New Generations w Warszawie
New Generations Festival jest organizowanym przez New Generations Cultural Association cyklicznym wydarzeniem, którego celem jest stworzenie europejskiej platformy dla młodych architektów. Pierwsza edycja odbyła się w Mediolanie (2013), kolejne we Florencji (2014), Genewie (2016) i Rzymie (2017). W listopadzie ubiegłego roku w Warszawie uczestnicy mieli okazję spotkać się po raz piąty. Organizatorami wydarzenia, zatytułowanego Building the Atlas, byli włoski architekt i założyciel platformy Itinerant Office Gianpiero Venturini, architektka krajobrazu i producentka Katarzyna Dorda oraz Miasto Stołeczne Warszawa. Wykłady i spotkania moderował holenderski architekt, wykładowca i kurator Chris Luth. Wraz z najnowszą warszawską edycją festiwalu podjęliśmy ważny krok związany z poszerzeniem formatu New Generations. Polega on na wzmocnieniu sieci międzynarodowej wymiany i współpracy – podkreślał Gianpiero Venturini. 25 prelegentów z Europy podzieliło się swoimi doświadczeniami i spostrzeżeniami dotyczącymi obecnej roli architektów w procesie projektowym i inwestycyjnym. Na Building the Atlas złożyły się prezentacje, warsztaty i panele dyskusyjne odnoszące się do trzech głównych zagadnień: Organizacja, Biznes i Media. Wybór najciekawszych biur z całej Europy dał możliwość podjęcia debaty na tematy, które dotyczą wszystkich architektów – dużo rozmawialiśmy o finansach, sposobach organizacji, wykorzystaniu mediów w pracy, ale też o odpowiedzialności i moralności – podsumowywała Katarzyna Dorda. Zaprezentowane zostały między innymi różne sposoby tworzenia zespołów projektowych. Jednym z pomysłów była kooperatywa – forma o płaskiej strukturze organizacyjnej umożliwiająca wspólne decydowanie o podejmowanych zleceniach, dzielenie się pomysłami, ale też odpowiedzialnością za poszczególne tematy. Prezentacje w części Biznes stanowiły analityczne spojrzenie na realia gospodarcze i finansowe towarzyszące pracy architekta. Prelegenci opowiedzieli o własnych budżetach, rozwiązaniach pozwalających na ustabilizowanie i wzmocnienie pozycji na rynku i próbach dotarcia do nowych odbiorców. Interesujące były pomysły na pozyskiwanie zleceń projektowych i dyskusje na temat plusów i minusów konkursów architektonicznych. Jedna z pojawiających się refleksji to teza o zmianie roli architekta, który coraz częściej staje się mediatorem między grupami specjalistów uczestniczących w procesie inwestycyjnym. Panel Media dotyczył sposobów i narzędzi, z pomocą których architekci mogą komunikować swoje pomysły. Podczas prezentacji przytoczone zostało między innymi pojęcie the most Instagram-friendly architecture – architektury najchętniej „szerowanej” na tym portalu społecznościowym. Prelegenci zaprezentowali też swoje projekty na styku działań architektonicznych i redakcyjnych. Głównymi gośćmi festiwalu były Ethel Baraona Pohl, dyrektor DPR-Barcelona – platformy skupionej na badaniu relacji pomiędzy architekturą, polityką, technologią, ekonomią i sprawami społecznymi oraz Claudia Pasquero, współzałożycielka londyńskiego biura projektowego i badawczego ecoLogicStudio. Jednym z najbardziej wartościowych aspektów festiwalu okazała się możliwość poznania ważnych dla branży architektonicznej zagadnień i spojrzenia na nie z perspektywy młodych pracowni z całej Europy. Poruszane kwestie inspirują do przemyśleń na temat zawodu architekta – trendów i nowych możliwości. DAMIAN PRZYBYŁA (LAKA STUDIO)
World Architecture Festival 2018
Podobnie jak w poprzednich latach pod koniec listopada 2018 roku odbył się World Architecture Festival (WAF) połączony z ceremonią wręczenia nagród za najlepsze światowe budynki i projekty. Wydarzenia miały miejsce w centrum konferencyjnym RAI w Amsterdamie, a temat tej edycji dotyczył tożsamości. Jury składające się z ponad 130 sędziów (m.in. David Adjaye, Jeanne Gang, Rem Koolhaas) zrecenzowało ok. 500 projektów z 57 krajów. Tym razem postanowiono zwiększyć liczbę kategorii, w wyniku czego pojawiła się możliwość wysłuchania prezentacji w aż 17 Crit Roomach, których przestrzeń tworzyły balony wystawiennicze z tkaniny. Liczba zgłoszonych projektów była tak wysoka, że 17 różnych wystąpień toczyło się równolegle. Każdy prelegent miał 10 minut, następnie przez 8 minut jego prezentacja była omawiana przez jurorów. Za Budynek Roku uznana została singapurska inwestycja publiczna – Kampung Admiralty biura WOHA. Nagrodzony projekt podważa regułę stawiania na wielu działkach budynków, które w rzeczywistości mogą być zintegrowane. W kompleksie, gdzie skupiono usługi dla osób starszych i komercyjne oraz mieszkania socjalne, zaplanowano też przestrzenie zielone zajmujące dwa razy więcej miejsca niż całkowita powierzchnia założenia. Po raz trzeci w historii WAF główną nagrodę otrzymał projekt z Singapuru (w 2012 roku nagrodzono ogrody zimowe, a w 2015 zespół mieszkaniowy The Interlace). Zarówno w tym przypadku, jak i w innych zwycięskich pracach ważna okazała się idea zrównoważonego rozwoju. Polskę reprezentowały dwa projekty: biurowiec Green Properties w Gdańsku biura APA Wojciechowski Architekci (w kategorii Office – Future Projects) oraz zespół biurowy Comarch w Łodzi autorstwa NOW Biuro Architektoniczne (Old and New – Completed Buildings). Niestety tym razem Polakom nie udało się wrócić z nagrodą. Wiadomo już, że następna edycja WAF odbędzie się 4-6 grudnia, ponownie w Amsterdamie. JAKUB FIGEL, FILIP KURASZ