Muzeum sztuki nowoczesnej Istanbul Modern w Stambule_Renzo Piano Building Workshop_01

i

Autor: Enrico Cano 1 | Nowe muzeum sztuki współczesnej zaprojektowano tuż przy promenadzie

Muzeum sztuki nowoczesnej / Stambuł

2023-08-25 12:23

Konstrukcję zaprojektowano tak, aby w przypadku wstrząsów sejsmicznych prowadzić do jej kontrolowanych i bezpiecznych uszkodzeń, nazywanych „uplastycznieniem systemu” – o realizacji Renzo Piano Building Workshop pisze Wiktor Kowalski [W WYDANIU CYFROWYM WIĘCEJ ZDJĘĆ].

Istanbul Modern, czyli muzeum sztuki nowoczesnej w Stambule to pierwszy projekt Renzo Piano w Turcji. Według słów architekta budynek był inspirowany błyszczącymi wodami Bosforu: Chcieliśmy stworzyć obiekt, który przeciwstawiałby się grawitacji i lewitował nad ziemią, z jednej strony z widokiem na morze, a z drugiej na park i średniowieczną dzielnicę Galata. […] Na parterze filary dają poczucie głębi, jak pnie drzew w lesie. Idąc w górę, mamy pierwsze, drugie, trzecie, czwarte piętro, na południu – płaszczyznę nieskończoności, światła, na północy – park i miasto. Wzrok nigdy nie przestaje nakładać na siebie kolejnych planów. Z tego właśnie składa się miasto: złożoność, sekwencja budynków, ulic i przestrzeni, które następują po sobie, tworząc panoramę wielu płaszczyzn.

Muzeum znajduje się na zachodnim brzegu Bosforu, między parkiem Tophane a nabrzeżem. Nowy budynek z przeszklonym parterem umożliwia widoki na promenadę. Jego fasadę wykonano z trójwymiarowych paneli aluminiowych, które współgrają ze zmieniającym się światłem słonecznym, łącząc park z promenadą. Obiekt zlokalizowany między historycznymi budynkami, parkiem i nabrzeżem w pobliżu pasażu handlowego Galataport, za sprawą otwartego parteru, tworzy w przestrzeni publicznej nowe miejsce spotkań w tej niedostępnej do tej pory części miasta.

Muzeum sztuki nowoczesnej Istanbul Modern w Stambule_Renzo Piano Building Workshop_02

i

Autor: Enrico Cano 2-4 | Muzeum zlokalizowane jest w centrum Stambułu po zachodniej stronie cieśniny Bosfor. Budynek powstał w miejscu dawnego składu celnego, tuż obok nabrzeża i parku Tophane

Na parterze obok głównego holu zlokalizowano bibliotekę, kawiarnię, sklep muzealny, punkty informacyjne i przestrzenie warsztatów edukacyjnych. Ten ogólnodostępny obszar muzeum, przenikający się z nabrzeżną promenadą, z której roztacza się widok na Anatolię, Wyspy Książęce i Półwysep Historyczny, połączono szerokimi centralnymi schodami, zawieszonymi pośrodku głównego holu, z tarasem widokowym o powierzchni 650 m2 zlokalizowanym nad płytkim basenem na szczycie budynku. Umiejscowienie tarasu nad zwierciadłem wody tworzy metafizyczne połączenie budynku z cieśniną, a zarazem pozwala zwiedzającym podziwiać odbicie miasta w tafli. Oprócz względów estetycznych płytkie lustro wody na dachu poprzez odbijanie światła słonecznego pomaga zredukować zyski ciepła promieniowania, a za sprawą parowania zmniejsza efekt wyspy ciepła generowany przez masę budynku.

Zlokalizowane centralnie w holu monumentalne schody zapewniają główną komunikację. Stalowa konstrukcja z betonowymi stopniami i szklaną balustradą zawieszona jest w przestrzeni o szerokości 8 m i długości 16 m, zachowując elegancki, ale industrialny charakter. Schody zapewniają także dostęp do zlokalizowanego na antresoli audytorium na 156 miejsc. Na pierwszym piętrze znajdują się galerie fotograficzne i pop-up, a także biura, sale edukacyjne i eventowe. Restaurację przy południowej fasadzie wyposażono w zewnętrzny taras z widokiem na morze. Wszystkie przestrzenie lobby na górnych poziomach zapewniają widok zarówno na park Tophane, jak i cieśninę. Na drugim piętrze zaplanowano przestrzeń wystawienniczą o powierzchni 3300 m2, z galeriami wystaw stałych i czasowych.

Muzeum sztuki nowoczesnej Istanbul Modern w Stambule_Renzo Piano Building Workshop_03

i

Autor: Enrico Cano 2-4 | Muzeum zlokalizowane jest w centrum Stambułu po zachodniej stronie cieśniny Bosfor. Budynek powstał w miejscu dawnego składu celnego, tuż obok nabrzeża i parku Tophane

Elewacja budynku podzielona jest na dwie główne części – dolną, w pełni przeszkloną, na parterze, oraz górną okalającą schodkowo wysunięte wyższe piętra, pokrytą wklęsłymi aluminiowymi panelami, tworzącymi połyskującą, opalizującą powłokę przypominającą rybie łuski. Refleksy odbijające się od nabrzeża tworzą grę światła i cienia. Fasada składa się z około 300 tłoczonych paneli o różnych rozmiarach. Największe z nich mają 7,8 x 1,2 m (na poziomie II) i 5,8 x 1,2 m (na poziomie I). Większe panele zostały wyprodukowane w dwóch częściach w Ingolstadt w Niemczech, a następnie zmontowane w Ankarze, w Turcji. Tam, gdzie aluminiowe elementy zastępują okna, do wnętrza budynku może przedostawać się naturalne światło. Aby zapobiegać jego nadmiarowi, zaprojektowano zintegrowane z oknami zmotoryzowane żaluzje. Dzięki temu przestrzenie nadają się do wystawiania eksponatów sztuki i sprawiają, że wnętrza są wizualnie komfortowe.

Muzeum sztuki nowoczesnej Istanbul Modern w Stambule_Renzo Piano Building Workshop_04

i

Autor: Enrico Cano 2-4 | Muzeum zlokalizowane jest w centrum Stambułu po zachodniej stronie cieśniny Bosfor. Budynek powstał w miejscu dawnego składu celnego, tuż obok nabrzeża i parku Tophane

Zewnętrzne stalowe chodniki i schody o łącznej długości ponad 500 m służą do ewakuacji, konserwacji budynku i publicznego dostępu podczas specjalnych wydarzeń. Nadając elewacji nieco przemysłowy charakter, chodnik wykonano z kratek pomostowych z ocynkowanej stali, która pozwala na filtrowanie światła i rzucanie zmieniających się cieni na panele elewacyjne. Słupki balustrady ze stali nierdzewnej są również wyposażone w oświetlenie, które subtelnie oświetla budynek w nocy.

Zachowując przemysłową atmosferę oryginalnego budynku muzeum (dawniej składu celnego), wybór materiałów ograniczono do betonu, stali i szkła. Elementy instalacji sanitarnych są widoczne w otwartych sufitach, a polerowane betonowe podłogi i eksponowane żelbetowe słupy tworzą industrialne i elastyczne środowisko do eksponowania dzieł sztuki. Aby zrealizować wizję otwartego parteru, inżynierowie z biura Arup zlikwidowali na tym poziomie żelbetowe trzony, zastępując je stalowymi krzyżulcami, które zapewniają budynkowi odpowiednią sztywność i stateczność. Takie rozwiązanie konstrukcyjne uzupełnia koncepcję architektoniczną, pomagając zachować przemysłowy charakter pierwotnej siedziby muzeum. Stężenia te zlokalizowane są po obwodzie budynku między zespolonymi stalowo-betonowymi słupami rozmieszczonymi w regularnej siatce o wymiarach 8,4 x 8,4 m z betonowymi kolumnami o stalowym usztywnieniu, zaprojektowanymi tak, aby były odporne na wstrząsy sejsmiczne o dużej intensywności, charakterystyczne dla tego regionu i zapewniały bezpieczeństwo przebywającym w budynku. Projektowanie uwzględniające obciążenia sejsmiczne zazwyczaj nie ma na celu zapobieganiu uszkodzeniom budynków z powodu trzęsień ziemi. W rzeczywistości system konstrukcyjny ma prowadzić do jego kontrolowanych i bezpiecznych uszkodzeń nazywanych „uplastycznieniem systemu”, dzięki czemu budynek staje się bardziej elastyczny i może rozpraszać energię sejsmiczną poprzez przemieszczenia elementów konstrukcji. Wysoki poziom jej plastyczności jest w tym wypadku realizowany poprzez możliwość wystąpienia dużych deformacji stalowych stężeń. W konstrukcjach tego typu są one „bezpiecznikami” systemu – w przypadku dużego trzęsienia odkształcenie jest kierowane do stężeń, które mogą się ugiąć i wyboczyć. System został tak zaprojektowany, aby można było przewidzieć ich zachowanie podczas wstrząsów, a odkształcenie plastyczne zachodziło w kontrolowany sposób bez szkody dla samych połączeń między stężeniami a słupami. Zrealizowane jest to poprzez zapewnienie połączeniom większej nośności niż samym stężeniom. Dodatkowo węzły ukształtowano w taki sposób, że pozwalają one na swobodny obrót na połączeniu, dzięki czemu w trakcie trzęsienia może dojść do wyboczenia stalowych rur. To absorbuje siłę wstrząsów i chroni inne elementy konstrukcyjne.

Muzeum sztuki nowoczesnej Istanbul Modern w Stambule_Renzo Piano Building Workshop_05

i

Autor: Enrico Cano 5, 6 | Otwarty parter tworzy w przestrzeni publicznej nowe miejsce spotkań

Projekt instalacji sanitarnych w budynku także wpisuje się w koncepcję architektoniczną nawiązującą do przemysłowego charakteru tego miejsca. Kanały wentylacyjne, rury i trasy elektryczne są istotnym elementem projektu wnętrza.

We wszystkich salach ekspozycyjnych oraz magazynach zapewniono ściśle kontrolowane warunki środowiskowe. System wentylacji wykorzystuje rekuperatory, czujniki dwutlenku węgla i odzysk ciepła w celu zminimalizowania zużycia energii na potrzeby chłodzenia. Komfort użytkownika i efektywność energetyczną zapewniają takie pasywne rozwiązania, jak okna z potrójnymi szybami, które chronią wnętrze przed napływem nadmiernej ilości ciepła. Zapotrzebowanie na energię z sieci jest dodatkowo zredukowane poprzez jej wytwarzanie na miejscu za pomocą paneli fotowoltaicznych, które generują około 7% energii elektrycznej zużywanej w ciągu roku przez budynek.

Cały kompleks obsługuje scentralizowana instalacja wodna wykorzystująca wody Bosforu – w tym Galataport – działając zarówno jako system chłodzenia, jak i ogrzewania. Spełnia ona przy tym określone w przepisach wymagania dotyczące efektywności energetycznej. To odnawialne źródło energii zastępuje chłodzone powietrzem agregaty chłodnicze, zmniejszając operacyjny ślad węglowy budynku.

Muzeum sztuki nowoczesnej Istanbul Modern w Stambule_Renzo Piano Building Workshop_06

i

Autor: Enrico Cano 5, 6 | Otwarty parter tworzy w przestrzeni publicznej nowe miejsce spotkań
Muzeum sztuki nowoczesnej Istanbul Modern w Stambule_Renzo Piano Building Workshop_12

i

Autor: Enrico Cano 12 | Widok od strony cieśniny na muzeum oraz średniowieczną dzielnicę Galata
Metryczka

Muzeum sztuki nowoczesnej Istanbul Modern Stambuł, Turcja Autor: Renzo Piano Building Workshop Współpraca: Arup Konsultant ds. konstrukcji, kwestii sejsmicznych i oświetlenia: Arup Konsultant ds. elementów wodnych: JML Zarządzanie projektem: MCS Mühendis Generalny wykonawca: Yapı Merkezi Inwestor: Istanbul Museum of Modern Art Powierzchnia: 15 740 m2 Projekt: 2016 Realizacja: 2023

Muzeum sztuki nowoczesnej Istanbul Modern w Stambule_Renzo Piano Building Workshop_13

i

Autor: Enrico Cano 13 | Widok od strony parku. Aluminiowa fasada, zewnętrzne stalowe chodniki i charakterystyczne schody ewakuacyjne nawiązują do przemysłowej historii miejsca
Muzeum sztuki nowoczesnej IstanbulModern w Stambule_Renzo Piano Building Workshop_09

i

Autor: RPBW – Renzo Piano Building Workshop Architects 9 | Rzut dachu. Oznaczenia do rys. 7-9: 1 – wejście; 2 – wejście do restauracji; 3 – taras zewnętrzny; 4 – biblioteka; 5 – przestrzeń wystawowa; 6 – sklep; 7 – kontrola biletów; 8 – kasa; 9 – informacja; 10 – lobby; 11 – przestrzeń odkryć; 12 – kawiarnia; 13 – wystawa stała; 14 – pomieszczenie techniczne; 15 – strefa audiowizualna; 16 – toaleta; 17 – strefa relaksu; 18 – magazyn; 19 – serwerownia; 20 – wystawa stała; 21 – basen; 22 – taras na dachu; 23 – bar Link: https://cdn.galleries.smcloud.net/t/photos/gf-pxxV-f4g3-8c75_muzeum-sztuki-nowoczesnej-istanbulmodern-w-stambule-renzo-piano-building-workshop-09.jpeg
Muzeum sztuki nowoczesnej Istanbul Modern w Stambule_Renzo Piano Building Workshop_11

i

Autor: RPBW – Renzo Piano Building Workshop Architects 11 | Przekrój B-B. Oznaczenia do rys. 10, 11: 1 – pomieszczenie techniczne; 2 – kino; 3 – magazyn; 4 – archiwum; 5 – schron; 6 – przestrzeń publiczna; 7 – przestrzeń serwisowa; 8 – wystawa czasowa; 9 – basen; 10 – taras na dachu; 11 – lobby; 12 – atrium; 13 – galeria fotografii; 14 – wystawa stała; 15 – parking; 16 – strefa rozładunku; 17 – toaleta; 18 – biuro; 19 – bar; 20 – restauracja Link: https://cdn.galleries.smcloud.net/t/photos/gf-vHrc-tzwY-DWDE_muzeum-sztuki-nowoczesnej-istanbul-modern-w-stambule-renzo-piano-building-workshop-11.jpeg
Muzeum sztuki nowoczesnej Istanbul Modern w Stambule_Renzo Piano Building Workshop_14

i

Autor: Enrico Cano 14 | Obiekt zlokalizowano między zabytkowymi budynkami, parkiem i nabrzeżem w pobliżu pasażu handlowego Galataport
Muzeum sztuki nowoczesnej Istanbul Modern w Stambule_Renzo Piano Building Workshop_15

i

Autor: Enrico Cano 15, 16 | Taras widokowy o powierzchni 650 m2 zaprojektowany nad płytkim basenem na szczycie budynku
Muzeum sztuki nowoczesnej Istanbul Modern w Stambule_Renzo Piano Building Workshop_16

i

Autor: Enrico Cano 15, 16 | Taras widokowy o powierzchni 650 m2 zaprojektowany nad płytkim basenem na szczycie budynku
Muzeum sztuki nowoczesnej Istanbul Modern w Stambule_Renzo Piano Building Workshop_17

i

Autor: Enrico Cano 17 | Nowa przestrzeń publiczna sąsiaduje m.in. z zabytkowym meczetem Nusretiye z 1826 roku
Muzeum sztuki nowoczesnej Istanbul Modern w Stambule_Renzo Piano Building Workshop_18

i

Autor: IMSAV-Galataport 18-20 | Konstrukcję muzeum zaprojektowano tak, aby była odporna na wstrząsy sejsmiczne charakterystyczne dla tego regionu. Po obwodzie budynku, między zespolonymi stalowo--betonowymi słupami z betonowymi kolumnami o stalowym usztywnieniu zastosowano stalowe krzyżulce (stężenia). Dzięki takiemu rozwiązaniu obiekt jest bardziej elastyczny i może rozpraszać energię sejsmiczną poprzez przemieszczenia elementów konstrukcji
Muzeum sztuki nowoczesnej Istanbul Modern w Stambule_Renzo Piano Building Workshop_19

i

Autor: Cemal Emden 18-20 | Konstrukcję muzeum zaprojektowano tak, aby była odporna na wstrząsy sejsmiczne charakterystyczne dla tego regionu. Po obwodzie budynku, między zespolonymi stalowo--betonowymi słupami z betonowymi kolumnami o stalowym usztywnieniu zastosowano stalowe krzyżulce (stężenia). Dzięki takiemu rozwiązaniu obiekt jest bardziej elastyczny i może rozpraszać energię sejsmiczną poprzez przemieszczenia elementów konstrukcji
Muzeum sztuki nowoczesnej Istanbul Modern w Stambule_Renzo Piano Building Workshop_20

i

Autor: MCS Mühendis Insaat Yönetim A.S 18-20 | Konstrukcję muzeum zaprojektowano tak, aby była odporna na wstrząsy sejsmiczne charakterystyczne dla tego regionu. Po obwodzie budynku, między zespolonymi stalowo--betonowymi słupami z betonowymi kolumnami o stalowym usztywnieniu zastosowano stalowe krzyżulce (stężenia). Dzięki takiemu rozwiązaniu obiekt jest bardziej elastyczny i może rozpraszać energię sejsmiczną poprzez przemieszczenia elementów konstrukcji
Muzeum sztuki nowoczesnej Istanbul Modern w Stambule_Renzo Piano Building Workshop_21

i

Autor: Cemal Emden 21-26 | Elewacja budynku podzielona jest na dwie główne części – dolną, w pełni przeszkloną, oraz górną pokrytą wklęsłymi aluminiowymi panelami o różnych rozmiarach dochodzących do 7,8 x 1,2 m (na poziomie II) i 5,8 x 1,2 m (na poziomie I)
Muzeum sztuki nowoczesnej Istanbul Modern w Stambule_Renzo Piano Building Workshop_22

i

Autor: Cemal Emden 21-26 | Elewacja budynku podzielona jest na dwie główne części – dolną, w pełni przeszkloną, oraz górną pokrytą wklęsłymi aluminiowymi panelami o różnych rozmiarach dochodzących do 7,8 x 1,2 m (na poziomie II) i 5,8 x 1,2 m (na poziomie I)
Muzeum sztuki nowoczesnej Istanbul Modern w Stambule_Renzo Piano Building Workshop_23

i

Autor: Cemal Emden 21-26 | Elewacja budynku podzielona jest na dwie główne części – dolną, w pełni przeszkloną, oraz górną pokrytą wklęsłymi aluminiowymi panelami o różnych rozmiarach dochodzących do 7,8 x 1,2 m (na poziomie II) i 5,8 x 1,2 m (na poziomie I)
Muzeum sztuki nowoczesnej Istanbul Modern w Stambule_Renzo Piano Building Workshop_24

i

Autor: Cemal Emden 21-26 | Elewacja budynku podzielona jest na dwie główne części – dolną, w pełni przeszkloną, oraz górną pokrytą wklęsłymi aluminiowymi panelami o różnych rozmiarach dochodzących do 7,8 x 1,2 m (na poziomie II) i 5,8 x 1,2 m (na poziomie I)
Muzeum sztuki nowoczesnej Istanbul Modern w Stambule_Renzo Piano Building Workshop_25

i

Autor: Cemal Emden 21-26 | Elewacja budynku podzielona jest na dwie główne części – dolną, w pełni przeszkloną, oraz górną pokrytą wklęsłymi aluminiowymi panelami o różnych rozmiarach dochodzących do 7,8 x 1,2 m (na poziomie II) i 5,8 x 1,2 m (na poziomie I)
Muzeum sztuki nowoczesnej Istanbul Modern w Stambule_Renzo Piano Building Workshop_38

i

Autor: Cemal Emden 38 | Muzeum powstało w miejscu dawnego składu celnego. Aby zachować przemysłową atmosferę oryginalnego budynku, materiały ograniczono do betonu, stali i szkła
Muzeum sztuki nowoczesnej Istanbul Modern w Stambule_Renzo Piano Building Workshop_27

i

Autor: Cemal Emden 27, 28 | Konstrukcja zadaszenia, na którym został zlokalizowany płytki basen
Muzeum sztuki nowoczesnej Istanbul Modern w Stambule_Renzo Piano Building Workshop_28

i

Autor: Cemal Emden 27, 28 | Konstrukcja zadaszenia, na którym został zlokalizowany płytki basen
Muzeum sztuki nowoczesnej Istanbul Modern w Stambule_Renzo Piano Building Workshop_29

i

Autor: Cemal Emden 29 | Zewnętrzne stalowe chodniki wykonano z kratek pomostowych z ocynkowanej stali
Muzeum sztuki nowoczesnej Istanbul Modern w Stambule_Renzo Piano Building Workshop_30

i

Autor: Cemal Emden 30, 37 | Montaż fasady z aluminiowych tłoczonych paneli
Muzeum sztuki nowoczesnej Istanbul Modern w Stambule_Renzo Piano Building Workshop_31

i

Autor: Dumphy, Roman / RPBW – Renzo Piano Building Workshop Architects 31, 32 | Realizacja otwartego parteru wymagała zlikwidowania żelbetowych trzonów i zastąpienia ich stalowymi krzyżulcami zapewniającymi odpowiednią sztywność i stateczność
Muzeum sztuki nowoczesnej Istanbul Modern w Stambule_Renzo Piano Building Workshop_32

i

Autor: Cemal Emden 31, 32 | Realizacja otwartego parteru wymagała zlikwidowania żelbetowych trzonów i zastąpienia ich stalowymi krzyżulcami zapewniającymi odpowiednią sztywność i stateczność
Muzeum sztuki nowoczesnej Istanbul Modern w Stambule_Renzo Piano Building Workshop_33

i

Autor: RPBW – Renzo Piano Building Workshop Architects 33, 34 | Widok typowego metalowego panelu elewacyjnego. Oznaczenia: 1 – obróbka krawędzi basenu; 2 – bok basenu wykończony metalowymi panelami; 3 – stalowy wspornik z belki o przekroju o zmiennej wysokości i półkach grubości 25 mm; 4 – stalowy wieszak z litej blachy walcowanej o przekroju 80 x 20 mm
Muzeum sztuki nowoczesnej Istanbul Modern w Stambule_Renzo Piano Building Workshop_34

i

Autor: RPBW – Renzo Piano Building Workshop Architects 33, 34 | Widok typowego metalowego panelu elewacyjnego. Oznaczenia: 1 – obróbka krawędzi basenu; 2 – bok basenu wykończony metalowymi panelami; 3 – stalowy wspornik z belki o przekroju o zmiennej wysokości i półkach grubości 25 mm; 4 – stalowy wieszak z litej blachy walcowanej o przekroju 80 x 20 mm
Muzeum sztuki nowoczesnej Istanbul Modern w Stambule_Renzo Piano Building Workshop_35

i

Autor: Cemal Emden 35, 36 | Montaż szklanych elementów fasady
Muzeum sztuki nowoczesnej Istanbul Modern w Stambule_Renzo Piano Building Workshop_36

i

Autor: Cemal Emden 35, 36 | Montaż szklanych elementów fasady
Muzeum sztuki nowoczesnej Istanbul Modern w Stambule_Renzo Piano Building Workshop_37

i

Autor: Cemal Emden 30, 37 | Montaż fasady z aluminiowych tłoczonych paneli
Muzeum sztuki nowoczesnej Istanbul Modern w Stambule_Renzo Piano Building Workshop_39

i

Autor: Cemal Emden 39, 40 | Industrialny charakter nadają budynkowi m.in. zewnętrzne schody
Muzeum sztuki nowoczesnej Istanbul Modern w Stambule_Renzo Piano Building Workshop_40

i

Autor: Enrico Cano 39, 40 | Industrialny charakter nadają budynkowi m.in. zewnętrzne schody
Muzeum sztuki nowoczesnej Istanbul Modern w Stambule_Renzo Piano Building Workshop_41

i

Autor: Enrico Cano 41 | Nieregularnie rozmieszczone przeszklenia kadrują przepiękne widoki
Muzeum sztuki nowoczesnej Istanbul Modern w Stambule_Renzo Piano Building Workshop_42

i

Autor: Enrico Cano 42, 44 | Basen na dachu tworzy metafizyczne połączenie budynku z cieśniną, a zarazem poprzez odbijanie światła redukuje zyski ciepła promieniowania słonecznego i zmniejsza efekt wyspy ciepła. Na zdjęciu 43 autor budynku – Renzo Piano
Muzeum sztuki nowoczesnej Istanbul Modern w Stambule_Renzo Piano Building Workshop_43

i

Autor: RPBW – Renzo Piano Building Workshop Architects 43 | Przekrój przez schody. Oznaczenia: 1 – malowane proszkowo żaluzje wokół schodów ewakuacyjnych; 2 – balustrada z kratki ze stali nierdzewnej na podkonstrukcji stalowej wzdłuż ścieżek, zewnętrznych schodów i na tarasie; 3 – ogrodzenie z potrójnego szkła laminowanego bez obramowania; 4 – stopnie z kratki pomostowej ze stali ocynkowanej
Muzeum sztuki nowoczesnej Istanbul Modern w Stambule_Renzo Piano Building Workshop_44

i

Autor: Enrico Cano 42, 44 | Basen na dachu tworzy metafizyczne połączenie budynku z cieśniną, a zarazem poprzez odbijanie światła redukuje zyski ciepła promieniowania słonecznego i zmniejsza efekt wyspy ciepła. Na zdjęciu 43 autor budynku – Renzo Piano
Muzeum sztuki nowoczesnej Istanbul Modern w Stambule_Renzo Piano Building Workshop_45

i

Autor: Cemal Emden 45-47 | Na 10 500 m2 zaplanowano zarówno przestrzenie edukacyjne, restauracyjne czy audytorium, jak i wystawiennicze z kolekcją ponad 280 prac czołowych tureckich i zagranicznych przedstawicieli sztuki nowoczesnej, takich jak Yüksel Arslan, Mark Bradford, Tony Cragg, Olafur Eliasson, Fahrelnissa Zeid i Refik Anadol
Muzeum sztuki nowoczesnej Istanbul Modern w Stambule_Renzo Piano Building Workshop_46

i

Autor: Enrico Cano 45-47 | Na 10 500 m2 zaplanowano zarówno przestrzenie edukacyjne, restauracyjne czy audytorium, jak i wystawiennicze z kolekcją ponad 280 prac czołowych tureckich i zagranicznych przedstawicieli sztuki nowoczesnej, takich jak Yüksel Arslan, Mark Bradford, Tony Cragg, Olafur Eliasson, Fahrelnissa Zeid i Refik Anadol
Muzeum sztuki nowoczesnej Istanbul Modern w Stambule_Renzo Piano Building Workshop_47

i

Autor: Cemal Emden 45-47 | Na 10 500 m2 zaplanowano zarówno przestrzenie edukacyjne, restauracyjne czy audytorium, jak i wystawiennicze z kolekcją ponad 280 prac czołowych tureckich i zagranicznych przedstawicieli sztuki nowoczesnej, takich jak Yüksel Arslan, Mark Bradford, Tony Cragg, Olafur Eliasson, Fahrelnissa Zeid i Refik Anadol
Muzeum sztuki nowoczesnej Istanbul Modern w Stambule_Renzo Piano Building Workshop_48

i

Autor: Enrico Cano 48 | Monumentalne schody centralnie zlokalizowane w holu głównym
Muzeum sztuki nowoczesnej Istanbul Modern w Stambule_Renzo Piano Building Workshop_49

i

Autor: Meltem Sari 49 | Wnętrze biblioteki
Muzeum sztuki nowoczesnej Istanbul Modern w Stambule_Renzo Piano Building Workshop_26

i

Autor: Cemal Emden 21-26 | Elewacja budynku podzielona jest na dwie główne części – dolną, w pełni przeszkloną, oraz górną pokrytą wklęsłymi aluminiowymi panelami o różnych rozmiarach dochodzących do 7,8 x 1,2 m (na poziomie II) i 5,8 x 1,2 m (na poziomie I)
Muzeum sztuki nowoczesnej Istanbul Modern w Stambule_Renzo Piano Building Workshop_50

i

Autor: IMSAV-Galataport Budowa muzeum sztuki nowoczesnej Istanbul Modern w Stambule, proj. Renzo Piano Building Workshop
Muzeum sztuki nowoczesnej Istanbul Modern w Stambule_Renzo Piano Building Workshop_51

i

Autor: Cemal Emden Budowa muzeum sztuki nowoczesnej Istanbul Modern w Stambule, proj. Renzo Piano Building Workshop
Muzeum sztuki nowoczesnej Istanbul Modern w Stambule_Renzo Piano Building Workshop_52

i

Autor: Cemal Emden Budowa muzeum sztuki nowoczesnej Istanbul Modern w Stambule, proj. Renzo Piano Building Workshop
Muzeum sztuki nowoczesnej Istanbul Modern w Stambule_Renzo Piano Building Workshop_53

i

Autor: Cemal Emden Budowa muzeum sztuki nowoczesnej Istanbul Modern w Stambule, proj. Renzo Piano Building Workshop
Muzeum sztuki nowoczesnej Istanbul Modern w Stambule_Renzo Piano Building Workshop_54

i

Autor: Enrico Cano Muzeum sztuki nowoczesnej Istanbul Modern w Stambule, proj. Renzo Piano Building Workshop
Muzeum sztuki nowoczesnej Istanbul Modern w Stambule_Renzo Piano Building Workshop_55

i

Autor: Enrico Cano Muzeum sztuki nowoczesnej Istanbul Modern w Stambule, proj. Renzo Piano Building Workshop
Muzeum sztuki nowoczesnej Istanbul Modern w Stambule_Renzo Piano Building Workshop_55

i

Autor: Enrico Cano Muzeum sztuki nowoczesnej Istanbul Modern w Stambule, proj. Renzo Piano Building Workshop
Muzeum sztuki nowoczesnej Istanbul Modern w Stambule_Renzo Piano Building Workshop_56

i

Autor: Enrico Cano Muzeum sztuki nowoczesnej Istanbul Modern w Stambule, proj. Renzo Piano Building Workshop
Muzeum sztuki nowoczesnej Istanbul Modern w Stambule_Renzo Piano Building Workshop_57

i

Autor: Cemal Emden Muzeum sztuki nowoczesnej Istanbul Modern w Stambule, proj. Renzo Piano Building Workshop
Muzeum sztuki nowoczesnej Istanbul Modern w Stambule_Renzo Piano Building Workshop_58

i

Autor: Cemal Emden Muzeum sztuki nowoczesnej Istanbul Modern w Stambule, proj. Renzo Piano Building Workshop
Muzeum sztuki nowoczesnej Istanbul Modern w Stambule_Renzo Piano Building Workshop_59

i

Autor: Ronan Dunphy Muzeum sztuki nowoczesnej Istanbul Modern w Stambule, proj. Renzo Piano Building Workshop
Muzeum sztuki nowoczesnej Istanbul Modern w Stambule_Renzo Piano Building Workshop_60

i

Autor: Meltem Sari Muzeum sztuki nowoczesnej Istanbul Modern w Stambule, proj. Renzo Piano Building Workshop
Muzeum sztuki nowoczesnej Istanbul Modern w Stambule_Renzo Piano Building Workshop_61

i

Autor: Enrico Cano Muzeum sztuki nowoczesnej Istanbul Modern w Stambule, proj. Renzo Piano Building Workshop
Muzeum sztuki nowoczesnej Istanbul Modern w Stambule_Renzo Piano Building Workshop_62

i

Autor: Cemal Emden Muzeum sztuki nowoczesnej Istanbul Modern w Stambule, proj. Renzo Piano Building Workshop
Muzeum sztuki nowoczesnej Istanbul Modern w Stambule_Renzo Piano Building Workshop_63

i

Autor: Cemal Emden Muzeum sztuki nowoczesnej Istanbul Modern w Stambule, proj. Renzo Piano Building Workshop
Muzeum sztuki nowoczesnej Istanbul Modern w Stambule_Renzo Piano Building Workshop_64

i

Autor: Enrico Cano Muzeum sztuki nowoczesnej Istanbul Modern w Stambule, proj. Renzo Piano Building Workshop
Muzeum sztuki nowoczesnej Istanbul Modern w Stambule_Renzo Piano Building Workshop_65

i

Autor: Cemal Emden Muzeum sztuki nowoczesnej Istanbul Modern w Stambule, proj. Renzo Piano Building Workshop