Dom Kultury Krzemień 1

i

Autor: Maciej Lulko 1 | Dom Kultury zlokalizowano na skraju parku otwierającego drogę do pobliskiej Puszczy Bukowej

Dom Kultury Krzemień / Szczecin

2021-05-25 14:31

Budynek – niewątpliwie współczesny i nowoczesny – bardziej inspiruje i otwiera przed użytkownikami możliwości, niż epatuje swoim wyrazem. O nowej realizacji pracowni Grid architekci pisze Marek Sietnicki [W WYDANIU CYFROWYM DODATKOWE ZDJĘCIA I RYSUNKI].

Dom Kultury Krzemień w Podjuchach w Szczecinie powstał z inicjatywy mieszkańców, którzy chcieli zaktywizować kulturalnie swoją dzielnicę. Pierwotna, zaakceptowana przez miasto koncepcja zakładała stworzenie centrum aktywności lokalnej i z takimi założeniami w 2017 roku został rozpisany konkurs architektoniczny, który wygrała pracownia Grid architekci. W trakcie pracy nad projektem zmieniono formułę obiektu z centrum aktywności lokalnej na dzielnicowy dom kultury, obecnie działający pod nazwą Dom Kultury Krzemień.

Dzielnica Podjuchy nie należy do najlepszych w Szczecinie. Z jednej strony ma charakter poprzemysłowy, co podkreśla rozciągnięcie jej wzdłuż torów kolejowych, a z drugiej wciąż pobrzmiewają tu echa przedmieścia rozwijającego się intensywnie w latach 30. XX wieku na krawędzi podszczecińskiej Puszczy Bukowej, na wzgórzach z widokiem na rozlewiska Odry. W sąsiedztwie domu kultury znajdują się blokowiska z lat 80. oraz niewielkie hale i warsztaty, ale także kilkanaście modernistycznych willi z lat 30.

Dom Kultury Krzemień 2

i

Autor: Maciej Lulko 2 | Budynek przenika się funkcjonalnie i przestrzennie z parkiem

Dużym plusem lokalizacji Krzemienia jest jego położenie w granicach zaniedbanego do tej pory parku. Pozwoliło ono na podwyższenie standardu przestrzennego samego budynku, a także stało się pretekstem do rewaloryzacji terenu zielonego. Powstał w nim m.in. mały terenowy amfiteatr, a na elewacji od strony parku – niewielka ścianka wspinaczkowa. Zaprojektowany w niebanalny sposób plac przed budynkiem jest strefą wejściową zarówno do obiektu, jak i do parku. Elementy nawierzchni i małej architektury tworzą kompozycję o coraz mniejszym zagęszczeniu i niczym poodrywane fragmenty giną powoli w zieleni.

Dom Kultury Krzemień 3

i

Autor: Maciej Lulko 3 | Elewacja wejściowa

Wygląd budynku nasuwa skojarzenia z typowym polskim domem kultury, co można uznać za swego rodzaju zabawę formą. Dwukondygnacyjna modernistyczna kostka z jednej strony niebezpiecznie upodabnia się do zlokalizowanych nieopodal pawilonów handlowych i hal magazynowych, ale dzięki niewątpliwej kulturze i jakości rozwiązań, szczególnie wyrażonej w dbałości o detale i szczerości zastosowanych materiałów, zbliża się w odbiorze zewnętrznym do charakteru sąsiednich willi. Na uwagę zasługuje zwłaszcza okładzina parteru, która tworzy masywny cokół budynku z interesującym ornamentem, uzyskanym dzięki zastosowaniu przypadkowego wątku dwóch odcieni cegły. Wypełniają one siatkę pionowo ustawionych elementów, skontrastowaną z okładziną piętra z płyt z betonu architektonicznego.

Dom Kultury Krzemień 9

i

Autor: Maciej Lulko 9 | Plac przed budynkiem a zarazem wejście do parku

Półprzezroczysty ekran pierwszej kondygnacji od strony frontowej kontrastuje lekkością z betonową posadzką placu i ceglanym cokołem. Wysmakowane w proporcjach elementy fasady w prosty sposób tworzą nieoczywistą modernistyczną elewację, która ujawnia swój prawdziwy potencjał dopiero po zmroku, gdy oświetlenie znajdujących się za nią sal tworzy zmieniającą się w czasie iluminację. Budynek charakteryzuje się bardzo prostym i czytelnym układem funkcjonalnym oraz przestrzennym. Szklana fasada parteru pozwala na przenikanie przestrzeni placu i parku do wnętrza, które zbudowane jest w oparciu o dwie osie krzyżujące się w otwartym na dwie kondygnacje i przeszklonym od góry foyer. Jedna, na parterze, prowadzi od placu przed budynkiem przez główne wejście, hol, foyer i salę widowiskową po parking za budynkiem, druga zaś, na piętrze, podkreślona jest przez galerię przylegającą do sali tanecznej i sportowej.

W tworzeniu przestrzeni widać nacisk na elastyczność i mobilność poszczególnych stref, umożliwiającą prowadzenie różnorodnych aktywności. W całym obiekcie pomimo zastosowania surowych, niewykończonych materiałów czuje się dyskretną elegancję. Beton płyt stropowych i bloczków ściennych, drewno klejone konstrukcji dachu, czarna blacha oraz drewniane i stalowe dodatki to w zasadzie wszystkie elementy zastosowane w tym budynku. Bezpretensjonalnie, szlachetnie, ale nie onieśmielająco. Budynek – niewątpliwie współczesny i nowoczesny – bardziej inspiruje i otwiera przed użytkownikami możliwości, niż epatuje swoim wyrazem.

Dom Kultury Krzemień 10

i

Autor: Maciej Lulko 10 | Ścianka wspinaczkowa wkomponowana w betonową fasadę od strony parku

Założenia autorskie

Dzięki rozwiązaniom funkcjonalnym umożliwiającym organizację różnorodnych wydarzeń oraz dużej elastyczności i niezależności poszczególnych pomieszczeń projekt zyskał przychylność jury w konkursie w 2017 roku. W budynku oprócz wielofunkcyjnej sali przewidzianej dla 200 osób znalazło się też miejsce dla pracowni tańca, sali sportowej, muzycznej, plastycznej czy konferencyjnej oraz niewielkiej kawiarni.

Nasza wizja obiektu zakładała, że oprócz niezbędnego rozkładu pomieszczeń, ich prawidłowych funkcjonalnych zależności, wygeneruje on wartość dodaną świadczącą o publicznym i egalitarnym charakterze miejsca. Wykorzystaliśmy naturalne położenie działki (na skrzyżowaniu i jednocześnie w bezpośredniej bliskości zieleni parkowej), by podkreślić atuty i potencjał lokalizacji – terenu dotychczas zaniedbanego, odcinającego park od ulicy Sąsiedzkiej i Krzemiennej. Plac wejściowy, dom kultury, park, a nawet zlokalizowany na zapleczu parking tworzą sekwencję uzupełniających się przestrzeni, dającą szansę na aktywizację mieszkańców, zintensyfikowanie relacji międzyludzkich oraz odpoczynek i rekreację dzięki zapleczu technicznemu i funkcjonalnemu zlokalizowanemu w budynku domu kultury.

Dom Kultury Krzemień 11

i

Autor: Maciej Lulko 11 | Półprzezroczysta fasada po zmroku świadczy o aktywnościach wewnątrz budynku

Wycofanie linii elewacji frontowej pozwoliło na stworzenie placu wejściowego przed budynkiem, a także przedpola dla parku, z którym obiekt sąsiaduje od strony południowej. Kawiarnia zlokalizowana na styku parku i placu dodatkowo zwiększa atrakcyjność miejsca. W naszym zamyśle fasada frontowa z przeszklonym podcieniem holu wejściowego oraz górująca nad nim rozświetlona wieczorami i ożywiona światłem wewnętrznym poliwęglanowa elewacja, subtelnie zdradzająca, co dzieje się wewnątrz, ma wywoływać zainteresowanie osób postronnych, a także zachęcać do wejścia i samodzielnego zapoznania się z ofertą obiektu.

Artur Toboła

Dom Kultury Krzemień 12

i

Autor: Maciej Lulko 12 | Zastosowanie górnego doświetlenia pozwala na organizowanie wydarzeń również przy świetle naturalnym
metryka

Dom Kultury Krzemień

Szczecin, ul. Krzemienna 10

Autorzy: Grid architekci, architekci Artur Toboła, Agnieszka Zając

Współpraca autorska: architekci Paulina Gogacz, Hanna Moskal

Architektura wnętrz: Grid architekci

Architektura krajobrazu: Grid architekci

Konstrukcja: PB Stalbet

Generalny wykonawca: Expert

Inwestor: Urząd Miasta Szczecin

Powierzchnia terenu: 5284 m2

Powierzchnia zabudowy: 893 m2

Powierzchnia użytkowa: 1159 m2

Powierzchnia całkowita: 1345 m2

Kubatura: 7188 m3

Projekt konkursowy: 2017

Projekt: 2018

Realizacja: 2020

Koszt inwestycji: 10 000 000 zł

Dom Kultury Krzemień 13

i

Autor: Maciej Lulko 13 | Główna sala wielofunkcyjna
Dom Kultury Krzemień 14

i

Autor: Maciej Lulko 14 | Klatka schodowa głównego foyer
Dom Kultury Krzemień 15

i

Autor: Maciej Lulko 15 | Galeria na antresoli foyer

Wizja architektów zakładała, że obiekt wygeneruje wartość dodaną świadczącą o publicznym i egalitarnym charakterze miejsca

Dom Kultury Krzemień 16

i

Autor: Maciej Lulko 16 | Pomieszczenie biurowe. Widok na park rozpościera się z większości okien w budynku.
Dom Kultury Krzemień 17

i

Autor: Maciej Lulko 17 | Po prawej półprzezroczysta fasada w sali sportowej
Dom Kultury Krzemień 18

i

Autor: Maciej Lulko 18 | Sala do ćwiczeń sportowych
Dom Kultury Krzemień 21

i

Autor: Maciej Lulko Dom Kultury Krzemień
Dom Kultury Krzemień 22

i

Autor: Maciej Lulko Dom Kultury Krzemień
Dom Kultury Krzemień 23

i

Autor: Maciej Lulko Dom Kultury Krzemień
Dom Kultury Krzemień 24

i

Autor: Maciej Lulko Dom Kultury Krzemień
Dom Kultury Krzemień 25

i

Autor: Maciej Lulko Dom Kultury Krzemień
Dom Kultury Krzemień 26

i

Autor: Maciej Lulko Dom Kultury Krzemień
Dom Kultury Krzemień 27

i

Autor: Maciej Lulko Dom Kultury Krzemień
Dom Kultury Krzemień 28

i

Autor: Maciej Lulko Dom Kultury Krzemień
Dom Kultury Krzemień 29

i

Autor: Maciej Lulko Dom Kultury Krzemień
Dom Kultury Krzemień 30

i

Autor: Maciej Lulko Dom Kultury Krzemień
Dom Kultury Krzemień 31

i

Autor: Maciej Lulko Dom Kultury Krzemień
Dom Kultury Krzemień 32

i

Autor: Maciej Lulko Dom Kultury Krzemień
Dom Kultury Krzemień 4

i

Autor: archiwum pracowni 4 | Sytuacja. Oznaczenia: 1 – Dom Kultury Krzemień Link: https://cdn.galleries.smcloud.net/t/photos/gf-XvKD-6wk4-taXn_dom-kultury-krzemien-4.jpeg
Dom Kultury Krzemień 5

i

Autor: archiwum pracowni 5 | Rzut parteru. Oznaczenia: 1 – hol; 2 – kawiarnia; 3 – sala konferencyjna; 4 – sala wielofunkcyjna; 5 – pracownia muzyczna; 6 – garderoby Link: https://cdn.galleries.smcloud.net/t/photos/gf-uv7B-GayA-3n7R_dom-kultury-krzemien-5.jpeg
Dom Kultury Krzemień 6

i

Autor: archiwum pracowni 6 | Rzut pierwszego piętra. Oznaczenia: 1 – pracownia tańca, baletu, teatru; 2 – pracownia sztuk plastycznych; 3 – magazyn; 4 – szatnia; 5 – sala gimnastyczna; 6 – biuro Link: https://cdn.galleries.smcloud.net/t/photos/gf-SbiB-qPQz-jnsy_dom-kultury-krzemien-6.jpeg
The Community Center in Szczecin

The Krzemień Community Center was built on the initiative of local inhabitants in a dilapidated area between a postindustrial district along the railway tracks and some Modernist residential development from the 1930s and housing estates from the 1980s, accompanied by small-scale workshops and warehouses. The location was conducive to a higher spatial standard of the building itself, but also led to a revalorization of a small neglected park surrounding the site, and the small square in front of the center leads both to the building and the park. The ground level is faced with two-toned brick, and glass in the entrance portico; the first floor elevations are of decorative concrete, except for the front, made of semi-transparent polycarbonate. The community center offers space for a variety of events due to a flexible internal layout. Apart from a multi-purpose hall for two hundred spectators, the building houses rooms for various workshops: dancing, sports, music and art, as well as a small conference chamber and a café. The two-level foyer is glazed from above.