Budynki Sepia i Teal Office 1

i

Autor: Daniel Rumiacew 1 | Nowy biurowiec wpisuje się w przestrzeń, podejmując dialog z fasadą zabytkowego budynku z początku XX wieku

Biurowce Teal i Sepia / Łódź

2020-03-25 14:17

Dwa nowo oddane do użytku budynki w zespole OFF Piotrkowska zaprojektowano z zachowaniem genius loci i spuścizny materialnej miasta. O nowej realizacji NOW Biura Architektonicznego i zw Architekci pisze Jerzy S. Majewski.

Teal i Sepia to część kompleksu OFF Piotrkowska, który zajmuje długą i wąską posesję w centrum Łodzi. Wznoszące się tu ceglane gmachy fabryczne są pozostałością po tkalni i przędzalni wyrobów bawełnianych Franciszka Ramischa. Pierwsze obiekty powstały w latach 80. XIX wieku. Charakterystycznym elementem kompleksu jest trójkondygnacyjny, ceglany i przeszklony łącznik pomiędzy zabytkowymi budynkami. Biegnie pod nim główna oś komunikacyjna i kompozycyjna założenia.

Budynki Sepia i Teal Office 2

i

Autor: Daniel Rumiacew 2 | Widok z ul. Piotrkowskiej na kompleks OFF Piotrkowska. W głębi biurowce Teal i Sepia z wieżą i łącznikiem pomiędzy zabytkowymi budynkami

Po wojnie upaństwowiona fabryka działała do roku 1990. Zmiana ustroju przyniosła jej zamknięcie, a zabudowania zaczęły popadać w ruinę. Ostatecznie posesję nabył Orange Property Group, który budynki zamierzał przebudować i zaadaptować do celów biurowo-handlowych. W roku 2011 plany się jednak zmieniły. Powierzchnie dolnych kondygnacji zaczęto wynajmować młodym twórcom, a także z przeznaczeniem na offowe sklepy i restauracje. OFF Piotrkowska szybko stała się miejscem kultury alternatywnej, modnym, uwielbianym nie tylko przez hipsterów.

Budynki Sepia i Teal Office 3

i

Autor: Daniel Rumiacew 3 | Widok od strony ulicy Roosevelta na oba budynki

Prowadzona obecnie modernizacja to proces rozłożony na wiele lat. Nie powoduje rewolucji w funkcjonowaniu kompleksu ani w jego strukturze. Zachowuje też swoisty genius loci. W moim przekonaniu nie było lepszego projektanta tej przestrzeni od Andrzeja Owczarka. Rejon FF Piotrkowska to jedna z jego małych ojczyzn. Od kilku dekad prowadzi tu swoją pracownię. Jego działania projektowe są poparte głęboką znajomością miejsca i zdolnością oceny jego wartości. Wyrastają z ducha przestrzeni, eksponując jej walory i wydobywając z niej potencjał.

Budynki Sepia i Teal Office 7

i

Autor: Daniel Rumiacew 7 | Zmodernizowany i zaadaptowany na biurowiec budynek dawnego magazynu fabryki Ramischa. W miejscu dachu powstała nowa, cofnięta kondygnacja

Pierwszy etap rewitalizacji i rozbudowy kompleksu stanowią dwa zrośnięte ze sobą budynki. Pierwszy z nich, Sepia Office, stanowi adaptację i gruntowną przebudowę istniejącego od XIX wieku obiektu przy maksymalnym jego zachowaniu. Jednoprzestrzenne wnętrze parteru o ceglanym stropie odcinkowym przeznaczono na lokal gastronomiczny do wynajęcia. Od strony wewnętrznego dziedzińca, przed witrynami, wzniesiony został podest na letni ogródek restauracyjny. Z kolei na następnych piętrach znalazły się nowe, niezależne pomieszczenia biurowe do wynajęcia. Ostatnia kondygnacja jest silnie przeszklona, cofnięta i poprzedzona tarasem. Powstała w wyniku usunięcia dawnego dachu i nadbudowy. Mimo iż opracowana współczesnym językiem architektury, zapisuje pamięć swojego wcześniejszego kształtu, co jest widoczne w odmiennym potraktowaniu ściany.

Budynki Sepia i Teal Office 10

i

Autor: Daniel Rumiacew 10 | Wieża dawnego magazynu przekształconego obecnie w biurowiec. Z prawej fragment elewacji nowego budynku

Szacunek budzi pietyzm, z jakim architekci zachowali autentyczne elementy w budynku. Nie starali się ich poprawiać, wymieniać na lepsze. Mury opowiadają niemal historię tego obiektu. Także czasów zaniedbania w epoce PRL-u. We wnętrzach zmodernizowanego zabytku pojawiają się też elementy współczesne, takie jak osłony z szarej blachy cięto-ciągnionej. Architekci wprowadzili je z umiarem, wyczuciem materiału i faktury.

Budynki Sepia i Teal Office 11

i

Autor: Daniel Rumiacew 11 | Szeroki taras ostatniej kondygnacji nowego biurowca od stronu ulicy Roosevelta. Węższy taras znalazł się też od strony pasażu na osi kompleksu Off Piotrkowska

Odrestaurowany budynek przylega do drugiego, całkowicie nowego tylną ścianą szczytową. Teal Office to zdyscyplinowana, niemal sześcienna bryła. Także tutaj ostatnia kondygnacja budynku jest cofnięta i poprzedzona tarasami. Architekci z wyczuciem zaprojektowali też elewację. Od strony ulicy Roosevelta jej podziały uzyskane za pomocą pionowych i poziomych listew zbiegają się z układami gzymsów oraz rytmem pilastrów w starym budynku. Z kolei w elewacji tylnej, na osi kompleksu, grafitowa licówka znakomicie harmonizuje z ceglanymi płaszczyznami zabytkowych ścian. Nowe wnętrza mają standardowy układ. Architekci pozostawili część ścian wykończoną w surowym betonie. Klatkę schodową ożywiają malowane na betonie sylwetki sportowców wbiegających po schodach, a niewielki, oświetlony hol zdobi zielona ściana.

Budynki Sepia i Teal Office 12

i

Autor: Daniel Rumiacew 12 | Oś komunikacyjna kompleksu Off Piotrkowska biegnąca od Piotrkowskiej w stronę Sienkiewicza. Ponad nią przerzucony został kilkukondygnacyjny łącznik

Dwa obiekty w kompleksie OFF Piotrkowska nie stanowią rewolucji w architekturze. Nie zaskakują rozwiązaniami formalnymi czy funkcjonalnymi, ale zaprojektowane z ogromną kulturą są dokładnie tym, czym być powinny w takim miejscu. Operując z umiarem współczesnym językiem architektury, wypełniają luki w porwanej tkance urbanistycznej ulicy. A dzięki wyczuwalnej projektowej pokorze zachowują spuściznę materialną miasta i jego kulturę.

Budynki Sepia i Teal Office 13

i

Autor: Daniel Rumiacew 13 | Wnętrze kompleksu Off Piotrkowska. W głębi zmodernizowany budynek dawnego magazynu z wieżą

Założenia autorskie

I etap rewitalizacji i rozbudowy OFF Piotrkowska Center objęły dochodzący do ulicy Roosevelta dawny budynek magazynowy z łącznikiem i wieżą (Sepia Office) i przylegający do niego nowy budynek usługowo – biurowy (Teal Office). Budynek magazynowy został w 1909 roku rozbudowany wg projektu Franciszka Chełmińskiego, który od strony ulicy zaproponował elewację z elementami secesji i Art déco, zachowującą regularny układ istniejącej dolnej części i swobodny, z łukowymi oknami części nadbudowanej. To rzadko spotykana konsekwencja w podejściu do przestrzeni publicznej. Rewitalizacja pomagazynowego budynku Sepia Office została przeprowadzona tak, aby jak najlepiej utrzymać jego autentyczny charakter. Dzięki zastosowaniu tryskaczy możliwe było zachowanie drewnianych stropów. Pozostała również większość dawnych instalacji, akcesoriów czy napisów.

Budynki Sepia i Teal Office 19

i

Autor: Daniel Rumiancew 19 | Nowy biurowiec wpisuje się w przestrzeń ulicy Roosevelta i współczesnym językiem architektury podejmuje dialog z zabytkową fasadą

Ceglane elewacje zabezpieczono i umyto, zachowując charakterystyczne przebarwienia. Większość nowych elementów wystroju i instalacji pomalowano na kolor grafitowy lub czarny, aby podkreślić barwy cegły i drewna. Z kolei każda z trzech elewacji nowego budynku Teal Office ma różny charakter, nawiązujący do bezpośredniego sąsiedztwa. Elewacja od Roosevelta ma dodatkowy betonowy portyk, współgrający z wysokością i poziomym podziałem sąsiedniej fasady F. Chełmińskiego. Elewacja zachodnia będzie w przyszłości częścią pierzei planowanej uliczki, prowadzącej do głównego ciągu pieszego zespołu. Elewacja północna została pokryta grafitową licówką z łupanych bloczków betonowych, nawiązujących do ceglanych elewacji sąsiednich budynków pofabrycznych. Teal Office uzyskał certyfikat BREEAM.

Andrzej Owczarek

Budynki Sepia i Teal Office 4

i

Autor: archiwum pracowni 4 | Sytuacja. Oznaczenia: 1 – Teal office; 2 – Sepia Office; 3 – wieża i łącznik; 4 – budynki dawnej fabryki Franciszka Ramischa
Metryka

Budynki Sepia i Teal Office,

Łódź, OFF Piotrkowska Center, ul. Roosevelta 6, 8

Autorzy: konsorcjum: NOW Biuro Architektoniczne, zw Architekci; architekt Andrzej Owczarek (główny projektant); architekci Aleksandra Zdziechowska, Piotr Walerysiak

Współpraca autorska: architekci Aleksandra Wojtaszczyk-Kluska, Marta Chodkiewicz, Weronika Lewicka

Architektura wnętrz: NOW Biuro Architektoniczne; zw Architekci

Konstrukcja: Sepia FCJ Biuro Konstrukcyjne, Teal KM-PROJEKT Biuro Konstrukcyjne

Generalny wykonawca: BUDIMEX SA Inwestor: OPG Orange Castle

Powierzchnia terenu: 8994 m2

Powierzchnia zabudowy:

Sepia office: 529 m2;

Teal office: 552m2

Powierzchnia użytkowa:

Sepia office 2354 m2;

Teal office 3032 m2

Powierzchnia całkowita:

Sepia office: 2616 m2;

Teal office: 3369 m2

Kubatura:

Sepia office: 12 432 m3;

Teal office 13 828 m3

Projekt: 2015

Realizacja: 2018

Nie podano kosztu inwestycji

Budynki Sepia i Teal Office 5

i

Autor: archiwum pracowni 5 | Rzut parteru. Oznaczenia: 1 – hol wejściowy Teal office; 2 – hol wejściowy Sepia office; 3 – lokal usługowy
Budynki Sepia i Teal Office 6

i

Autor: archiwum pracowni 6 | Rzut pierwszego piętra. Oznaczenia: 1 – powierzchnia biurowa; 2 – wieża; 3 – łącznik; 4 – budynek dawnej fabryki Franciszka Ramischa
Budynki Sepia i Teal Office 8

i

Autor: archiwum pracowni 8 | Przekrój A-A
Budynki Sepia i Teal Office 9

i

Autor: archiwum pracowni 9 | Przekrój B-B
An Office Building in Łódź

Łódź is a 19th-cent. industrial city, constructed around large textile factories, which have been mostly closed down in the past 30 years. A revitalization program of the neglected development has resulted in bringing new functions to old industrial buildings and the main street Piotrkowska, the backbone of the downtown. One of such post-industrial area just next to Piotrkowska is composed of old buildings along a passageway, connected by a three-level bridge and topped by a characteristic tower. The buildings house galleries, art and architecture workshops, unconventional bars and restaurants that make this site a popular attraction. The first stage of the revitalization and extension embraced the former warehouse with the bridge and tower (housing Sepia office), and construction of an adjoining new office building (Teal office). In the old buildings, as much as possible has been preserved; in the new building, each of the three elevations is different in order to harmonize with its direct neighbor.