Autor: Enrico Cano1 | Nowe muzeum sztuki współczesnej zaprojektowano tuż przy promenadzie
Muzeum sztuki nowoczesnej / Stambuł
Tekst: Wiktor Kowalski, opracowanie: Anna Żmijewska
2023-08-2512:23
Czy ten artykuł był ciekawy? Podziel się nim!
Konstrukcję zaprojektowano tak, aby w przypadku wstrząsów sejsmicznych prowadzić do jej kontrolowanych i bezpiecznych uszkodzeń, nazywanych „uplastycznieniem systemu” – o realizacji Renzo Piano Building Workshop pisze Wiktor Kowalski [W WYDANIU CYFROWYM WIĘCEJ ZDJĘĆ].
Istanbul Modern, czyli muzeum sztuki nowoczesnej w Stambule to pierwszy projekt Renzo Piano w Turcji. Według słów architekta budynek był inspirowany błyszczącymi wodami Bosforu: Chcieliśmy stworzyć obiekt, który przeciwstawiałby się grawitacji i lewitował nad ziemią, z jednej strony z widokiem na morze, a z drugiej na park i średniowieczną dzielnicę Galata. […] Na parterze filary dają poczucie głębi, jak pnie drzew w lesie. Idąc w górę, mamy pierwsze, drugie, trzecie, czwarte piętro, na południu – płaszczyznę nieskończoności, światła, na północy – park i miasto. Wzrok nigdy nie przestaje nakładać na siebie kolejnych planów. Z tego właśnie składa się miasto: złożoność, sekwencja budynków, ulic i przestrzeni, które następują po sobie, tworząc panoramę wielu płaszczyzn.
Muzeum znajduje się na zachodnim brzegu Bosforu, między parkiem Tophane a nabrzeżem. Nowy budynek z przeszklonym parterem umożliwia widoki na promenadę. Jego fasadę wykonano z trójwymiarowych paneli aluminiowych, które współgrają ze zmieniającym się światłem słonecznym, łącząc park z promenadą. Obiekt zlokalizowany między historycznymi budynkami, parkiem i nabrzeżem w pobliżu pasażu handlowego Galataport, za sprawą otwartego parteru, tworzy w przestrzeni publicznej nowe miejsce spotkań w tej niedostępnej do tej pory części miasta.
i
Autor: Enrico Cano2-4 | Muzeum zlokalizowane jest w centrum Stambułu po zachodniej stronie cieśniny Bosfor. Budynek powstał w miejscu dawnego składu celnego, tuż obok nabrzeża i parku Tophane
Na parterze obok głównego holu zlokalizowano bibliotekę, kawiarnię, sklep muzealny, punkty informacyjne i przestrzenie warsztatów edukacyjnych. Ten ogólnodostępny obszar muzeum, przenikający się z nabrzeżną promenadą, z której roztacza się widok na Anatolię, Wyspy Książęce i Półwysep Historyczny, połączono szerokimi centralnymi schodami, zawieszonymi pośrodku głównego holu, z tarasem widokowym o powierzchni 650 m2 zlokalizowanym nad płytkim basenem na szczycie budynku. Umiejscowienie tarasu nad zwierciadłem wody tworzy metafizyczne połączenie budynku z cieśniną, a zarazem pozwala zwiedzającym podziwiać odbicie miasta w tafli. Oprócz względów estetycznych płytkie lustro wody na dachu poprzez odbijanie światła słonecznego pomaga zredukować zyski ciepła promieniowania, a za sprawą parowania zmniejsza efekt wyspy ciepła generowany przez masę budynku.
Zlokalizowane centralnie w holu monumentalne schody zapewniają główną komunikację. Stalowa konstrukcja z betonowymi stopniami i szklaną balustradą zawieszona jest w przestrzeni o szerokości 8 m i długości 16 m, zachowując elegancki, ale industrialny charakter. Schody zapewniają także dostęp do zlokalizowanego na antresoli audytorium na 156 miejsc. Na pierwszym piętrze znajdują się galerie fotograficzne i pop-up, a także biura, sale edukacyjne i eventowe. Restaurację przy południowej fasadzie wyposażono w zewnętrzny taras z widokiem na morze. Wszystkie przestrzenie lobby na górnych poziomach zapewniają widok zarówno na park Tophane, jak i cieśninę. Na drugim piętrze zaplanowano przestrzeń wystawienniczą o powierzchni 3300 m2, z galeriami wystaw stałych i czasowych.
i
Autor: Enrico Cano2-4 | Muzeum zlokalizowane jest w centrum Stambułu po zachodniej stronie cieśniny Bosfor. Budynek powstał w miejscu dawnego składu celnego, tuż obok nabrzeża i parku Tophane
Elewacja budynku podzielona jest na dwie główne części – dolną, w pełni przeszkloną, na parterze, oraz górną okalającą schodkowo wysunięte wyższe piętra, pokrytą wklęsłymi aluminiowymi panelami, tworzącymi połyskującą, opalizującą powłokę przypominającą rybie łuski. Refleksy odbijające się od nabrzeża tworzą grę światła i cienia. Fasada składa się z około 300 tłoczonych paneli o różnych rozmiarach. Największe z nich mają 7,8 x 1,2 m (na poziomie II) i 5,8 x 1,2 m (na poziomie I). Większe panele zostały wyprodukowane w dwóch częściach w Ingolstadt w Niemczech, a następnie zmontowane w Ankarze, w Turcji. Tam, gdzie aluminiowe elementy zastępują okna, do wnętrza budynku może przedostawać się naturalne światło. Aby zapobiegać jego nadmiarowi, zaprojektowano zintegrowane z oknami zmotoryzowane żaluzje. Dzięki temu przestrzenie nadają się do wystawiania eksponatów sztuki i sprawiają, że wnętrza są wizualnie komfortowe.
Autor: Enrico Cano2-4 | Muzeum zlokalizowane jest w centrum Stambułu po zachodniej stronie cieśniny Bosfor. Budynek powstał w miejscu dawnego składu celnego, tuż obok nabrzeża i parku Tophane
Zewnętrzne stalowe chodniki i schody o łącznej długości ponad 500 m służą do ewakuacji, konserwacji budynku i publicznego dostępu podczas specjalnych wydarzeń. Nadając elewacji nieco przemysłowy charakter, chodnik wykonano z kratek pomostowych z ocynkowanej stali, która pozwala na filtrowanie światła i rzucanie zmieniających się cieni na panele elewacyjne. Słupki balustrady ze stali nierdzewnej są również wyposażone w oświetlenie, które subtelnie oświetla budynek w nocy.
Zachowując przemysłową atmosferę oryginalnego budynku muzeum (dawniej składu celnego), wybór materiałów ograniczono do betonu, stali i szkła. Elementy instalacji sanitarnych są widoczne w otwartych sufitach, a polerowane betonowe podłogi i eksponowane żelbetowe słupy tworzą industrialne i elastyczne środowisko do eksponowania dzieł sztuki. Aby zrealizować wizję otwartego parteru, inżynierowie z biura Arup zlikwidowali na tym poziomie żelbetowe trzony, zastępując je stalowymi krzyżulcami, które zapewniają budynkowi odpowiednią sztywność i stateczność. Takie rozwiązanie konstrukcyjne uzupełnia koncepcję architektoniczną, pomagając zachować przemysłowy charakter pierwotnej siedziby muzeum. Stężenia te zlokalizowane są po obwodzie budynku między zespolonymi stalowo-betonowymi słupami rozmieszczonymi w regularnej siatce o wymiarach 8,4 x 8,4 m z betonowymi kolumnami o stalowym usztywnieniu, zaprojektowanymi tak, aby były odporne na wstrząsy sejsmiczne o dużej intensywności, charakterystyczne dla tego regionu i zapewniały bezpieczeństwo przebywającym w budynku. Projektowanie uwzględniające obciążenia sejsmiczne zazwyczaj nie ma na celu zapobieganiu uszkodzeniom budynków z powodu trzęsień ziemi. W rzeczywistości system konstrukcyjny ma prowadzić do jego kontrolowanych i bezpiecznych uszkodzeń nazywanych „uplastycznieniem systemu”, dzięki czemu budynek staje się bardziej elastyczny i może rozpraszać energię sejsmiczną poprzez przemieszczenia elementów konstrukcji. Wysoki poziom jej plastyczności jest w tym wypadku realizowany poprzez możliwość wystąpienia dużych deformacji stalowych stężeń. W konstrukcjach tego typu są one „bezpiecznikami” systemu – w przypadku dużego trzęsienia odkształcenie jest kierowane do stężeń, które mogą się ugiąć i wyboczyć. System został tak zaprojektowany, aby można było przewidzieć ich zachowanie podczas wstrząsów, a odkształcenie plastyczne zachodziło w kontrolowany sposób bez szkody dla samych połączeń między stężeniami a słupami. Zrealizowane jest to poprzez zapewnienie połączeniom większej nośności niż samym stężeniom. Dodatkowo węzły ukształtowano w taki sposób, że pozwalają one na swobodny obrót na połączeniu, dzięki czemu w trakcie trzęsienia może dojść do wyboczenia stalowych rur. To absorbuje siłę wstrząsów i chroni inne elementy konstrukcyjne.
i
Autor: Enrico Cano5, 6 | Otwarty parter tworzy w przestrzeni publicznej nowe miejsce spotkań
Projekt instalacji sanitarnych w budynku także wpisuje się w koncepcję architektoniczną nawiązującą do przemysłowego charakteru tego miejsca. Kanały wentylacyjne, rury i trasy elektryczne są istotnym elementem projektu wnętrza.
We wszystkich salach ekspozycyjnych oraz magazynach zapewniono ściśle kontrolowane warunki środowiskowe. System wentylacji wykorzystuje rekuperatory, czujniki dwutlenku węgla i odzysk ciepła w celu zminimalizowania zużycia energii na potrzeby chłodzenia. Komfort użytkownika i efektywność energetyczną zapewniają takie pasywne rozwiązania, jak okna z potrójnymi szybami, które chronią wnętrze przed napływem nadmiernej ilości ciepła. Zapotrzebowanie na energię z sieci jest dodatkowo zredukowane poprzez jej wytwarzanie na miejscu za pomocą paneli fotowoltaicznych, które generują około 7% energii elektrycznej zużywanej w ciągu roku przez budynek.
Cały kompleks obsługuje scentralizowana instalacja wodna wykorzystująca wody Bosforu – w tym Galataport – działając zarówno jako system chłodzenia, jak i ogrzewania. Spełnia ona przy tym określone w przepisach wymagania dotyczące efektywności energetycznej. To odnawialne źródło energii zastępuje chłodzone powietrzem agregaty chłodnicze, zmniejszając operacyjny ślad węglowy budynku.
i
Autor: Enrico Cano5, 6 | Otwarty parter tworzy w przestrzeni publicznej nowe miejsce spotkań
i
Autor: Enrico Cano12 | Widok od strony cieśniny na muzeum oraz średniowieczną dzielnicę Galata
Metryczka
Muzeum sztuki nowoczesnej Istanbul Modern Stambuł, Turcja Autor: Renzo Piano Building Workshop Współpraca: Arup Konsultant ds. konstrukcji, kwestii sejsmicznych i oświetlenia: Arup Konsultant ds. elementów wodnych: JML Zarządzanie projektem: MCS Mühendis Generalny wykonawca: Yapı Merkezi Inwestor: Istanbul Museum of Modern Art Powierzchnia: 15 740 m2Projekt: 2016 Realizacja: 2023
i
Autor: Enrico Cano13 | Widok od strony parku. Aluminiowa fasada, zewnętrzne stalowe chodniki i charakterystyczne schody ewakuacyjne nawiązują do przemysłowej historii miejsca
Autor: Enrico Cano14 | Obiekt zlokalizowano między zabytkowymi budynkami, parkiem i nabrzeżem w pobliżu pasażu handlowego Galataport
i
Autor: Enrico Cano15, 16 | Taras widokowy o powierzchni 650 m2 zaprojektowany nad płytkim basenem na szczycie budynku
i
Autor: Enrico Cano15, 16 | Taras widokowy o powierzchni 650 m2 zaprojektowany nad płytkim basenem na szczycie budynku
i
Autor: Enrico Cano17 | Nowa przestrzeń publiczna sąsiaduje m.in. z zabytkowym meczetem Nusretiye z 1826 roku
i
Autor: IMSAV-Galataport18-20 | Konstrukcję muzeum zaprojektowano tak, aby była odporna na wstrząsy sejsmiczne charakterystyczne dla tego regionu. Po obwodzie budynku, między zespolonymi stalowo--betonowymi słupami z betonowymi kolumnami o stalowym usztywnieniu zastosowano stalowe krzyżulce (stężenia). Dzięki takiemu rozwiązaniu obiekt jest bardziej elastyczny i może rozpraszać energię sejsmiczną poprzez przemieszczenia elementów konstrukcji
i
Autor: Cemal Emden18-20 | Konstrukcję muzeum zaprojektowano tak, aby była odporna na wstrząsy sejsmiczne charakterystyczne dla tego regionu. Po obwodzie budynku, między zespolonymi stalowo--betonowymi słupami z betonowymi kolumnami o stalowym usztywnieniu zastosowano stalowe krzyżulce (stężenia). Dzięki takiemu rozwiązaniu obiekt jest bardziej elastyczny i może rozpraszać energię sejsmiczną poprzez przemieszczenia elementów konstrukcji
i
Autor: MCS Mühendis Insaat Yönetim A.S18-20 | Konstrukcję muzeum zaprojektowano tak, aby była odporna na wstrząsy sejsmiczne charakterystyczne dla tego regionu. Po obwodzie budynku, między zespolonymi stalowo--betonowymi słupami z betonowymi kolumnami o stalowym usztywnieniu zastosowano stalowe krzyżulce (stężenia). Dzięki takiemu rozwiązaniu obiekt jest bardziej elastyczny i może rozpraszać energię sejsmiczną poprzez przemieszczenia elementów konstrukcji
i
Autor: Cemal Emden21-26 | Elewacja budynku podzielona jest na dwie główne części – dolną, w pełni przeszkloną, oraz górną pokrytą wklęsłymi aluminiowymi panelami o różnych rozmiarach dochodzących do 7,8 x 1,2 m (na poziomie II) i 5,8 x 1,2 m (na poziomie I)
i
Autor: Cemal Emden21-26 | Elewacja budynku podzielona jest na dwie główne części – dolną, w pełni przeszkloną, oraz górną pokrytą wklęsłymi aluminiowymi panelami o różnych rozmiarach dochodzących do 7,8 x 1,2 m (na poziomie II) i 5,8 x 1,2 m (na poziomie I)
i
Autor: Cemal Emden21-26 | Elewacja budynku podzielona jest na dwie główne części – dolną, w pełni przeszkloną, oraz górną pokrytą wklęsłymi aluminiowymi panelami o różnych rozmiarach dochodzących do 7,8 x 1,2 m (na poziomie II) i 5,8 x 1,2 m (na poziomie I)
i
Autor: Cemal Emden21-26 | Elewacja budynku podzielona jest na dwie główne części – dolną, w pełni przeszkloną, oraz górną pokrytą wklęsłymi aluminiowymi panelami o różnych rozmiarach dochodzących do 7,8 x 1,2 m (na poziomie II) i 5,8 x 1,2 m (na poziomie I)
i
Autor: Cemal Emden21-26 | Elewacja budynku podzielona jest na dwie główne części – dolną, w pełni przeszkloną, oraz górną pokrytą wklęsłymi aluminiowymi panelami o różnych rozmiarach dochodzących do 7,8 x 1,2 m (na poziomie II) i 5,8 x 1,2 m (na poziomie I)
i
Autor: Cemal Emden38 | Muzeum powstało w miejscu dawnego składu celnego. Aby zachować przemysłową atmosferę oryginalnego budynku, materiały ograniczono do betonu, stali i szkła
i
Autor: Cemal Emden27, 28 | Konstrukcja zadaszenia, na którym został zlokalizowany płytki basen
i
Autor: Cemal Emden27, 28 | Konstrukcja zadaszenia, na którym został zlokalizowany płytki basen
i
Autor: Cemal Emden29 | Zewnętrzne stalowe chodniki wykonano z kratek pomostowych z ocynkowanej stali
i
Autor: Cemal Emden30, 37 | Montaż fasady z aluminiowych tłoczonych paneli
i
Autor: Dumphy, Roman / RPBW – Renzo Piano Building Workshop Architects31, 32 | Realizacja otwartego parteru wymagała zlikwidowania żelbetowych trzonów i zastąpienia ich stalowymi krzyżulcami zapewniającymi odpowiednią sztywność i stateczność
i
Autor: Cemal Emden31, 32 | Realizacja otwartego parteru wymagała zlikwidowania żelbetowych trzonów i zastąpienia ich stalowymi krzyżulcami zapewniającymi odpowiednią sztywność i stateczność
i
Autor: RPBW – Renzo Piano Building Workshop Architects33, 34 | Widok typowego metalowego panelu elewacyjnego. Oznaczenia: 1 – obróbka krawędzi basenu; 2 – bok basenu wykończony metalowymi panelami; 3 – stalowy wspornik z belki o przekroju o zmiennej wysokości i półkach grubości 25 mm; 4 – stalowy wieszak z litej blachy walcowanej o przekroju 80 x 20 mm
i
Autor: RPBW – Renzo Piano Building Workshop Architects33, 34 | Widok typowego metalowego panelu elewacyjnego. Oznaczenia: 1 – obróbka krawędzi basenu; 2 – bok basenu wykończony metalowymi panelami; 3 – stalowy wspornik z belki o przekroju o zmiennej wysokości i półkach grubości 25 mm; 4 – stalowy wieszak z litej blachy walcowanej o przekroju 80 x 20 mm
i
Autor: Cemal Emden35, 36 | Montaż szklanych elementów fasady
i
Autor: Cemal Emden35, 36 | Montaż szklanych elementów fasady
i
Autor: Cemal Emden30, 37 | Montaż fasady z aluminiowych tłoczonych paneli
i
Autor: Cemal Emden39, 40 | Industrialny charakter nadają budynkowi m.in. zewnętrzne schody
i
Autor: Enrico Cano39, 40 | Industrialny charakter nadają budynkowi m.in. zewnętrzne schody
Autor: Enrico Cano42, 44 | Basen na dachu tworzy metafizyczne połączenie budynku z cieśniną, a zarazem poprzez odbijanie światła redukuje zyski ciepła promieniowania słonecznego i zmniejsza efekt wyspy ciepła. Na zdjęciu 43 autor budynku – Renzo Piano
i
Autor: RPBW – Renzo Piano Building Workshop Architects43 | Przekrój przez schody. Oznaczenia: 1 – malowane proszkowo żaluzje wokół schodów ewakuacyjnych; 2 – balustrada z kratki ze stali nierdzewnej na podkonstrukcji stalowej wzdłuż ścieżek, zewnętrznych schodów i na tarasie; 3 – ogrodzenie z potrójnego szkła laminowanego bez obramowania; 4 – stopnie z kratki pomostowej ze stali ocynkowanej
i
Autor: Enrico Cano42, 44 | Basen na dachu tworzy metafizyczne połączenie budynku z cieśniną, a zarazem poprzez odbijanie światła redukuje zyski ciepła promieniowania słonecznego i zmniejsza efekt wyspy ciepła. Na zdjęciu 43 autor budynku – Renzo Piano
i
Autor: Cemal Emden45-47 | Na 10 500 m2 zaplanowano zarówno przestrzenie edukacyjne, restauracyjne czy audytorium, jak i wystawiennicze z kolekcją ponad 280 prac czołowych tureckich i zagranicznych przedstawicieli sztuki nowoczesnej, takich jak Yüksel Arslan, Mark Bradford, Tony Cragg, Olafur Eliasson, Fahrelnissa Zeid i Refik Anadol
i
Autor: Enrico Cano45-47 | Na 10 500 m2 zaplanowano zarówno przestrzenie edukacyjne, restauracyjne czy audytorium, jak i wystawiennicze z kolekcją ponad 280 prac czołowych tureckich i zagranicznych przedstawicieli sztuki nowoczesnej, takich jak Yüksel Arslan, Mark Bradford, Tony Cragg, Olafur Eliasson, Fahrelnissa Zeid i Refik Anadol
i
Autor: Cemal Emden45-47 | Na 10 500 m2 zaplanowano zarówno przestrzenie edukacyjne, restauracyjne czy audytorium, jak i wystawiennicze z kolekcją ponad 280 prac czołowych tureckich i zagranicznych przedstawicieli sztuki nowoczesnej, takich jak Yüksel Arslan, Mark Bradford, Tony Cragg, Olafur Eliasson, Fahrelnissa Zeid i Refik Anadol
i
Autor: Enrico Cano48 | Monumentalne schody centralnie zlokalizowane w holu głównym
i
Autor: Meltem Sari49 | Wnętrze biblioteki
i
Autor: Cemal Emden21-26 | Elewacja budynku podzielona jest na dwie główne części – dolną, w pełni przeszkloną, oraz górną pokrytą wklęsłymi aluminiowymi panelami o różnych rozmiarach dochodzących do 7,8 x 1,2 m (na poziomie II) i 5,8 x 1,2 m (na poziomie I)
i
Autor: IMSAV-GalataportBudowa muzeum sztuki nowoczesnej Istanbul Modern w Stambule, proj. Renzo Piano Building Workshop
i
Autor: Cemal EmdenBudowa muzeum sztuki nowoczesnej Istanbul Modern w Stambule, proj. Renzo Piano Building Workshop
i
Autor: Cemal EmdenBudowa muzeum sztuki nowoczesnej Istanbul Modern w Stambule, proj. Renzo Piano Building Workshop
i
Autor: Cemal EmdenBudowa muzeum sztuki nowoczesnej Istanbul Modern w Stambule, proj. Renzo Piano Building Workshop
i
Autor: Enrico CanoMuzeum sztuki nowoczesnej Istanbul Modern w Stambule, proj. Renzo Piano Building Workshop
i
Autor: Enrico CanoMuzeum sztuki nowoczesnej Istanbul Modern w Stambule, proj. Renzo Piano Building Workshop
i
Autor: Enrico CanoMuzeum sztuki nowoczesnej Istanbul Modern w Stambule, proj. Renzo Piano Building Workshop
i
Autor: Enrico CanoMuzeum sztuki nowoczesnej Istanbul Modern w Stambule, proj. Renzo Piano Building Workshop
i
Autor: Cemal EmdenMuzeum sztuki nowoczesnej Istanbul Modern w Stambule, proj. Renzo Piano Building Workshop
i
Autor: Cemal EmdenMuzeum sztuki nowoczesnej Istanbul Modern w Stambule, proj. Renzo Piano Building Workshop
i
Autor: Ronan DunphyMuzeum sztuki nowoczesnej Istanbul Modern w Stambule, proj. Renzo Piano Building Workshop
i
Autor: Meltem SariMuzeum sztuki nowoczesnej Istanbul Modern w Stambule, proj. Renzo Piano Building Workshop
i
Autor: Enrico CanoMuzeum sztuki nowoczesnej Istanbul Modern w Stambule, proj. Renzo Piano Building Workshop
i
Autor: Cemal EmdenMuzeum sztuki nowoczesnej Istanbul Modern w Stambule, proj. Renzo Piano Building Workshop
i
Autor: Cemal EmdenMuzeum sztuki nowoczesnej Istanbul Modern w Stambule, proj. Renzo Piano Building Workshop
i
Autor: Enrico CanoMuzeum sztuki nowoczesnej Istanbul Modern w Stambule, proj. Renzo Piano Building Workshop
i
Autor: Cemal EmdenMuzeum sztuki nowoczesnej Istanbul Modern w Stambule, proj. Renzo Piano Building Workshop