Osiedle Wrzeciono powstało jako zaplecze mieszkaniowe dla pracowników Huty Warszawa, według projektu Stefana Deubla i Lecha Zaborskiego. Była to inwestycja Warszawskiej Spółdzielni Mieszkaniowej oraz Huty Warszawa. Pod osiedle przeznaczono rozległy teren dawnego wojskowego Lotniska Młociny, na obszarze włączonym w granice administracyjne Warszawy w 1951 roku. Projekt z początku lat 60. XX wieku (początek budowy to rok 1962) uosabia ducha czasów — to przykład powojennego modernizmu, budynki są luźno rozmieszczone w zieleni, o powtarzalnym układzie, zorientowane w kierunku odchylonym o kilkanaście stopni od osi północ-południe. W tej części osiedla domy wzniesiono jeszcze w technologii ramy H, kolejne zdominowała już wielka płyta. Dalsze losy wpisują się w historię wielu innych osiedli tego typu w Warszawie i w całym kraju: początkowy rozmach zderzał się z trudnościami realizacyjnymi i ekonomicznymi, a program usługowy, oświatowy i rekreacyjny pozostał w większości jedynie w sferze projektów i wizji. Po ponad 50-ciu latach osiedle jest zagrożone przestrzenną, funkcjonalną i techniczną degradacją.
Zadanie projektowe polegające na wprowadzeniu zabudowy w zastaną przestrzeń nie należało więc do łatwych. Dla obszaru nie obowiązuje miejscowy plan, niezbędne było uzyskanie decyzji o warunkach zabudowy. Ważnym aspektem zadania postawionego przed autorami była potrzeba stworzenia projektu, który pozwoli rozwiać niepokój czy wręcz sprzeciw mieszkańców osiedla: dogęszczenie zabudowy w istniejącej strukturze budzi obawy przed uszczupleniem zieleni, ograniczeniem terenów otwartych i likwidacją miejsc postojowych. Argumenty o potrzebie dążenia do realizacji koncepcji miasta zwartego nie spotykają się wówczas z dużym zrozumieniem.
Finalnie, po burzliwych konsultacjach z mieszkańcami osiedla, powstał budynek wielorodzinny z usługowym parterem. Składa się z 10-kondygnacyjnej wieży oraz 3- i 4-kondygnacyjnej części położonej wzdłuż ulicy Doryckiej. Łukowa linia zabudowy powtarza geometrię ulicy Doryckiej i zarazem podkreśla lokalne centrum układu — pawilon handlowy z 1966 roku, zrealizowany na planie koła z wewnętrznym placem. Pawilon ten, od 2012 roku ujęty w gminnej ewidencji zabytków, swoją formą uwydatnia ortogonalne, proste formy budynków mieszkalnych.
Elewacje opracowano różnorodnie: południowa przywołuje skojarzenia z przedwojennymi modernistycznymi willami, jest jakby przeszczepiona z pobliskiego zespołu Starych Bielan. Podkreślona została akcentami kolorystycznymi – płaszczyznami ścian w odcieniach kolorów podstawowych, tworzących spójną, elegancką kompozycję. Ekspresyjny układ masywnych, rzeźbiarsko rozwiązanych balkonów akcentuje elewację 10-kondygnacyjnej części od strony ulicy Doryckiej. Elewację północną, od strony zieleni osiedlowej, w otoczeniu rozłożystych drzew, będących największym atutem osiedla, kształtuje rytmiczna kompozycja wyłącznie okrągłych okien kontrastująca z białą rozległą płaszczyzną. Kontrast jako zasada wpisany jest w zadanie projektowe. Autorzy zdecydowali się na prowadzenie dialogu z układem przestrzennym modernistycznego Osiedla Wrzeciono, z jego jednoznaczną geometrią, nieuznającą ulicy jako elementu miastotwórczego, nakierowaną na stworzenie przestrzeni osiedlowej, przy odejściu od tradycyjnej struktury miejskiej i idei miasta. Jednak przyjęta linia zabudowy odzwierciedlająca przebieg ulicy, usługi w parterze i wyraz plastyczny budynku są czytelnym gestem mówiącym o dążeniu do powrotu do tradycyjnego kształtowania zabudowy mieszkaniowej, jako funkcji miastotwórczej.
Realizacja ta jest wyrazem ambicji autorów — wskazaniem, na czym budować lub jak wzbogacić tożsamość przestrzenną tej części Warszawy. Projektanci odwołują się do tradycji przedwojennego modernizmu, której przykładem jest sąsiadujący z osiedlem od południa zespół Stare Bielany, stanowiący historyczny układ urbanistyczny.
Założenia autorskie
Niekształtna, trudna do zabudowy działka położona pośrodku osiedla mieszkaniowego z lat 60. XX wieku pobudziła naszą wyobraźnię. Pudełkowate bryły otaczających domów o architekturze powtarzalnej, niczym z fabrycznej taśmy skłoniły nas do poszukiwań indywidualistycznej, rzeźbiarskiej formy. Inspiracją stał się sąsiedni pawilon handlowy zbudowany na planie okręgu i wijąca się wokół niego uliczka. Tym miękkim kształtom postanowiliśmy dać pierwszeństwo. W otoczeniu stworzonym z abstrakcyjnych układów bloków chcieliśmy odnaleźć chociaż niewielki odcinek kameralnej ulicy z dopasowaną do jej przebiegu zabudową. Narys domu wykreśliliśmy „z cyrkla”, którego igła znajduje się w środku rotundy położonej po przeciwnej stronie ulicy. Parter od strony ulicy wypełniliśmy usługami. Wyższe kondygnacje ukształtowaliśmy tak, aby mieszkańcom najbliżej położonych domów nowy budynek wydawał się jak najmniejszy i przesłonięty zielenią istniejących drzew. Na niższych piętrach ulokowaliśmy niewielkie, głównie dwupokojowe mieszkania, a wyżej trzy- i czteropokojowe. Na ostatnich kondygnacjach wieży i w wyższym fragmencie części niższej zaprojektowaliśmy mieszkania dwupoziomowe, których ściany łukiem przechodzą w stropodachy. Repertuar okien wzbogaciliśmy o okrągłe bulaje, którymi doświetliliśmy większość łazienek w mieszkaniach. Do stworzenia kontrastowej kompozycji białych brył ośmielił nas nieodległy gmach główny Akademii Wychowania Fizycznego, projektu Edgara Norwertha. GRZEGORZ STIASNY
Projektanci odwołują się do tradycji przedwojennego modernizmu, której przykładem jest sąsiadujący z Osiedlem od południa zespół Stare Bielany, stanowiący historyczny układ urbanistyczny
Przyjęta linia zabudowy wzdłuż drogi, usługi w parterze i wyraz plastyczny budynku są czytelnym gestem, mówiącym o próbie powrotu do tradycyjnej, miastotwórczej funkcji ulicy
Located in the northern part of Warsaw, Bielany district is composed of distinct neighborhoods: Old Bielany was constructed before the war in the Modernist style, and its preserved street grid and architecture are now listed as monuments; to the north, Osiedle Wrzeciono was constructed in the 1960s for the employees of the Warsaw Steelworks according to post-war Modernist principles: identical apartment houses surrounded by greenery. New development introduced among the existing blocks had to overcome the residents’ fears that it would reduce green areas and parking places. Therefore the new building in Dorycka St. was designed after extensive consultations with the local residents. It consists of a 10-storied tower and a 3-4-storied part extending along Dorycka; the plan follows the curved street line and emphasizes the local focal point of the neighborhood, a 1966 circular commercial pavilion with an internal patio. Also the ground floor of the new building is envisaged for retail. Each elevation is different; the southern one refers to Old Bielany prewar villas; that along Dorycka is articulated by solid balconies; the northern one is punctuated by round windows.
Budynek mieszkaniowo-usługowy Biały Dom
Warszawa, ul. Dorycka
Autorzy: ARE Stiasny/Wacławek, architekci Grzegorz Stiasny, Jakub Wacławek
Współpraca autorska: architekci Jan Bagiński, Katarzyna Kowalczyk, Alicja Ostafin, Alicja Rudowska
Architektura wnętrz: ARE Stiasny/Wacławek
Architektura krajobrazu: ARE Stiasny/Wacławek
Konstrukcja: inż. Gabriel Pawenta, Biuro Projektów K2
Generalny wykonawca: Agmar oraz SBM Merkury Inwestor: SBM Merkury
Powierzchnia terenu: 1 300 m2
Powierzchnia zabudowy: 455 m2
Powierzchnia użytkowa: 2737 m2
Powierzchnia całkowita: 3503 m2
Kubatura: 11317 m3
Liczba mieszkań: 33
Powierzchnia mieszkań: od 27 do 88 m2
Projekt: 2016
Realizacja: 2017-2019
Nie podano kosztu inwestycji