenady. Od strony jeziora powstały widokowe tarasy wykładane drewnem, od strony lasu obiekt wykończono z kolei grafitowymi płytami z włókno-cementu. Ze względu na zagrożenie powodzią, budynek został nieznacznie wyniesiony ponad teren, a pomosty wyposażono w pływaki, dzięki którym będą mogły unosić się na wodzie.