Muzeum Katyńskie

i

Autor: archiwum serwisu Wbite w ziemny wał Cytadeli schody oraz dojście do wind łączą koniec ekspozycji z placem przed wejściem do muzeum. Fot. Marcin Czechowicz

Ekspresja muzeum – o projekcie Muzeum Katyńskiego Konrad Grabowiecki

2015-12-30 10:53

Historia zbrodni katyńskiej jest w swoim okrucieństwie i bezmiarze zła trudna do pojęcia. 15 tablic upamiętniających 21 768 ofiar umieszczonych w zabytkowej działobitni nasuwa pytania o znaczenie takich słów jak zło, dobro czy przebaczenie. W tym miejscu świadomie nadaliśmy architekturze mocny wyraz. Szczelina między wysokimi na 12 metrów ścianami prowadzi nas w dwóch kierunkach – w dół ku tablicom z nazwiskami ofiar, a w drugą otwiera się ku niebu i światłu – pisze jeden z głównych projektantów budynku Konrad Grabowiecki.

Beton. Trwały, może pełnić funkcje konstrukcyjne, jest także bardzo plastyczny. Zabarwiony traci swoją techniczną dosłowność, zyskując szlachetność kamienia. Pięknie się starzeje, wspaniale reaguje na światło. Latem jest przyjemnie ciepły w dotyku, zimą jest chłodny i niedostępny.

W Muzeum Katyńskim zabarwiliśmy go na kolor cegły, tak aby zintegrował się z zabytkowymi murami cytadeli. Było to istotne bo kaponiera – jedyny taki obiekt militarny w Warszawie – wymagała z jednej strony poszanowania jako zabytek, z drugiej gruntownej przebudowy, aby spełnić wymagania współczesnego obiektu muzealnego. Z surowego betonu barwionego zaprojektowaliśmy konsekwentnie wszystkie nowe elementy i uzupełnienia, zarówno na zewnątrz, jak i w środku budynku. Wszędzie tam, gdzie narracja muzealna tego wymagała beton barwiony stał się także środkiem architektonicznego wyrazu.

Muzeum Katyńskie

i

Autor: archiwum serwisu Aleja nieobecnych z ustawionymi wzdłuż niej pustymi cokołami prowadzi pomiędzy murem a wałem Cytadeli do tablic z nazwiskami ofiar w budynku działobitni. Fot. Marcin Czechowicz

W betonie umieściliśmy odciski osobistych przedmiotów ofiar. Ślady orzełka z rogatywki, ryngrafu, guzika, odznaki policyjnej czy listu wysłanego do domu odwiedzający napotka w wielu miejscach. Historia zbrodni katyńskiej jest w swoim okrucieństwie i bezmiarze zła trudna do pojęcia. 15 tablic upamiętniających 21 768 ofiar umieszczonych w zabytkowej działobitni nasuwa pytania o znaczenie takich słów jak zło, dobro czy przebaczenie. W tym miejscu świadomie nadaliśmy architekturze mocny wyraz. Szczelina między wysokimi na 12 metrów ścianami, rozcinająca wał cytadeli, prowadzi nas w dwóch kierunkach – w dół ku tablicom z nazwiskami ofiar w arkadach działobitni, a w drugą otwiera się ku niebu i światłu. Na osi schodów wśród drzew stoi dębowy krzyż – epilog naszej opowieści o Katyniu.

Metryka
  • Współpraca autorska: architekci Joanna Orłowska, Marek Sobol, Emila Sobańska, Łukasz Węcławski, Agnieszka Grzywacz, Ewelina Wysokińska, Jacek Kretkiewicz, Tomasz Pluciński, Maciej Rąbek, Marcin Szulc, Barbara Trojanowska, Jolanta Fabiszewska
  • Powierzchnia zabudowy: 1808.0
  • Konstrukcja: BBK Piotr Szczepański
  • Kubatura: 19377.0
  • Koszt inwestycji: 45 000 000 PLN
  • Inwestor: Muzeum Wojska Polskiego
  • Architektura krajobrazu: PASA Design oraz Anna Kalina
  • Adres obiektu: Warszawa, ul. Jana Jeziorańskiego
  • Nazwa obiektu: Muzeum Katyńskie
  • Generalny wykonawca: PBM Południe
  • Projekt: 2010-2013
  • Data realizacji (koniec): 2015
  • Data realizacji (początek): 2013
  • Powierzchnia terenu: 27000.0
  • Powierzchnia całkowita: 3966.0
  • Powierzchnia użytkowa: 1354.0
  • Autorzy architektury i rozwiązań przestrzennych: Brzozowski Grabowiecki Architekci ( BBGK Architekci), architekci Jan Belina Brzozowski i Konrad Grabowiecki
  • Autorzy projektu konkursowego: Jan Belina Brzozowski i Konrad Grabowiecki, Jerzy Kalina, Krzysztof Lang – z zespołami
  • Ekspozycja i instalacje artystyczne: Jerzy Kalina oraz Trias
  • Konserwacja zabytków: Zabytki.doc
  • Akustyka: Pracownia Akustyczna Kozłowski
  • Projekt konkursowy: 2010