Muzeum Etnograficzne w Budapeszcie, proj. Napur Architect_01

i

Autor: Palkó György 1 | Widok od strony ulicy – obiekt wyróżnia się dynamiczną i jednocześnie prostą bryłą, która harmonizuje z otoczeniem

Liget Budapest

Muzeum Etnograficzne / Budapeszt

2023-06-27 16:11

Lekkości ogromnej konstrukcji nadaje szklana ściana kurtynowa przysłonięta metalową siatką, na którą nałożono pół miliona pikseli tworzących raster z motywami etnograficznymi – o nowej realizacji biura Napur Architect pisze Wiktor Kowalski [W WYDANIU CYFROWYM WIĘCEJ ZDJĘĆ].

Nowy budynek Muzeum Etnograficznego w parku miejskim w Budapeszcie (Városliget) został otwarty w maju 2022 roku. Jego projekt opracowało węgierskie studio architektoniczne Napur Architect (pierwotnie miał on być zrealizowany przez pracownię Vallet de Martinis Architectes w innej lokalizacji), które do konkursu stanęło obok takich światowych biur jak Zaha Hadid Architects, MVRDV, Bernard Tschumi Architects, Bjarke Ingels Group czy Dominique Perrault Architecture.

Obiekt powstał w ramach projektu Liget Budapest, który obejmuje budowę i renowację instytucji związanych z kulturą, zlokalizowanych w miejskim parku w Budapeszcie. Od samego początku ta sztandarowa inwestycja rządów Viktora Orbana (idea parku kultury) budzi wiele sporów i protestów. W ramach realizacji przeprowadzono m.in. renowację Muzeum Sztuk Pięknych czy Domu Olofa Palmego, ukończono Dom Muzyki Węgierskiej według projektu Sou Fujimoto Architects („A-m” 04/2023), a w trakcie budowy jest m.in. Nowa Galeria Narodowa autorstwa pracowni SANAA.

Muzeum Etnograficzne w Budapeszcie, proj. Napur Architect_02

i

Autor: Palkó György 2, 3 | Muzeum zaprojektowano w zachodniej części miejskiego parku Városliget i jest częścią ogromnej inwestycji kulturalnej, obejmujące budowę i renowację różnych instytucji zlokalizowanych w parku. Sąsiaduje z Muzeum Sztuk Pięknych oraz niedawno ukończonym Domem Muzyki Węgierskiej

Praca węgierskich architektów wyróżnia się dynamiczną i jednocześnie prostą bryłą, która nawiązuje dialog z miejską przestrzenią. Łagodnie zakrzywione linie sprawiają, że budynek funkcjonuje jako brama łącząca miasto z parkiem. Na poziomie gruntu budynek muzeum dzieli się na dwie części, rozciągające się w górę jak zbocza i okalające pomnik upamiętniający powstanie węgierskie z 1956 roku, otoczony ogromnym placem bezpośrednio połączonym z wnętrzami muzeum.

Nowe muzeum znajduje się na końcu ulicy Városligeti fasor. Przed wybudowaniem Andrássy Road obszar ten tradycyjnie służył jako brama do parku miejskiego, a wraz z budową placu Felvonási na początku lat 50. XX wieku, zaczęły odbywać się tam demonstracje, a następnie – aż do rozpoczęcia prac budowlanych nad muzeum w 2017 roku – przestrzeń wykorzystywano jako parking naziemny mieszczący ponad 1,5 tys. samochodów. Jego nawierzchnia była częściowo zabetonowana, a częściowo wybrukowana blokami bazaltowymi. Obecnie odwiedzający mogą zaparkować swoje pojazdy na muzealnym parkingu podziemnym, a ogromny teren, który wcześniej zajmowały samochody, został zwrócony przestrzeni publicznej. A to za sprawą ogromnego ogrodu na dachu, który praktycznie funkcjonuje jako przedłużenie zielonej przestrzeni parku. Został on stworzony przez rozłożenie na „zboczach” budynku ponad 3 tys. m3 warstwy gleby wzbogaconej specjalnymi składnikami odżywczymi. Wśród rosnących tam roślin i drzew znaleźć można około 1500 kwitnących i cebulowych bylin, około 700 okazów traw ozdobnych, prawie 100 roślin zimozielonych i siedem krzewów liściastych. Na łukowatym dachu stworzono łącznie 7,3 tys. m2 przestrzeni parkowej, z której najwyższych punktów rozpościera się rozległa panorama na park i stolicę.

Każdemu z dwóch łukowatych skrzydeł gmachu przypisano odrębne funkcje: jedno obsługuje sferę publiczną, a drugie dotyczy już samego muzeum. Funkcje ogólnodostępne obejmują salę imprez, sale edukacji muzealnej, centrum dla zwiedzających, sklep i restaurację. Druga część jest zasadniczo powiązana z wewnętrzną naukową działalnością muzeum – zapewnia miejsce dla biblioteki, archiwum, a także biur, przestrzeni dla personelu i sekcji zarządzania artefaktami. Łącznie gmach Muzeum Etnograficznego oferuje 7 tys. m2, to jednak zaledwie kilka procent jego powierzchni całkowitej. Część nadziemna budynku mierzy w planie 300 m długości i 55 m szerokości, które stanowią raptem 40% całkowitej powierzchni. Jego pozostała część mieści się na dwóch kondygnacjach podziemnych, które rozpościerają się na jeszcze większej przestrzeni. Dzięki temu sale wystawiennicze chronione są przed naturalnym światłem zgodnie z zaleceniami muzealników.

Lekkości tej ogromnej konstrukcji nadaje szklana ściana kurtynowa przysłonięta metalową siatką, na którą nałożono 0,5 mln pikseli. Formują one raster z motywami etnograficznymi nawiązującymi do wzorów ze zbiorów muzealnych. Piksele zostały umieszczone w laserowo wyciętej aluminiowej siatce, tworząc dwadzieścia węgierskich i tyle samo międzynarodowych współczesnych reinterpretacji motywów etnograficznych (w tym wenezuelskich, kongijskich, kameruńskich, mongolskich, chińskich i melanezyjskich). Rozwiązanie to nie tylko nadaje budynkowi unikalną estetykę, lecz także jest istotne z uwagi na ograniczenie zapotrzebowania na chłód, stanowiąc zacienienie przeszkleń.

Muzeum Etnograficzne w Budapeszcie, proj. Napur Architect_03

i

Autor: Palkó György 2, 3 | Muzeum zaprojektowano w zachodniej części miejskiego parku Városliget i jest częścią ogromnej inwestycji kulturalnej, obejmujące budowę i renowację różnych instytucji zlokalizowanych w parku. Sąsiaduje z Muzeum Sztuk Pięknych oraz niedawno ukończonym Domem Muzyki Węgierskiej

Konstrukcję budynku zrealizowano w technologii żelbetowej oraz betonu sprężonego. Skrajne skrzydła wysunięte na ponaddziesięciometrowych wspornikach wymagały zastosowania sprężenia kablami o stalowych splotach. Spektakularne nadwieszenia, obciążone ciężarem trzech kondygnacji oraz zielonym dachem, osadzone są na masywnych żelbetowych trzonach posadowionych na płycie fundamentowej. Jej grubość dochodzi do 2 m i dodatkowo wzmocniona jest palami fundamentowymi o średnicy przekraczającej 1 m. Cała piwnica wybudowana została w osłonie metrowej grubości ścian szczelinowych, które minimalizowały wielkości przemieszczeń gruntu, a tym samym chroniły sąsiednie obiekty. Na konstrukcję stropów składają się ogromne podciągi o przekrojach wysokości dochodzącej do 1,5 m, które częściej można spotkać w obiektach mostowych niż budynkach użyteczności publicznej. Tym samym muzeum należy niestety do obiektów użyteczności publicznej o wysokim wbudowanym śladzie węglowym.

Muzeum Etnograficzne w Budapeszcie, proj. Napur Architect_04

i

Autor: Palkó György 4, 5, 7 | Łagodnie zakrzywiona forma sprawia, że budynek funkcjonuje jako brama łącząca miasto z parkiem
Muzeum Etnograficzne w Budapeszcie, proj. Napur Architect_05

i

Autor: Incze László 4, 5, 7 | Łagodnie zakrzywiona forma sprawia, że budynek funkcjonuje jako brama łącząca miasto z parkiem
Muzeum Etnograficzne w Budapeszcie, proj. Napur Architect_06

i

Autor: Napur Architect 6 | Sytuacja. Oznaczenia: 1 – przestrzeń publiczna na dachu muzeum; 2 – plac

Muzeum Etnograficzne Városliget, Budapeszt Autor: Napur Architect Architektura wnętrz: Czakó Építész Architektura krajobrazu: Garten Studio Konstrukcja: Exon 2000 Ltd. Szántó László Generalny wykonawca: ZÁÉV Építőipari; Magyar Építő Inwestor: Városliget Powierzchnia terenu: 100 000 m2 Powierzchnia budynku: 33 000 m2 Projekt: 2016 Realizacja: 2022

Muzeum Etnograficzne w Budapeszcie, proj. Napur Architect_07

i

Autor: Incze László 4, 5, 7 | Łagodnie zakrzywiona forma sprawia, że budynek funkcjonuje jako brama łącząca miasto z parkiem
Muzeum Etnograficzne w Budapeszcie, proj. Napur Architect_08

i

Autor: Napur Architect 8 | Rzut podziemia
Muzeum Etnograficzne w Budapeszcie, proj. Napur Architect_09

i

Autor: Napur Architect 9 | Rzut parteru
Muzeum Etnograficzne w Budapeszcie, proj. Napur Architect_11

i

Autor: Napur Architect 11 | Schemat funkcjonalny (etap konkursowy)
Muzeum Etnograficzne w Budapeszcie, proj. Napur Architect_10

i

Autor: Napur Architect 10 | Rzut poziomu +1
Muzeum Etnograficzne w Budapeszcie, proj. Napur Architect_12

i

Autor: Napur Architect 12 | Rzut dachu. Oznaczenia do rys. 8-10, 12: 1 – hol; 2 – schody; 3 – toaleta; 4 – przestrzeń ekspozycyjna; 5 – strefa konserwatorska; 6 – strefa rozładunku; 7 – sala kinowa; 8 – muzeum interaktywne; 9 – wejście główne; 10 – strefa gastronomiczna; 11 – centrum dla zwiedzających; 12 – plac na dachu; 13 – księgarnia; 14 – biuro; 15 – sklep muzealny; 16 – muzeum dla dzieci; 17 – kawiarnia; 18 – rzeźba; 19 – strefa zieleni; 20 – taras; 21 – kładka na dachu
Muzeum Etnograficzne w Budapeszcie, proj. Napur Architect_13

i

Autor: Napur Architect 13 | Przekrój A-A
Muzeum Etnograficzne w Budapeszcie, proj. Napur Architect_15

i

Autor: Napur Architect 15 | Detal fasady. Oznaczenia: 1 – pomostowa krata stalowa; 2 – prefabrykowana płyta elewacyjna z betonu zbrojonego włóknem szklanym; 3 – system fasadowy z kompozytu aluminiowego; 4 – ściana kurtynowa ze szklaną attyką; 5 – stalowa konstrukcja wsporcza; 6 – aluminiowa kratka o wymiarach 33,33 x 33,33 mm z żebrem 3 x 30 mm na podkonstrukcji aluminiowej; 7 – ściana kurtynowa na aluminiowej podkonstrukcji bez mostków cieplnych; 8 – panele elewacyjne z hartowanego szkła malowanego na czarno i przyklejonego do aluminiowej podkonstrukcji; 9 – wielkoformatowa okładzina z andezytu
Muzeum Etnograficzne w Bu26peszcie, proj. Napur Architect_01

i

Autor: Napur Architect 26 | Szkic koncepcyjny
Muzeum Etnograficzne w Budapeszcie, proj. Napur Architect_16

i

Autor: Palkó György 14, 16 | Na poziomie gruntu budynek dzieli się na dwie części, rozciągające się w górę jak zbocza. Każdemu ze skrzydeł przypisano odrębne funkcje
Muzeum Etnograficzne w Budapeszcie, proj. Napur Architect_43

i

Autor: Napur Architect 43 | Detal szklanej ściany kurtynowej przysłoniętej metalową siatką. Oznaczenia: 1 – stalowa podkonstrukcja; 2 – pomostowa krata stalowa; 3 – prefabrykowana płyta elewacyjna z betonu zbrojonego włóknem szklanym; 4 – system fasadowy z kompozytu aluminiowego; 5 – ściana kurtynowa ze szklaną attyką; 6 – aluminiowa kratka o wymiarach 33,33 x 33,33 mm z żebrem 3 x 30 mm na podkonstrukcji aluminiowej; 7 – ściana kurtynowa na aluminiowej podkonstrukcji bez mostków cieplnych; 8 – stalowa konstrukcja wsporcza; 9 – panele elewacyjne z hartowanego szkła malowanego na czarno i przyklejonego do aluminiowej podkonstrukcji
Muzeum Etnograficzne w Budapeszcie, proj. Napur Architect_66

i

Autor: Napur Architect Fasada Muzeum Etnograficznego w Budapeszcie, proj. Napur Architect
Muzeum Etnograficzne w Budapeszcie, proj. Napur Architect_17

i

Autor: Peter Molnar 17, 18 | Część podziemna wybudowana została w osłonie metrowej grubości ścian szczelinowych, które minimalizowały wielkości przemieszczeń gruntu, a tym samym chroniły sąsiednie obiekty
Muzeum Etnograficzne w Budapeszcie, proj. Napur Architect_18

i

Autor: Peter Molnar 17, 18 | Część podziemna wybudowana została w osłonie metrowej grubości ścian szczelinowych, które minimalizowały wielkości przemieszczeń gruntu, a tym samym chroniły sąsiednie obiekty
Muzeum Etnograficzne w Budapeszcie, proj. Napur Architect_19

i

Autor: Peter Molnar 19-25 | Konstrukcję zrealizowano w technologii żelbetowej oraz betonu sprężonego. Nadwieszenia, obciążone ciężarem trzeciej kondygnacji oraz zielonym dachem, osadzono na masywnych żelbetowych trzonach posadowionych na płycie fundamentowej o grubości do 2 m i dodatkowo wzmocnionej palami fundamentowymi o średnicy przekraczającej 1 m
Muzeum Etnograficzne w Budapeszcie, proj. Napur Architect_20

i

Autor: Peter Molnar 19-25 | Konstrukcję zrealizowano w technologii żelbetowej oraz betonu sprężonego. Nadwieszenia, obciążone ciężarem trzeciej kondygnacji oraz zielonym dachem, osadzono na masywnych żelbetowych trzonach posadowionych na płycie fundamentowej o grubości do 2 m i dodatkowo wzmocnionej palami fundamentowymi o średnicy przekraczającej 1 m
Muzeum Etnograficzne w Budapeszcie, proj. Napur Architect_21

i

Autor: Peter Molnar 19-25 | Konstrukcję zrealizowano w technologii żelbetowej oraz betonu sprężonego. Nadwieszenia, obciążone ciężarem trzeciej kondygnacji oraz zielonym dachem, osadzono na masywnych żelbetowych trzonach posadowionych na płycie fundamentowej o grubości do 2 m i dodatkowo wzmocnionej palami fundamentowymi o średnicy przekraczającej 1 m
Muzeum Etnograficzne w Budapeszcie, proj. Napur Architect_22

i

Autor: Peter Molnar 19-25 | Konstrukcję zrealizowano w technologii żelbetowej oraz betonu sprężonego. Nadwieszenia, obciążone ciężarem trzeciej kondygnacji oraz zielonym dachem, osadzono na masywnych żelbetowych trzonach posadowionych na płycie fundamentowej o grubości do 2 m i dodatkowo wzmocnionej palami fundamentowymi o średnicy przekraczającej 1 m
Muzeum Etnograficzne w Budapeszcie, proj. Napur Architect_14

i

Autor: Palkó György 14, 16 | Na poziomie gruntu budynek dzieli się na dwie części, rozciągające się w górę jak zbocza. Każdemu ze skrzydeł przypisano odrębne funkcje
Muzeum Etnograficzne w Budapeszcie, proj. Napur Architect_23

i

Autor: Peter Molnar 19-25 | Konstrukcję zrealizowano w technologii żelbetowej oraz betonu sprężonego. Nadwieszenia, obciążone ciężarem trzeciej kondygnacji oraz zielonym dachem, osadzono na masywnych żelbetowych trzonach posadowionych na płycie fundamentowej o grubości do 2 m i dodatkowo wzmocnionej palami fundamentowymi o średnicy przekraczającej 1 m
Muzeum Etnograficzne w Budapeszcie, proj. Napur Architect_24

i

Autor: Peter Molnar 19-25 | Konstrukcję zrealizowano w technologii żelbetowej oraz betonu sprężonego. Nadwieszenia, obciążone ciężarem trzeciej kondygnacji oraz zielonym dachem, osadzono na masywnych żelbetowych trzonach posadowionych na płycie fundamentowej o grubości do 2 m i dodatkowo wzmocnionej palami fundamentowymi o średnicy przekraczającej 1 m
Muzeum Etnograficzne w Budapeszcie, proj. Napur Architect_25

i

Autor: Peter Molnar 19-25 | Konstrukcję zrealizowano w technologii żelbetowej oraz betonu sprężonego. Nadwieszenia, obciążone ciężarem trzeciej kondygnacji oraz zielonym dachem, osadzono na masywnych żelbetowych trzonach posadowionych na płycie fundamentowej o grubości do 2 m i dodatkowo wzmocnionej palami fundamentowymi o średnicy przekraczającej 1 m
Muzeum Etnograficzne w Budapeszcie, proj. Napur Architect_27

i

Autor: Peter Molnar 27-30 | Szklaną ścianę kurtynową przysłonięto metalową siatką, na którą nałożono 0,5 mln pikseli
Muzeum Etnograficzne w Budapeszcie, proj. Napur Architect_28

i

Autor: Peter Molnar 27-30 | Szklaną ścianę kurtynową przysłonięto metalową siatką, na którą nałożono 0,5 mln pikseli
Muzeum Etnograficzne w Budapeszcie, proj. Napur Architect_29

i

Autor: Peter Molnar 27-30 | Szklaną ścianę kurtynową przysłonięto metalową siatką, na którą nałożono 0,5 mln pikseli
Muzeum Etnograficzne w Budapeszcie, proj. Napur Architect_30

i

Autor: Palkó György 27-30 | Szklaną ścianę kurtynową przysłonięto metalową siatką, na którą nałożono 0,5 mln pikseli
Muzeum Etnograficzne w Budapeszcie, proj. Napur Architect_31

i

Autor: Napur Architect 31 | Detal zadaszenia. Oznaczenia: 1 – schody na dachu; 2 – odwodnienie grawitacyjne w rurze stalowej prowadzonej ze spadkiem; 3 – deflektor wody na bazie twardej pianki poliuretanowej; 4 – stalowa podkonstrukcja sufitu podwieszanego; 5 – sufit podwieszany; 6 – balustrada ze szkła bezpiecznego; 7 – prefabrykowana płyta betonowa; 8 – obróbka blacharska
Muzeum Etnograficzne w Budapeszcie, proj. Napur Architect_32

i

Autor: Napur Architect 32 | Przykładowe motywy etniczne z różnych krajów przełożone na raster
Muzeum Etnograficzne w Budapeszcie, proj. Napur Architect_33

i

Autor: Palkó György 33, 34 | Piksele na fasadzie tworzą raster z motywami nawiązującymi do wzorów ze zbiorów muzealnych. Piksele zostały umieszczone w laserowo wyciętej aluminiowej siatce
Muzeum Etnograficzne w Budapeszcie, proj. Napur Architect_34

i

Autor: Palkó György 33, 34 | Piksele na fasadzie tworzą raster z motywami nawiązującymi do wzorów ze zbiorów muzealnych. Piksele zostały umieszczone w laserowo wyciętej aluminiowej siatce
Muzeum Etnograficzne w Budapeszcie, proj. Napur Architect_35

i

Autor: Palkó György 35, 37, 38 | Metalowa siatka z motywami etnograficznymi nadaje budynkowi unikalną estetykę, a także stanowi zacienienie przeszkleń
Muzeum Etnografic36e w Budapeszcie, proj. Napur Architect_01

i

Autor: Incze László 36 | Skrzydła muzeum okalają plac, na którym znajduje się pomnik upamiętniający powstanie węgierskie z 1956 roku
Muzeum Etnograficzne w Budapeszcie, proj. Napur Architect_37

i

Autor: Palkó György 35, 37, 38 | Metalowa siatka z motywami etnograficznymi nadaje budynkowi unikalną estetykę, a także stanowi zacienienie przeszkleń
Muzeum Etnograficzne w Budapeszcie, proj. Napur Architect_38

i

Autor: Palkó György 35, 37, 38 | Metalowa siatka z motywami etnograficznymi nadaje budynkowi unikalną estetykę, a także stanowi zacienienie przeszkleń

Skrzydła wysunięte na ogromnych wspornikach wymagały zastosowania sprężenia kablami o stalowych splotach. Nadwieszenia osadzono na żelbetowych trzonach posadowionych na płycie fundamentowej

Muzeum Etnograficzne w Budapeszcie, proj. Napur Architect_39

i

Autor: Palkó György 39-42 | Głównym założeniem było stworzenie obiektu, który stanowiłby integralną część przestrzeni publicznej. Architekci zaplanowali na poziomie gruntu plac, który dzieli budynek na dwie części i jest bezpośrednio połączony z wnętrzami muzeum
Muzeum Etnograficzne w Budapeszcie, proj. Napur Architect_40

i

Autor: Incze László 39-42 | Głównym założeniem było stworzenie obiektu, który stanowiłby integralną część przestrzeni publicznej. Architekci zaplanowali na poziomie gruntu plac, który dzieli budynek na dwie części i jest bezpośrednio połączony z wnętrzami muzeum
Muzeum Etnograficzne w Budapeszcie, proj. Napur Architect_41

i

Autor: Palkó György 39-42 | Głównym założeniem było stworzenie obiektu, który stanowiłby integralną część przestrzeni publicznej. Architekci zaplanowali na poziomie gruntu plac, który dzieli budynek na dwie części i jest bezpośrednio połączony z wnętrzami muzeum
Muzeum Etnograficzne w Budapeszcie, proj. Napur Architect_42

i

Autor: Incze László 39-42 | Głównym założeniem było stworzenie obiektu, który stanowiłby integralną część przestrzeni publicznej. Architekci zaplanowali na poziomie gruntu plac, który dzieli budynek na dwie części i jest bezpośrednio połączony z wnętrzami muzeum
Muzeum Etnograficzne w Budapeszcie, proj. Napur Architect_44

i

Autor: Palkó György 44 | Charakterystyczne grafiki na fasadzie nawiązują do motywów etnograficznych pochodzących z różnych stron świata
Muzeum Etnograficzne w Budapeszcie, proj. Napur Architect_45

i

Autor: Palkó György 45-48 | Muzeum na czterech poziomach (w tym dwóch podziemnych) mieści przestrzenie wystawiennicze, sale edukacyjne, strefy gastronomiczne, biblioteki i archiwa
Muzeum Etnograficzne w Budapeszcie, proj. Napur Architect_46

i

Autor: Palkó György 45-48 | Muzeum na czterech poziomach (w tym dwóch podziemnych) mieści przestrzenie wystawiennicze, sale edukacyjne, strefy gastronomiczne, biblioteki i archiwa
Muzeum Etnograficzne w Budapeszcie, proj. Napur Architect_47

i

Autor: Palkó György 45-48 | Muzeum na czterech poziomach (w tym dwóch podziemnych) mieści przestrzenie wystawiennicze, sale edukacyjne, strefy gastronomiczne, biblioteki i archiwa
Muzeum Etnograficzne w Budapeszcie, proj. Napur Architect_48

i

Autor: Palkó György 45-48 | Muzeum na czterech poziomach (w tym dwóch podziemnych) mieści przestrzenie wystawiennicze, sale edukacyjne, strefy gastronomiczne, biblioteki i archiwa
Muzeum Etnograficzne w Budapeszcie, proj. Napur Architect_49

i

Autor: Palkó György 49, 50 | Wnętrza utrzymano w jasnej kolorystyce, w części wystawienniczej jasne barwy zestawiono z ciemnymi płaszczyznami, na których wyeksponowano elementy wystaw
Muzeum Etnograficzne w Budapeszcie, proj. Napur Architect_50

i

Autor: Palkó György 49, 50 | Wnętrza utrzymano w jasnej kolorystyce, w części wystawienniczej jasne barwy zestawiono z ciemnymi płaszczyznami, na których wyeksponowano elementy wystaw
Muzeum Etnograficzne w Budapeszcie, proj. Napur Architect_70

i

Autor: Palkó György Muzeum Etnograficzne w Budapeszcie, proj. Napur Architect_01
Muzeum Etnograficzne w Budapeszcie, proj. Napur Architect_71

i

Autor: Palkó György Muzeum Etnograficzne w Budapeszcie, proj. Napur Architect_01
Muzeum Etnograficzne w Budapeszcie, proj. Napur Architect_72

i

Autor: Palkó György Muzeum Etnograficzne w Budapeszcie, proj. Napur Architect_01
Muzeum Etnograficzne w Budapeszcie, proj. Napur Architect_73

i

Autor: Palkó György Muzeum Etnograficzne w Budapeszcie, proj. Napur Architect_01
Muzeum Etnograficzne w Budapeszcie, proj. Napur Architect_74

i

Autor: Palkó György Muzeum Etnograficzne w Budapeszcie, proj. Napur Architect_01
Muzeum Etnograficzne w Budapeszcie, proj. Napur Architect_75

i

Autor: Palkó György Muzeum Etnograficzne w Budapeszcie, proj. Napur Architect_01
Muzeum Etnograficzne w Budapeszcie, proj. Napur Architect_76

i

Autor: Palkó György Muzeum Etnograficzne w Budapeszcie, proj. Napur Architect_01
Muzeum Etnograficzne w Budapeszcie, proj. Napur Architect_77

i

Autor: Palkó György Muzeum Etnograficzne w Budapeszcie, proj. Napur Architect_01
Muzeum Etnograficzne w Budapeszcie, proj. Napur Architect_78

i

Autor: Palkó György Muzeum Etnograficzne w Budapeszcie, proj. Napur Architect_01
Muzeum Etnograficzne w Budapeszcie, proj. Napur Architect_51

i

Autor: Palkó György Muzeum Etnograficzne w Budapeszcie, proj. Napur Architect
Muzeum Etnograficzne w Budapeszcie, proj. Napur Architect_52

i

Autor: Palkó György Muzeum Etnograficzne w Budapeszcie, proj. Napur Architect
Muzeum Etnograficzne w Budapeszcie, proj. Napur Architect_53

i

Autor: Palkó György Muzeum Etnograficzne w Budapeszcie, proj. Napur Architect
Muzeum Etnograficzne w Budapeszcie, proj. Napur Architect_54

i

Autor: Palkó György Muzeum Etnograficzne w Budapeszcie, proj. Napur Architect
Muzeum Etnograficzne w Budapeszcie, proj. Napur Architect_55

i

Autor: Palkó György Muzeum Etnograficzne w Budapeszcie, proj. Napur Architect
Muzeum Etnograficzne w Budapeszcie, proj. Napur Architect_55

i

Autor: Palkó György Muzeum Etnograficzne w Budapeszcie, proj. Napur Architect
Muzeum Etnograficzne w Budapeszcie, proj. Napur Architect_56

i

Autor: Palkó György Muzeum Etnograficzne w Budapeszcie, proj. Napur Architect
Muzeum Etnograficzne w Budapeszcie, proj. Napur Architect_57

i

Autor: Incze László Muzeum Etnograficzne w Budapeszcie, proj. Napur Architect
Muzeum Etnograficzne w Budapeszcie, proj. Napur Architect_58

i

Autor: Incze László Muzeum Etnograficzne w Budapeszcie, proj. Napur Architect
Muzeum Etnograficzne w Budapeszcie, proj. Napur Architect_59

i

Autor: Incze László Muzeum Etnograficzne w Budapeszcie, proj. Napur Architect
Muzeum Etnograficzne w Budapeszcie, proj. Napur Architect_60

i

Autor: Incze László Muzeum Etnograficzne w Budapeszcie, proj. Napur Architect
Muzeum Etnograficzne w Budapeszcie, proj. Napur Architect_61

i

Autor: Incze László Muzeum Etnograficzne w Budapeszcie, proj. Napur Architect
Muzeum Etnograficzne w Budapeszcie, proj. Napur Architect_62

i

Autor: Peter Molnar Budowa Muzeum Etnograficznego w Budapeszcie, proj. Napur Architect
Muzeum Etnograficzne w Budapeszcie, proj. Napur Architect_63

i

Autor: Peter Molnar Budowa Muzeum Etnograficznego w Budapeszcie, proj. Napur Architect
Muzeum Etnograficzne w Budapeszcie, proj. Napur Architect_64

i

Autor: Peter Molnar Budowa Muzeum Etnograficznego w Budapeszcie, proj. Napur Architect
Muzeum Etnograficzne w Budapeszcie, proj. Napur Architect_65

i

Autor: Peter Molnar Budowa Muzeum Etnograficznego w Budapeszcie, proj. Napur Architect
Muzeum Etnograficzne w Budapeszcie, proj. Napur Architect_67

i

Autor: Napur Architect Przykładowe motywy etniczne z różnych krajów przełożone na raster - Muzeum Etnograficzne w Budapeszcie, proj. Napur Architect
Muzeum Etnograficzne w Budapeszcie, proj. Napur Architect_68

i

Autor: Napur Architect Przykładowe motywy etniczne z różnych krajów przełożone na raster - Muzeum Etnograficzne w Budapeszcie, proj. Napur Architect
Muzeum Etnograficzne w Budapeszcie, proj. Napur Architect_69

i

Autor: Palkó György Muzeum Etnograficzne w Budapeszcie, proj. Napur Architect