Autor: Iwan Baan1 | Charakterystycznym elementem bryły nowego muzeum jest kaskadowy układ poszczególnych budynków
Galeria sztuki / Sydney
Tekst: Wiktor Kowalski, opracowanie: Anna Żmijewska
2023-10-0414:07
Czy ten artykuł był ciekawy? Podziel się nim!
Zastosowanie konstrukcji stalowej z zespolonymi płytami na blasze trapezowej zminimalizowało ciężar nadziemia posadowionego na stropie istniejącego zbiornika z czasów II wojny światowej – o realizacji pracowni SANAA pisze Wiktor Kowalski [W WYDANIU CYFROWYM WIĘCEJ ZDJĘĆ].
Od grudnia 2022 roku Galeria Sztuki Nowej Południowej Walii ma do zaoferowania zwiedzającym dwukrotnie większą przestrzeń wystawienniczą za sprawą rozbudowy kontrastującej z istniejącym XIX-wiecznym neoklasycystycznym gmachem galerii sztuki. Autorem nowej części są architekci z japońskiego studia SANAA, które na swoim koncie ma takie obiekty, jak La Samaritaine w Paryżu („A-m” 09/2021), Rolex Learning Center w Lozannie („A-m” 06/2010) czy Muzeum Sztuki Współczesnej XXI Wieku w Kanazawie. Nowy budynek muzeum tworzy kilka pawilonów, które połączono ogrodem zlokalizowanym na wzgórzu z widokiem na port w Sydney i zatokę Woolloomooloo. Naszym celem było zaprojektowanie budynku muzeum sztuki, który będzie harmonijnie współgrał z otoczeniem, takiego, który oddycha z miastem, parkiem i portem – mówią architekci nagrodzonej Nagrodą Pritzkera japońskiej pracowni architektonicznej kierowanej przez Kazuyo Sejimę i Ryue Nishizawę.
Muzeum znajduje się na łagodnym zboczu parku Sydneyʼs Domain, spektakularnym miejscu sąsiadującym z Królewskim Ogrodem Botanicznym. Galeria sztuki rozrastała się stopniowo w ciągu ostatniego stulecia, wraz z licznymi rozbudowami, aby pomieścić coraz bardziej zróżnicowaną kolekcję. Nowy samodzielny budynek zlokalizowany jest na północ od istniejącej siedziby muzeum, na skrzyżowaniu kilku krytycznych ścieżek. Piesi przechodzą przez to miejsce, aby dostać się do i z miasta, podczas gdy samochody poruszają się wzdłuż drogi ekspresowej poniżej. W 1958 roku budowa autostrady przez Domain oddzieliła ogród botaniczny od galerii sztuki. Pod koniec lat 90. zbudowano wiadukt, który częściowo połączył oba te miejsca.
i
Autor: Iwan Baan2, 3 | Nowy budynek muzeum zlokalizowany jest w okolicy portu, w parku na wschodnim krańcu centralnej dzielnicy biznesowej Sydney. Sąsiaduje z Królewskim Ogrodem Botanicznym i operą Jørna Utzona
Ukształtowanie terenu jest zróżnicowane. Od portu do Art Gallery Road, gdzie znajduje się wejście do galerii sztuki, teren wznosi się na 20 m. W najniższej części działki znajdują się dwa wycofane z eksploatacji zbiorniki na ropę naftową, używane podczas II wojny światowej. Skomplikowane uwarunkowania terenu miały duży wpływ na projekt rozbudowy, zostały jednak pomysłowo wplecione w narrację studia SANAA, która opowiada historię modernizacji Sydney.
Zaprojektowane przez SANAA wraz z lokalną pracownią Architectus budynki przybierają kształt skupiska prostopadłościennych pawilonów, które nakładają się na siebie. Mają one różne rozmiary i kaskadowo opadają w kierunku portu. W ramach inwestycji przeprowadzono również rewitalizację historycznego budynku galerii sztuki, której projekt opracowała australijska pracownia architektoniczna Tonkin Zulaikha Greer.
Autor: Iwan BaanNowy budynek muzeum zlokalizowany jest w okolicy portu, w parku na wschodnim krańcu centralnej dzielnicy biznesowej Sydney. Sąsiaduje z Królewskim Ogrodem Botanicznym i operą Jørna Utzona
Istniejące i nowe obiekty galerii scala plac miejski połączony z pawilonem wejściowym nowego budynku. Jest to duża, otwarta przestrzeń, która pozwala na organizację imprez i pokazów plenerowych na dużą skalę. Z wnętrza pawilonu wejściowego odwiedzający mogą zejść do atrium, podziwiając zarówno sztukę, jak i krajobrazy. Trzy zielone dachy, do których prowadzą ścieżki z ogrodu botanicznego, zostały udostępnione odwiedzającym, oferując nowe widoki na dzielnicę oraz zatokę. Te publiczne przestrzenie tworzą ponad 3400 m2 „tarasów artystycznych” i dziedzińców. Sale wystawowe w nowej części muzeum są rozmieszczone na kilku poziomach. Galeria Aborygenów i mieszkańców wysp Cieśniny Torresa znajduje się na poziomie wejściowym z przeszkloną ścianą zwróconą w stronę istniejącego budynku i oknem z widokiem na port. Na najniższej kondygnacji zachowano południowy zbiornik na ropę naftową o powierzchni 2200 m2, który został zaadaptowany na potrzeby dużych wystaw oraz instalacji artystycznych. Zbiornik podziemny, do którego prowadzą kontrastujące z surowym otoczeniem spiralne białe schody, tworzy wraz z 125 kolumnami unikalną przestrzeń akustyczną o wysokości 7 m. Na niższych poziomach znajdują się jeszcze cztery galerie, w tym dwie o powierzchni ponad 1000 m2 i wysokości pomieszczeń 5,5 m. W budynku zaplanowano również szereg mniejszych obszarów wystawienniczych, sale edukacyjne dla dzieci i grup szkolnych oraz studio do tworzenia prac multimedialnych.
Na niższych kondygnacjach elewację budynku tworzą ściany z ubitej ziemi wykonane z materiałów pochodzących z australijskiego stanu Nowa Południowa Walia oraz ręcznie formowanych cegieł wapiennych. Na wyższych poziomach zaprojektowano szklaną fasadę, aby zapewnić widoki na Królewskie Ogrody Botaniczne i port w Sydney. Szkło zostało wykorzystane także do zaprojektowania rzeźbiarskiego zadaszenia nad dziedzińcem wejściowym, który tworzy 108 zakrzywionych tafli. Jego zróżnicowane, zmienne fale nawiązują do pobliskiego portu.
i
Autor: Iwan Baan4 | Widok od strony południowo-wschodniej
Nowy budynek w najniższym punkcie zagłębiony jest na cztery kondygnacje o konstrukcji żelbetowej. Część nadziemna galerii została wykonana w konstrukcji stalowej z zespolonymi płytami wylewanymi na blasze trapezowej. Ten rodzaj budowy nadziemia pozwala ograniczyć jej ciężar, co było szczególnie istotnym czynnikiem przy posadowieniu nowego obiektu na stropie istniejącego zbiornika na paliwo z czasów II wojny światowej.
Nowy gmach jest pierwszym publicznym muzeum sztuki w Australii, które otrzymało 6-gwiazdkową ocenę projektu Green Star, oznaczającą „światowe przywództwo” w zakresie zrównoważonych środowiskowo praktyk budowlanych. 100% zapotrzebowania nowego budynku na energię jest zapewnione przez energię odnawialną, przy czym ponad 10% generują panele słoneczne zlokalizowane na dachu pawilonu wejściowego. Obiekt jest w stanie przechwytywać i zbierać wodę deszczową w celu ponownego wykorzystania do nawadniania oraz na potrzeby wież chłodniczych. Ponadto na uwagę zasługuje fakt, że w projekcie zieleni przewidziano endemiczną roślinność (lasów w rejonie Sydney), przywracając historyczne gatunki sprzed osadnictwa europejskiego. Ponad 8000 m2 zielonego dachu i obszarów krajobrazowych obsadzono blisko 50 000 rodzimych gatunków australijskich roślin.
i
Autor: Iwan Baan12 | Nowy budynek zaprojektowano na północ od istniejącej siedziby muzeum, po drugiej stronie autostrady i wiaduktu łączącego budynki ze sobą oraz z parkiem
Galeria Sztuki Nowej Południowej Walii (Art Gallery of New South Wales) Sydeny, Australia Autor: Kazuyo Sejima + Ryue Nishizawa / SANAA Architekt lokalny: Architectus Architektura krajobrazu: McGregor Coxall; Gustafson Guthrie Nichol Konstrukcja: Arup Generalny wykonawca: Richard Crookes Constructions Inwestor: Art Gallery of New South Wales (AGNSW) Powierzchnia: 40 000 m2 (budynek nowy i istniejący po rozbudowie) Projekt: 2015 Realizacja: 2022
i
Autor: SANAA9 | Rzut poziomu -1
i
Autor: SANAA10 | Rzut poziomu -2
i
Autor: SANAA5 | Sytuacja. Oznaczenia: 1 – istniejący budynek muzeum; 2 – nowy budynek muzeum; 3 – apartamenty Wharf Terraces; 4 – historyczna przystań Finger Wharf (Woolloomooloo)
Autor: AGNSW, Jenni Carter13, 14 | Jedną z charakterystycznych przestrzeni muzeum jest galeria w dawnym zbiorniku na ropę naftową, służącym marynarce podczas II wojny światowej. Architektom zależało na zachowaniu jego ciemnego industrialnego wnętrza wraz ze 125 kolumnami, które skontrastowano z nowymi, spiralnymi schodami w kolorze białym
i
Autor: AGNSW, Jenni CarterJedną z charakterystycznych przestrzeni muzeum jest galeria w dawnym zbiorniku na ropę naftową, służącym marynarce podczas II wojny światowej. Architektom zależało na zachowaniu jego ciemnego industrialnego wnętrza wraz ze 125 kolumnami, które skontrastowano z nowymi, spiralnymi schodami w kolorze białym
i
Autor: Rory Gardiner15, 17-19 | Część podziemna nowego gmachu wykonana jest w konstrukcji żelbetowej, nadziemna natomiast – w konstrukcji stalowej z zespolonymi płytami wylewanymi na blasze trapezowej. Dzięki zastosowaniu w przypadku nadziemia tego typu
i
Autor: Rory Gardiner16 | Realizacja spiralnych schodów w dawnym zbiorniku na ropę naftową
i
Autor: Craig Willoughby15, 17-19 | Część podziemna nowego gmachu wykonana jest w konstrukcji żelbetowej, nadziemna natomiast – w konstrukcji stalowej z zespolonymi płytami wylewanymi na blasze trapezowej. Dzięki zastosowaniu w przypadku nadziemia tego typu
i
Autor: Rory Gardiner15, 17-19 | Część podziemna nowego gmachu wykonana jest w konstrukcji żelbetowej, nadziemna natomiast – w konstrukcji stalowej z zespolonymi płytami wylewanymi na blasze trapezowej. Dzięki zastosowaniu w przypadku nadziemia tego typu
i
Autor: Rory Gardiner15, 17-19 | Część podziemna nowego gmachu wykonana jest w konstrukcji żelbetowej, nadziemna natomiast – w konstrukcji stalowej z zespolonymi płytami wylewanymi na blasze trapezowej. Dzięki zastosowaniu w przypadku nadziemia tego typu
Celem architektówbyło zaprojektowanie budynku muzeum sztuki, który będzie harmonijnie współgrał z otoczeniem, takiego, który oddycha z miastem, parkiem i portem
i
Autor: Iwan BaanZadaszenie nad dziedzińcem wejściowym składa się z 108 zakrzywionych tafli. Układ fal nawiązuje do pobliskiego portu
i
Autor: AGNSW, Christopher SneeZadaszenie nad dziedzińcem wejściowym składa się z 108 zakrzywionych tafli. Układ fal nawiązuje do pobliskiego portu
i
Autor: Iwan BaanZadaszenie nad dziedzińcem wejściowym składa się z 108 zakrzywionych tafli. Układ fal nawiązuje do pobliskiego portu
i
Autor: SANAA23-25 | Detal konstrukcji szklanego zadaszenia nad dziedzińcem wejściowym. Oznaczenia: 1 – szkło laminowane zakrzywione; 2 – podkonstrukcja stalowa; 3 – belka w jednym kierunku z płaskownika stalowego 220 x 60 mm; 4 – słup stalowy o średnicy 219 mm; 5 – płaskownik ze stali nierdzewnej dogięty do krzywizny szkła; 6 – szary silikon; 7 – uchwyt ze stali nierdzewnej; 8 – oprawa oświetleniowa
i
Autor: SANAA23-25 | Detal konstrukcji szklanego zadaszenia nad dziedzińcem wejściowym. Oznaczenia: 1 – szkło laminowane zakrzywione; 2 – podkonstrukcja stalowa; 3 – belka w jednym kierunku z płaskownika stalowego 220 x 60 mm; 4 – słup stalowy o średnicy 219 mm; 5 – płaskownik ze stali nierdzewnej dogięty do krzywizny szkła; 6 – szary silikon; 7 – uchwyt ze stali nierdzewnej; 8 – oprawa oświetleniowa
i
Autor: SANAA23-25 | Detal konstrukcji szklanego zadaszenia nad dziedzińcem wejściowym. Oznaczenia: 1 – szkło laminowane zakrzywione; 2 – podkonstrukcja stalowa; 3 – belka w jednym kierunku z płaskownika stalowego 220 x 60 mm; 4 – słup stalowy o średnicy 219 mm; 5 – płaskownik ze stali nierdzewnej dogięty do krzywizny szkła; 6 – szary silikon; 7 – uchwyt ze stali nierdzewnej; 8 – oprawa oświetleniowa
i
Autor: Iwan BaanZadaszenie nad dziedzińcem wejściowym składa się z 108 zakrzywionych tafli. Układ fal nawiązuje do pobliskiego portu
i
Autor: Iwan Baan27-30 | Szklana fasada otwiera widoki na Królewskie Ogrody Botaniczne i port
i
Autor: Iwan BaanSzklana fasada otwiera widoki na Królewskie Ogrody Botaniczne i port
i
Autor: Iwan BaanSzklana fasada otwiera widoki na Królewskie Ogrody Botaniczne i port
i
Autor: Iwan BaanSzklana fasada otwiera widoki na Królewskie Ogrody Botaniczne i port
Autor: SANAA32 | Detal A – przekrój przez zadaszenie kawiarni. Oznaczenia: 1 – dach zielony; drenaż; izolacja przeciwwodna; płyta zespolona; konstrukcja stalowa; 2 – kratka pomostowa; rynna; 3 – stalowa belka krawędziowa; 4 – profil aluminiowy do mocowania szyby; 5 – szyba; 6 – słup z laminowanego szkła; 7 – sufit z perforowanej płyty aluminiowej; 8 – przestrzeń na zabezpieczenie ogniowe
i
Autor: SANAA33 | Detal B – przekrój przez zadaszenie galerii. Oznaczenia: 1 – donica z drenażem; beton barwiony; izolacja wodoszczelna; izolacja termiczna; płyta żelbetowa; konstrukcja stalowa; 2 – kratka pomostowa; rynna; 3 – okładzina wapienna; uchwyty systemowe; płyta włókno-betonowa; podkonstrukcja z profili stalowych; membrana paroszczelna; słupki stalowe; izolacja; 4 – sufit z aluminiowych żaluzji
i
Autor: AGNSW, Zan Wimberley35 | Prace autorstwa Francis Upritchard Here Comes Everybody wyeksponowano na dziedzińcu przed wejściem do muzeum (w tle historyczny budynek galerii)
i
Autor: AGNSW, Zan Wimberley36-38 | Sale wystawowe w nowej części rozmieszczono na kilku poziomach
i
Autor: AGNSW, Zan WimberleySale wystawowe w nowej części rozmieszczono na kilku poziomach
i
Autor: AGNSW, Christopher SneeSale wystawowe w nowej części rozmieszczono na kilku poziomach
W nowej kolekcji znajdziemy prace m.in. takich artystów jak: Karla Dickens, Jeffrey Gibson, Samara Golden, Shireen Taweel, Howie Tsui czy Adrián Villar Rojas, Yayoi Kusama i Lee Mingwei
i
Autor: AGNSW, Zan Wimberley39-42 | Nowe wnętrza stanowią uzupełnienie dla zrewitalizowanego budynku z XIX-wieczną neoklasycystyczną fasadą. Powierzchnia wystawiennicza po rozbudowie powiększyła się o 7000 m 2 i zajmuje aktualnie 16 000 m 2 (budynek nowy i istniejący)
i
Autor: AGNSW, Felicity Jenkins39-42 | Nowe wnętrza stanowią uzupełnienie dla zrewitalizowanego budynku z XIX-wieczną neoklasycystyczną fasadą. Powierzchnia wystawiennicza po rozbudowie powiększyła się o 7000 m 2 i zajmuje aktualnie 16 000 m 2 (budynek nowy i istniejący)
i
Autor: Iwan Baan39-42 | Nowe wnętrza stanowią uzupełnienie dla zrewitalizowanego budynku z XIX-wieczną neoklasycystyczną fasadą. Powierzchnia wystawiennicza po rozbudowie powiększyła się o 7000 m 2 i zajmuje aktualnie 16 000 m 2 (budynek nowy i istniejący)
i
Autor: AGNSW, Christopher Snee39-42 | Nowe wnętrza stanowią uzupełnienie dla zrewitalizowanego budynku z XIX-wieczną neoklasycystyczną fasadą. Powierzchnia wystawiennicza po rozbudowie powiększyła się o 7000 m 2 i zajmuje aktualnie 16 000 m 2 (budynek nowy i istniejący)
i
Autor: Jörg Baumann43 | Wystawa The End of Imagination autorstwa argentyńsko-peruwiańskiego artysty Adriána Villara Rojasa zainaugurowana w przestrzeni dawnego zbiornika na ropę
i
Autor: Iwan Baan34 | Skomplikowane uwarunkowania działki miały duży wpływ na projekt rozbudowy. Nowe obiekty mają formę prostopadłościennych pawilonów w różnych rozmiarach, które nakładają się na siebie i kaskadowo opadają w kierunku portu
i
Autor: Iwan BaanGaleria Sztuki Nowej Południowej Walii w Sydney, proj. SANAA
i
Autor: Iwan BaanGaleria Sztuki Nowej Południowej Walii w Sydney, proj. SANAA
i
Autor: Iwan BaanGaleria Sztuki Nowej Południowej Walii w Sydney, proj. SANAA
i
Autor: Hugh StewartAutorzy projektu - Kazuyo Sejima i Ryue Nishizawa założyciele pracowni SANAA
i
Autor: Jörg BaumannWystawa The End of Imagination autorstwa argentyńsko-peruwiańskiego artysty Adriána Villara Rojasa zainaugurowana w przestrzeni dawnego zbiornika na ropę
i
Autor: Jörg BaumannWystawa The End of Imagination autorstwa argentyńsko-peruwiańskiego artysty Adriána Villara Rojasa zainaugurowana w przestrzeni dawnego zbiornika na ropę
i
Autor: Instalacja Dreamhome z pracami Jeffrey'a GibsonaAGNSW, Zan Wimberley
i
Autor: AGNSW, Jenni CarterWystawa w historycznym budynku - na środku znajdują się współczesne rzeźby Colonnes Pascale, które autorem jest Pascale Marthine Tayou Art Gallery of New South Wales
i
Autor: AGNSW, Zan WimberleyJedna z wystaw w nowym budynku - (od lewej) prace Ugo Rondinone'a, Franka Stelli i Sola LeWitta
i
Autor: AGNSW, Diana PanuccioHistoryczny budynek galerii, w głębi instalacja Karli Dickens To see or not to see