Okładka Miesięcznik Architektura 01/2012

i

Autor: Archiwum Architektury

Miesięcznik Architektura 01/2012

2011-12-23 13:32

Wydanie Miesięcznika Architektura Murator - styczeń 2012

Ewa P. Porębska

i

Autor: Archiwum Architektury

Kiedy w 2010 roku zapadła decyzja o przekazaniu betonowego schronu na rzecz tymczasowej siedziby Muzeum Współczesnego we Wrocławiu , trwały już prace remontowe  dachu i elewacji, choć nie było znane docelowe przeznaczenie obiektu. W wyniku przetargu wyłoniono firmę wykonawczą BPH-Arkop, która do projektu zaprosiła młode biura architektoniczne VROA i ch+.  Prace przebiegały w systemie zaprojektuj i zbuduj ( co oznacza, że za cały  proces inwestycyjny, projekt  i uzyskanie stosownych pozwoleń odpowiada wykonawca).W bieżącym numerze nie tylko przyglądamy się  założeniom projektowym adaptacji bunkra  i dyskutujemy o jakości realizacji, ale też wskazujemy na znaczenie tego budynku  w kontekście historycznym i urbanistycznym. Od bunkra, przez magazyny, hurtownie, pub – po  siedzibę muzeum. Od gęstej siatki ulic, po pustą wyrwę wśród oddalonych bloków.  Od nazistowskich symboli po symboliczne memento na elewacji. 70 lat pogmatwanej  historii w jednym budynku. Ewa P. Porębska

SPIS TREŚCI

FOTORELACJA

Spotkanie z nową „Architekturą”

Po 17 latach istnienia „Architektura-murator” przeszła gruntowną modernizację. W 1994 roku, kiedy powstało pismo, sytuacja na rynku wyglądała zupełnie inaczej: w Związku Kontroli i Dystrybucji Prasy zarejestrowanych było 51 tytułów, dziś – 468. Przez lata znacząco zmieniła się nie tylko stylistyka graficzna, ale też sposób przekazywania treści. I choć „Architektura” nigdy nie goniła za sezonowymi modami, to nadszedł czas, aby ją unowocześnić i sprawić, by była bardziej czytelna i przyjazna czytelnikom. Tę metamorfozę ocenić mogli goście zaproszeni na prezentację nowej „Architektury”, która odbyła się 24 listopada w Centrum Nauki Kopernik w Warszawie.

REALIZACJE

Przebudowa schronu na tymczasową siedzibę Muzeum Współczesnego Wrocław

(Autorzy: VROA ARCHITEKCI, ch+ ARCHITEKCI, architekci Marta Mnich, Agnieszka Chrzanowska, Łukasz Wojciechowski, Wojciech Chrzanowski, Magdalena Szwajcowska, Grzegorz Kaczmarowski)

Podczas oblężenia Wrocławia okolica bunkra została prawie całkowicie zrównana z ziemią. Po wojnie obiekt odcięto od miasta trasami szybkiego ruchu i otoczono ekstensywną modernistyczną zabudową. Zamieniony na magazyn, stał się widocznym z daleka punktem orientacyjnym, ale spełniał jeszcze jedną rolę. Jako ocalały świadek historii uświadamiał przybyszom, iż nie znajdują się w peryferyjnej dzielnicy, ale w unicestwionej i nieodległej od centrum przedwojennej części Wrocławia. O doświadczaniu historii miejsca i doświadczeniu architektów odpowiadających za przebudowę piszą redaktor naczelna „A-m” Ewa P. Porębska i krytyk Krzysztof Mycielski, a o idei projektu, przebiegu inwestycji i nowej funkcji hitlerowskiego schronu – Agnieszka Chrzanowska z pracowni ch+, Marta Mnich z VROA i dyrektorka muzeum Dorota Monkiewicz.

KONTEKSTY

Postmodernizm jest w porządku?

Trwająca właśnie wystawa w londyńskim Victoria and Albert Museum traktuje postmodernizm jako zamkniętą epokę. O to, czym jest i czy nadal obowiązuje w architekturze spierają się Charles Jencks i współzałożyciel Archigramu Colin Fournier na łamach „Blueprinta” i „The Architectural Review”. Skąd dziś to zainteresowanie postmodernizmem? Czy jest jedynie powierzchowną hipsterską modą, czy może nastąpiło przewartościowanie nurtu, które pozwala na nowo ocenić jego dokonania? O swoich badaniach nad genealogią polskiego postmodernizmu mówią architekci Łukasz Stanek i Piotr Bujas

Rozmawiał: Tomasz Żylski

CO SIĘ PROJEKTUJE

Projekt świątyni stojącej na niewielkim zboczu na gdańskich Łostowicach opracowało biuro A-Plan i znany z realizacji wielu kościołów w Polsce duet Szczepan Baum i Andrzej Kwieciński

PIERWSZE W POLSCE

Pierwsze w Polsce: strukturalizm w Wyszkowie

Od połowy lat sześćdziesiątych ubiegłego wieku Wyszkowska Fabryka Mebli i Urządzeń Wnętrz, zbudowana zgodnie z filozofią strukturalizmu, produkowała modne, seryjne meblościanki. To pierwsza fabryka, w której na dużych rozpiętościach zastosowano wklęsłe łupiny z betonu wstępnie sprężonego.

CZYTELNIA

Nowe książki i magazyny z własnego księgozbioru oraz nowości wydawnicze polecają krakowscy architekci Piotr Lewicki i Kazimierz Łatak, autorzy wielokrotnie nagradzanych budynków mieszkalnych i przestrzeni publicznych, a The Urban Enclave, ostatnią pracę z serii wydawanej przez Holenderski Instytut Architektury, recenzuje dla nas architekt i urbanista Sławomir Gzell

TECHNIKA

Ekologiczny biurowiec Media-ICT w Barcelonie

(Autorzy: Cloud 9)

Media-ICT to wielofunkcyjny obiekt mieszczący lokale handlowe, biurowe i parking, a jednocześnie przykład nowoczesnej architektury zielonej. Projektanci skoncentrowali się na przedstawieniu mieszkańcom Barcelony i użytkownikom budynku zagadnień energetycznych w sposób atrakcyjny i wyrazisty. Wyszli z założenia, że biurowiec może być samowystarczalny i we własnym zakresie produkować energię potrzebną do eksploatacji, nie korzystając z sieci. Przede wszystkim postawili sobie za cel znaczące zmniejszenie emisji dwutlenku węgla i energii zewnętrznej koniecznej do ogrzewania, chłodzenia i oświetlenia.

Autor tekstu: Maciej Lewandowski

WARSZTAT

W momencie rozpoczęcia prac przy modernizacji peronów we Wrocławiu projektanci dysponowali tylko jednym rysunkiem archiwalnym mówiącym o konstrukcji. Musieli więc w krótkim czasie zinwentaryzować hale, co było dość skomplikowane, ponieważ dworzec wciąż funkcjonował  – wyjaśnia współautor rewitalizacji Krzysztof Mycielski z Grupy 5

ZAWÓD ARCHITEKT

Architekci zazwyczaj z pobłażaniem traktują teoretyków, oni wręcz przeciwnie – rozmowa z Łukaszem Wojciechowskim, współautorem tymczasowej siedziby Muzeum Współczesnego Wrocław