Adaptacja kamieniołomów w Chinach_DnA_Design and Architecture_01

i

Autor: Wang Ziling © DnA_Design and Architecture 1 | Widok z jednej z platform czytelni, na którą zaadaptowano kamieniołom nr 8

Adaptacja kamieniołomów / Chiny

2022-10-20 17:33

Transformacja kamieniołomów w miejsca służące turystom i lokalnej społeczności, przy jak najmniejszej ingerencji w ich formę, przyczynia się do rewitalizacji krajobrazu i regionu – imponujący chiński projekt opisuje Wiktor Kowalski [WIĘCEJ ZDJĘĆ W WYDANIU CYFROWYM].

Prefekturę Jinyun w prowincji Zhejiang pokrywają zalesione wzgórza, między którymi płyną kręte rzeki. Ten imponujący krajobraz, który od zawsze stanowił źródło inspiracji, nazywany jest też często krainą baśni. Charakteryzuje się ciepłym i wilgotnym klimatem subtropikalnym monsunowym. Takie ukształtowanie terenu prowincja zawdzięcza skałom tufowym stanowiącym pozostałość po aktywności wulkanicznej w regionie. Przez wiele wieków skała ta była cenionym surowcem, chętnie wydobywanym przez lokalną ludność jako materiał budowlany. Świadectwem tego są rozsiane po okolicy opuszczone kamieniołomy, których jest blisko 3000. Charakteryzują się niewielkimi rozmiarami wynikającymi z faktu, że były prowadzone przeważnie jako rodzinne interesy, a kamień wydobywano ręcznie. Każdy z porzuconych kamieniołomów różni się od pozostałych – niektóre zaczynają się u podnóża wzgórza i pną ku górze, inne u jego szczytu i schodzą stopniowo w dół, a jeszcze inne w środku wzgórza i wcinają się w nie w najróżniejszych kierunkach. Prefektura Jinyun od zawsze cieszyła się sławą urokliwego miejsca, z uwagi na malownicze wzgórza porośnięte bujną roślinnością. Dawniej była doceniana przez poetów, obecnie natomiast często odwiedzają ją filmowcy oraz turyści. Opuszczone i podupadłe kamieniołomy postrzegane były długo jako rany wyrządzone przez człowieka naturze i omijane szerokim łukiem.

Czytaj też: Otwarcie Obiektu Niemożliwego w Bytomiu [GALERIA] |

Adaptacja kamieniołomów w Chinach_DnA_Design and Architecture_02

i

Autor: Wang Ziling © DnA_Design and Architecture 2, 3 | Kamieniołomy zlokalizowane są na północ od wioski Dinghu w prefekturze Jinyun w prowincji Zhejiang – część z nich znajduje się w zachodnim paśmie górskim, a kolejne w paśmie wschodnim i są połączone ścieżką turystyczną

Z taką percepcją tych miejsc postanowiło zmierzyć się chińskie studio DnA_Design and Architecture i przywrócić kamieniołomy regionowi jako część jego kultowego dziedzictwa. Aby zadanie było jeszcze bardziej ambitne, miały one zostać przetransformowane w miejsca służące zarówno turystom, jak i lokalnej społeczności przy jak najmniejszej ingerencji w ich formę, ukształtowaną przez stulecia mozolnej pracy wielu pokoleń mieszkańców. Tak jak kiedyś tuf wydobywany z kamieniołomów służył budowie domów, tak teraz budulcem dla nowych obiektów stała się pustka „zalegająca” w szczelinach między skałami.

Adaptacja kamieniołomów w Chinach_DnA_Design and Architecture_03

i

Autor: Wang Ziling © DnA_Design and Architecture 2, 3 | Kamieniołomy zlokalizowane są na północ od wioski Dinghu w prefekturze Jinyun w prowincji Zhejiang – część z nich znajduje się w zachodnim paśmie górskim, a kolejne w paśmie wschodnim i są połączone ścieżką turystyczną

Do realizacji przedsięwzięcia wykorzystano ponad 20 dawnych kopalń rozproszonych po dwóch stronach doliny, wzdłuż drogi, gdzie w przyszłości ma stanąć centrum informacji turystycznej. Już teraz dawne kamieniołomy przekształcone w atrakcje turystyczne są połączone szlakiem, podążając którym można poznać historię i kulturę regionu. O wyborze miejsc przywróconych ludziom decydowała nie tylko ich lokalizacja i względy estetyczne, lecz także bezpieczeństwo. Wiele z nich stanowi zagrożenie z uwagi na groźbę zawalenia lub oderwania się kawałków skał narażonych od lat na czynniki atmosferyczne. Ingerencja w rekultywowane kamieniołomy z założenia miała być minimalna, jednak ze względu na bezpieczeństwo, w niektórych miejscach nie obyło się bez betonowych wzmocnień. Poza tymi nielicznymi fragmentami głównie wykorzystywanymi materiałami było drewno i stal.

Czytaj też: Latarnia Bytom – projekt Przema Łukasika na 25-lecie „A-m” |

daptacja kamieniołomów w Chinach_DnA_Design and Architecture_04

i

Autor: © DnA_Design and Architecture 4 | Sytuacja. Oznaczenia: 1 – kamieniołom nr 8; 2 – kamieniołom nr 9; 3 – droga

Spośród wszystkich zaadaptowanych przestrzeni na szczególną uwagę zasługują zwłaszcza te z numerem 8 oraz 9. Kamieniołom nr 8 jest przykładem szybu górniczego głębionego od góry do dołu. Jego wyższe partie były eksploatowane ręcznie, zaś dolne z zastosowaniem maszyn. Sposób głębienia wyrobiska wyraźnie zaznacza się w fakturze pozostawionej na kamiennych ścianach. Przestrzeń wyróżnia się wyrwami i zagłębieniami tworzącymi kameralne zaułki i platformy rozmieszczone na różnych poziomach. Z tego względu architekci z DnA dostrzegli potencjał do stworzenia tu otwartej czytelni oraz miejsca do warsztatów z kaligrafii.

Czytaj też: Rewaloryzacja kopalni Julia w Wałbrzychu |

daptacja kamieniołomów w Chinach_DnA_Design and Architecture_05

i

Autor: Wang Ziling © DnA_Design and Architecture 5 | Wejście do kamieniołomu nr 8 – dzięki odpowiedniemu oświetleniu obiekt widoczny jest już z daleka, zapraszając turystów do wnętrza. Do czytelni wchodzi się przez wydrążony w skale portal wzmocniony betonem. Część adaptowanych kamieniołomów zlokalizowano wzdłuż drogi w promieniu jednego kilometra od siebie

Kamieniołom wcina się w zbocze na blisko 50 m i mierzy ok. 40 m wysokości. Do czytelni wchodzi się przez wydrążony w skale portal wzmocniony betonem. Wewnątrz dawnego kamieniołomu na tarasy ze stalowo-drewnianymi pawilonami prowadzą wykute w kamieniu schody osłonięte balustradami wykonanymi z tych samych materiałów. W przyszłości, dla odwiedzających mają zostać udostępnione także stanowiska do czytania e-booków. Tarasy znajdują się na pięciu różnych poziomach, z czego najwyższy zlokalizowany jest na 12 m. Na końcu kamieniołomu nr 8 mieści się 27-metrowy tunel prowadzący do kolejnego kamieniołomu (nr 2).

daptacja kamieniołomów w Chinach_DnA_Design and Architecture_09

i

Autor: Wang Ziling © DnA_Design and Architecture 9 | Aby jak najmniej ingerować w zastaną tkankę, architekci starali się wykorzystać wszystkie naturalne uskoki, wnęki i przewyższenia, wykorzystując je jako platformy widokowe, miejsca do czytania czy schody

Nieopodal kamieniołomu nr 8 zlokalizowany jest kamieniołom nr 9, który na przestrzeni wieków powstawał w analogiczny sposób jak ten wcześniej opisany. Głębiony od góry, najpierw ręcznie, a u podstawy mechanicznie, charakteryzuje się także katedralnym kształtem. Obecnie został przekształcony w kameralną scenę z widownią, która znajduje się w kwadratowym pomieszczeniu z bardzo wysokim stromym dachem, przez który od góry wpada światło, dodatkowo nadające teatralny klimat. Taki układ decyduje o tym, że wnętrze ma świetną akustykę, zatem stanowi idealną przestrzeń dla odbywających się tam spektakli. Na drodze testów parametry akustyczne pomieszczenia zostały dodatkowo poprawione przez zastosowanie odpowiedniej podłogi i detali (z drewna i piaskowca), paneli akustycznych z piaskowca na ścianach, a także szeregu zabiegów (szczeliny pomiędzy siedziskami, czy zagłębienie widowni). Między występami artystów miejsce przewidziane pod widownię, można wypełnić wodą. Na jej powierzchni odbijają się wówczas ściany kamieniołomu nadające miejscu jeszcze bardziej magiczny charakter, a spektakl z udziałem ludzi zastępuje gra kameralnych świateł.

Adaptacja kamieniołomów w Chinach_DnA_Design and Architecture_10

i

Autor: Wang Ziling © DnA_Design and Architecture 10 | Oświetlone wejście do kamieniołomu nr 9

Do tej pory udało się ukończyć już dziewięć kamieniołomów, kolejne są w trakcie przebudowy, część z nich, ze względu na swoją unikalność ma pozostać nienaruszona. Temat ich adaptacji i rewitalizacji został poruszony podczas tegorocznego Forum Architektury AEDES w Berlinie na wystawie Jinyun Quarries – kamieniołom jako scena. Od eksploatacji ekonomicznej do ponownego wykorzystania. Dzięki scenografii wykonanej z wielkoformatowych zdjęć zwiedzający mogli poczuć się jak we wnętrzu kamieniołomów.

Adaptacja kamieniołomów w Chinach_DnA_Design and Architecture_11

i

Autor: Wang Ziling © DnA_Design and Architecture 11, 12 | Wnętrze kamieniołomu nr 9 zaadaptowano na przestrzeń teatralną z kameralną sceną i widownią, która znajduje się w zagłębieniu pośrodku sali
Metryczka

Adaptacja dwóch kamieniołomów na czytelnię (Quarry #8) i przestrzeń teatralną (Quarry #9) Xiandu Street, Jinyun County, Lishui City, Zhejiang Province, Chiny

Autor: Xu Tiantian / DnA_Design and Architecture

Projekt oświetlenia: X Studio, Architecture Department of Tsinghua University

Akustyka: Yanxiang, Tsinghua University Acoustic Lab

Zrównoważone projektowanie: Borong LIN, Key Laboratory of Eco Planning & Green Building (Tsinghua University), Ministry of Education

Ocena bezpieczeństwa: South Zhejiang Comprehensive Engineering Institute of Investigation and Mapping

Wsparcie inżynieryjne: The Architectural Design & Research Institute of Zhejiang University

Konstrukcja: Jinhong Construction (Lishui ShanjuXiangchuang Architectural Planning Design); Zhejiang Tunnel Engineering Group

Inwestor: Jinyun County Culture Tourism Development Investment

Projekt: 2021

Realizacja: 2021-2022

Adaptacja kamieniołomów w Chinach_DnA_Design and Architecture_12

i

Autor: Wang Ziling © DnA_Design and Architecture 11, 12 | Wnętrze kamieniołomu nr 9 zaadaptowano na przestrzeń teatralną z kameralną sceną i widownią, która znajduje się w zagłębieniu pośrodku sali
Adaptacja kamieniołomów w Chinach_DnA_Design and Architecture_16

i

Autor: Wang Ziling © DnA_Design and Architecture 16 | Wnętrze teatru charakteryzuję się katedralnym kształtem – zwężające się ku górze pochylone ściany tworzą lej, przez który od góry wpada światło

Opuszczone i podupadłe kamieniołomy długo postrzegane były raczej jako rany wyrządzone przez człowieka naturze niż jako część dziedzictwa regionu

Adaptacja kamieniołomów w Chinach_DnA_Design and Architecture_17

i

Autor: Wang Ziling © DnA_Design and Architecture 17 | Proste platformy, balustrady wykonano ze stali i drewna kolorystycznie zbliżonego do kamiennych wnętrz
daptacja kamieniołomów w Chinach_DnA_Design and Architecture_06

i

Autor: © DnA_Design and Architecture 6 | Przekrój A–A przez kamieniołom nr 8 Link: https://cdn.galleries.smcloud.net/t/photos/gf-tPDi-1vhW-fL65_daptacja-kamieniolomow-w-chinach-dna-design-and-architecture-06.jpeg
daptacja kamieniołomów w Chinach_DnA_Design and Architecture_07

i

Autor: © DnA_Design and Architecture 7 | Rzut parteru kamieniołomu nr 8. Oznaczenia: 1 – wejście; 2 – schody; 3 – zaplecze; 4 – czytelnia; 5 ‑ rzeźba; 6 – herbaciarnia; 7 – platforma widokowa Link: https://cdn.galleries.smcloud.net/t/photos/gf-Bk4n-K6J1-bUda_daptacja-kamieniolomow-w-chinach-dna-design-and-architecture-07.jpeg
daptacja kamieniołomów w Chinach_DnA_Design and Architecture_08

i

Autor: © DnA_Design and Architecture 8 | Przekrój B-B przez kamieniołom nr 8 Link: https://cdn.galleries.smcloud.net/t/photos/gf-QitU-WzSv-hUcd_daptacja-kamieniolomow-w-chinach-dna-design-and-architecture-08.jpeg
Adaptacja kamieniołomów w Chinach_DnA_Design and Architecture_13

i

Autor: © DnA_Design and Architecture 13 | Rzut kamieniołomu nr 9. Oznaczenia: 1 – wejście; 2 – pomieszczenie dodatkowe; 3 – widownia; 4 – scena; 5 – przebieralnia; 6 – zaplecze; 7 – toaleta Link: https://cdn.galleries.smcloud.net/t/photos/gf-d2KV-QaPg-eDBK_adaptacja-kamieniolomow-w-chinach-dna-design-and-architecture-13.jpeg
Adaptacja kamieniołomów w Chinach_DnA_Design and Architecture_14

i

Autor: © DnA_Design and Architecture 14 | Przekrój A-A przez kamieniołom nr 9 Link: https://cdn.galleries.smcloud.net/t/photos/gf-uVV7-WGdT-R6j2_adaptacja-kamieniolomow-w-chinach-dna-design-and-architecture-14.jpeg
Adaptacja kamieniołomów w Chinach_DnA_Design and Architecture_15

i

Autor: © DnA_Design and Architecture 15 | Przekrój B-B przez kamieniołom nr 9 Link: https://cdn.galleries.smcloud.net/t/photos/gf-GzGF-RABL-zNjt_adaptacja-kamieniolomow-w-chinach-dna-design-and-architecture-15.jpeg
Adaptacja kamieniołomów w Chinach_DnA_Design and Architecture_18

i

Autor: © DnA_Design and Architecture 18 | Widok platformy z półką. Oznaczenia: 1 – panel balustrady z drewna nanmu i bambusa; 2 – stalowa poręcz; 3 – szklane fronty do drzwi regału; 4 – instalacje przesłonięte drewnianą osłoną Link: https://cdn.galleries.smcloud.net/t/photos/gf-4rBj-3HPQ-5xYP_adaptacja-kamieniolomow-w-chinach-dna-design-and-architecture-18.jpeg
Adaptacja kamieniołomów w Chinach_DnA_Design and Architecture_19

i

Autor: © DnA_Design and Architecture 19 | Detal balustrady: a) przekrój przez poręcz; b) widok balustrady; c) detale łączenia elementów poręczy. Oznaczenia: 1 – panel balustrady z drewna, 50 mm; 2 – słup stalowy, 6 mm; 3 – pręt stalowy, 20 x 80 mm z powłoką malarską z farby fluorowęglowej; 4 – ciężka płyta bambusowa z nacięciem na gumową uszczelkę; 5 – słup stalowy pełny, 20 x 80 mm Link: https://cdn.galleries.smcloud.net/t/photos/gf-g4kh-waWM-4hg1_adaptacja-kamieniolomow-w-chinach-dna-design-and-architecture-19.jpeg
Adaptacja kamieniołomów w Chinach_DnA_Design and Architecture_32

i

Autor: © DnA_Design and Architecture 32 | Detal muru z bloczków ze skały tufowej. Oznaczenia: 1 – bloczki ze skały tufowej układane w poziome pasy; 2 – bambusowe drzwi z drewna nanmu Link: https://cdn.galleries.smcloud.net/t/photos/gf-q3Nn-abCm-57WU_adaptacja-kamieniolomow-w-chinach-dna-design-and-architecture-32.jpeg
Adaptacja kamieniołomów w Chinach_DnA_Design and Architecture_33

i

Autor: © DnA_Design and Architecture 33 | Przekrój przez platformę. Oznaczenia: 1 – słup z drewna nanmu; 2 – stalowa poręcz; 3 – podłoga z drewna nanmu; 4 – platforma zamontowana na istniejącej skale Link: https://cdn.galleries.smcloud.net/t/photos/gf-pQ8h-NNfh-Cwyk_adaptacja-kamieniolomow-w-chinach-dna-design-and-architecture-33.jpeg
Adaptacja kamieniołomów w Chinach_DnA_Design and Architecture_20

i

Autor: Wang Ziling © DnA_Design and Architecture 20 | Przestrzeń wyróżnia się wyrwami i zagłębieniami w ścianach tworzącymi kameralne zaułki
Adaptacja kamieniołomów w Chinach_DnA_Design and Architecture_30

i

Autor: Wang Ziling © DnA_Design and Architecture 30, 31 | Kamieniołom (nr 8) o wysokości blisko 40 m ma formę katedralną, doświetloną od góry. We wnętrzu rozmieszczono platformy na różnych poziomach z regałami na książki i siedziskami
Adaptacja kamieniołomów w Chinach_DnA_Design and Architecture_21

i

Autor: © Xiandu Scenic Area 21-29 | Kamieniołom nr 8 jest przykładem szybu górniczego głębionego od góry do dołu. Jego wyższe partie były eksploatowane ręcznie, zaś dolne z zastosowaniem maszyn. Obiekt wcina się w zbocze na blisko 50 m i mierzy ok. 40 m wysokości, dlatego prowadzenie prac budowlanych, wymagało dużej precyzji
Adaptacja kamieniołomów w Chinach_DnA_Design and Architecture_31

i

Autor: Wang Ziling © DnA_Design and Architecture 30, 31 | Kamieniołom (nr 8) o wysokości blisko 40 m ma formę katedralną, doświetloną od góry. We wnętrzu rozmieszczono platformy na różnych poziomach z regałami na książki i siedziskami
Adaptacja kamieniołomów w Chinach_DnA_Design and Architecture_22

i

Autor: © Xiandu Scenic Area 21-29 | Kamieniołom nr 8 jest przykładem szybu górniczego głębionego od góry do dołu. Jego wyższe partie były eksploatowane ręcznie, zaś dolne z zastosowaniem maszyn. Obiekt wcina się w zbocze na blisko 50 m i mierzy ok. 40 m wysokości, dlatego prowadzenie prac budowlanych, wymagało dużej precyzji
Adaptacja kamieniołomów w Chinach_DnA_Design and Architecture_23

i

Autor: © Xiandu Scenic Area 21-29 | Kamieniołom nr 8 jest przykładem szybu górniczego głębionego od góry do dołu. Jego wyższe partie były eksploatowane ręcznie, zaś dolne z zastosowaniem maszyn. Obiekt wcina się w zbocze na blisko 50 m i mierzy ok. 40 m wysokości, dlatego prowadzenie prac budowlanych, wymagało dużej precyzji
Adaptacja kamieniołomów w Chinach_DnA_Design and Architecture_24

i

Autor: © Xiandu Scenic Area 21-29 | Kamieniołom nr 8 jest przykładem szybu górniczego głębionego od góry do dołu. Jego wyższe partie były eksploatowane ręcznie, zaś dolne z zastosowaniem maszyn. Obiekt wcina się w zbocze na blisko 50 m i mierzy ok. 40 m wysokości, dlatego prowadzenie prac budowlanych, wymagało dużej precyzji
Adaptacja kamieniołomów w Chinach_DnA_Design and Architecture_34

i

Autor: © DnA_Design and Architecture 34 | Schemat konstrukcji półek na książki. Oznaczenia: 1 – wymienny pojemnik ze środkiem osuszającym; 2 – osuszacz włączany w okresach wysokiej wilgotności
Adaptacja kamieniołomów w Chinach_DnA_Design and Architecture_25

i

Autor: © Xiandu Scenic Area 21-29 | Kamieniołom nr 8 jest przykładem szybu górniczego głębionego od góry do dołu. Jego wyższe partie były eksploatowane ręcznie, zaś dolne z zastosowaniem maszyn. Obiekt wcina się w zbocze na blisko 50 m i mierzy ok. 40 m wysokości, dlatego prowadzenie prac budowlanych, wymagało dużej precyzji
Adaptacja kamieniołomów w Chinach_DnA_Design and Architecture_35

i

Autor: Wang Ziling © DnA_Design and Architecture 35-37 | Wewnątrz kamieniołomu nr 8 na tarasy ze stalowo-drewnianymi pawilonami prowadzą wykute w kamieniu schody osłonięte balustradami wykonanymi z tych samych materiałów
Adaptacja kamieniołomów w Chinach_DnA_Design and Architecture_26

i

Autor: © Xiandu Scenic Area 21-29 | Kamieniołom nr 8 jest przykładem szybu górniczego głębionego od góry do dołu. Jego wyższe partie były eksploatowane ręcznie, zaś dolne z zastosowaniem maszyn. Obiekt wcina się w zbocze na blisko 50 m i mierzy ok. 40 m wysokości, dlatego prowadzenie prac budowlanych, wymagało dużej precyzji
Adaptacja kamieniołomów w Chinach_DnA_Design and Architecture_36

i

Autor: Wang Ziling © DnA_Design and Architecture 35-37 | Wewnątrz kamieniołomu nr 8 na tarasy ze stalowo-drewnianymi pawilonami prowadzą wykute w kamieniu schody osłonięte balustradami wykonanymi z tych samych materiałów
Adaptacja kamieniołomów w Chinach_DnA_Design and Architecture_27

i

Autor: © Xiandu Scenic Area 21-29 | Kamieniołom nr 8 jest przykładem szybu górniczego głębionego od góry do dołu. Jego wyższe partie były eksploatowane ręcznie, zaś dolne z zastosowaniem maszyn. Obiekt wcina się w zbocze na blisko 50 m i mierzy ok. 40 m wysokości, dlatego prowadzenie prac budowlanych, wymagało dużej precyzji
Adaptacja kamieniołomów w Chinach_DnA_Design and Architecture_37

i

Autor: Wang Ziling © DnA_Design and Architecture 35-37 | Wewnątrz kamieniołomu nr 8 na tarasy ze stalowo-drewnianymi pawilonami prowadzą wykute w kamieniu schody osłonięte balustradami wykonanymi z tych samych materiałów
Adaptacja kamieniołomów w Chinach_DnA_Design and Architecture_28

i

Autor: © Xiandu Scenic Area 21-29 | Kamieniołom nr 8 jest przykładem szybu górniczego głębionego od góry do dołu. Jego wyższe partie były eksploatowane ręcznie, zaś dolne z zastosowaniem maszyn. Obiekt wcina się w zbocze na blisko 50 m i mierzy ok. 40 m wysokości, dlatego prowadzenie prac budowlanych, wymagało dużej precyzji
Adaptacja kamieniołomów w Chinach_DnA_Design and Architecture_62

i

Autor: Wang Ziling © DnA_Design and Architecture 62 | Wewnątrz kamieniołomu nr 8 na tarasy ze stalowo-drewnianymi pawilonami prowadzą wykute w kamieniu schody osłonięte balustradami wykonanymi z tych samych materiałów
Adaptacja kamieniołomów w Chinach_DnA_Design and Architecture_29

i

Autor: © Xiandu Scenic Area 21-29 | Kamieniołom nr 8 jest przykładem szybu górniczego głębionego od góry do dołu. Jego wyższe partie były eksploatowane ręcznie, zaś dolne z zastosowaniem maszyn. Obiekt wcina się w zbocze na blisko 50 m i mierzy ok. 40 m wysokości, dlatego prowadzenie prac budowlanych, wymagało dużej precyzji
Adaptacja kamieniołomów w Chinach_DnA_Design and Architecture_38

i

Autor: Wang Ziling © DnA_Design and Architecture 38, 39 | Ingerencja w rekultywowane kamieniołomy z założenia miała być minimalna. Ze względu na bezpieczeństwo, w niektórych miejscach trzeba było jednak zastosować betonowe wzmocnienia
Adaptacja kamieniołomów w Chinach_DnA_Design and Architecture_39

i

Autor: Wang Ziling © DnA_Design and Architecture 38, 39 | Ingerencja w rekultywowane kamieniołomy z założenia miała być minimalna. Ze względu na bezpieczeństwo, w niektórych miejscach trzeba było jednak zastosować betonowe wzmocnienia
Adaptacja kamieniołomów w Chinach_DnA_Design and Architecture_41

i

Autor: © DnA_Design and Architecture 41 | Detal mocowania balustrady (A). Oznaczenia: 1 – bloczki ze skały tufowej układane w poziome pasy; 2 – balustrada z drewna nanmu oparta na stalowej konstrukcji; 3 – betonowe wzmocnienia Link: https://cdn.galleries.smcloud.net/t/photos/gf-Gqk9-5APH-ESWC_adaptacja-kamieniolomow-w-chinach-dna-design-and-architecture-41.jpeg
Adaptacja kamieniołomów w Chinach_DnA_Design and Architecture_42

i

Autor: © DnA_Design and Architecture 42 | Prace budowlane w kamieniołomie nr 8
Adaptacja kamieniołomów w Chinach_DnA_Design and Architecture_43

i

Autor: © DnA_Design and Architecture 43 | Detal ściany oporowej w kamieniołomie nr 9. Oznaczenia: 1 – warstwa piasku absorbującego dźwięk; substrat roślinny, 500 mm; warstwa filtracyjna, min. 200 g/m; geowłóknina; warstwa sczepna polimerowo-cementowa, 15 mm; wylewka betonowa, 200 mm; stalowa podkonstrukcja dachu; 2 – bloczek z tufu wulkanicznego Link: https://cdn.galleries.smcloud.net/t/photos/gf-SPk6-6Bwh-VuNZ_adaptacja-kamieniolomow-w-chinach-dna-design-and-architecture-43.jpeg
Adaptacja kamieniołomów w Chinach_DnA_Design and Architecture_44

i

Autor: Wang Ziling © DnA_Design and Architecture 44 | Sposób eksploatacji szybu wyraźnie zaznacza się w fakturze pozostawionej na kamiennych ścianach kamieniołomu nr 9
Adaptacja kamieniołomów w Chinach_DnA_Design and Architecture_46

i

Autor: © DnA_Design and Architecture 46-48 | Kamieniołom nr 9 przed przebudową
Adaptacja kamieniołomów w Chinach_DnA_Design and Architecture_47

i

Autor: © DnA_Design and Architecture 46-48 | Kamieniołom nr 9 przed przebudową
Adaptacja kamieniołomów w Chinach_DnA_Design and Architecture_48

i

Autor: © DnA_Design and Architecture 46-48 | Kamieniołom nr 9 przed przebudową
Adaptacja kamieniołomów w Chinach_DnA_Design and Architecture_49

i

Autor: © Xiandu Scenic Area 49 | Prace budowlane prowadzone w aktualnie przebudowywanym kamieniołomie nr 10
Adaptacja kamieniołomów w Chinach_DnA_Design and Architecture_45

i

Autor: © DnA_Design and Architecture 45 | Detal siedziska (kamieniołom nr 9). Oznaczenia: 1 – blacha, 20 mm; 2 – panele akustyczne z piaskowca; 3 – pręt stalowy (20 x 80 mm) z powłoką malarską z farby fluorowęglowej; 4 – stalowy teownik; 5 – stalowa półka, 10 mm; 6 – ruszt, 50 mm; 7 – obróbka krawędzi z blachy, 10 mm; 8 – podłoże ze skały tufowej, rowkowane drobnym dłutem; 9 – płyta kamienna; 10 – stalowy płaskownik (10 mm) utwierdzony w podłożu Link: https://cdn.galleries.smcloud.net/t/photos/gf-4ixA-W19b-sQ2z_adaptacja-kamieniolomow-w-chinach-dna-design-and-architecture-45.jpeg
Adaptacja kamieniołomów w Chinach_DnA_Design and Architecture_50

i

Autor: © DnA_Design and Architecture 50 | Detal podłogi z akustycznych paneli z piaskowca. Oznaczenia: 1 – panele akustyczne z piaskowca; ruszt na siatce 50 x 50 mm; podkonstrukcja ze stalowych rur prostokątnych ocynkowanych, 40 x 50 x 2,5 mm, w rozstawie 300 x 300 mm; cementowa wylewka wyrównująca, 20 mm; pierwotne podłoże skalne ze skały tufowej; 2 – stopień ze skały tufowej; 3 – podłoże ze skały tufowej rowkowane drobnym dłutem Link: https://cdn.galleries.smcloud.net/t/photos/gf-xZ19-AA6A-TowQ_adaptacja-kamieniolomow-w-chinach-dna-design-and-architecture-50.jpeg
Adaptacja kamieniołomów w Chinach_DnA_Design and Architecture_51

i

Autor: © DnA_Design and Architecture 51 | Schemat układu materiałów pochłaniających dźwięk. Oznaczenia: 1 – piasek; 2 – ściana z piaskowca; 3 – drewniana podłoga; 4 – drewniane balustrady; 5 – szczelina dna siedziska; 6 – widownia
Adaptacja kamieniołomów w Chinach_DnA_Design and Architecture_52

i

Autor: Wang Ziling © DnA_Design and Architecture 52 | Katedralny układ sprzyja również dobrej akustyce
Adaptacja kamieniołomów w Chinach_DnA_Design and Architecture_53

i

Autor: Wang Ziling © DnA_Design and Architecture 53-56 | Centralna zagłębiona część, w której zaplanowano widownię może służyć również jako scena. Wgłębienie można również wypełnić wodą. Odbijające się w niej ściany nadają miejscu jeszcze bardziej magiczny charakter
Adaptacja kamieniołomów w Chinach_DnA_Design and Architecture_54

i

Autor: Wang Ziling © DnA_Design and Architecture 53-56 | Centralna zagłębiona część, w której zaplanowano widownię może służyć również jako scena. Wgłębienie można również wypełnić wodą. Odbijające się w niej ściany nadają miejscu jeszcze bardziej magiczny charakter
Adaptacja kamieniołomów w Chinach_DnA_Design and Architecture_55

i

Autor: Wang Ziling © DnA_Design and Architecture 53-56 | Centralna zagłębiona część, w której zaplanowano widownię może służyć również jako scena. Wgłębienie można również wypełnić wodą. Odbijające się w niej ściany nadają miejscu jeszcze bardziej magiczny charakter
Adaptacja kamieniołomów w Chinach_DnA_Design and Architecture_56

i

Autor: Wang Ziling © DnA_Design and Architecture 53-56 | Centralna zagłębiona część, w której zaplanowano widownię może służyć również jako scena. Wgłębienie można również wypełnić wodą. Odbijające się w niej ściany nadają miejscu jeszcze bardziej magiczny charakter

Sposób eksploatacji szybu wyraźnie zaznacza się w fakturze pozostawionej na kamiennych ścianach. Kamieniołom głębiony był od góry, najpierw ręcznie, a u podstawy mechanicznie

Adaptacja kamieniołomów w Chinach_DnA_Design and Architecture_57

i

Autor: Wang Ziling © DnA_Design and Architecture 57-61 | Część kamieniołomów ze względu na swoją unikalność pozostawiono w oryginalnym stanie, m.in. kamieniołom nr 4 (57, 58) oraz kamieniołom nr 23 (59-61)
Adaptacja kamieniołomów w Chinach_DnA_Design and Architecture_58

i

Autor: Wang Ziling © DnA_Design and Architecture 57-61 | Część kamieniołomów ze względu na swoją unikalność pozostawiono w oryginalnym stanie, m.in. kamieniołom nr 4 (57, 58) oraz kamieniołom nr 23 (59-61)
Adaptacja kamieniołomów w Chinach_DnA_Design and Architecture_59

i

Autor: Wang Ziling © DnA_Design and Architecture 57-61 | Część kamieniołomów ze względu na swoją unikalność pozostawiono w oryginalnym stanie, m.in. kamieniołom nr 4 (57, 58) oraz kamieniołom nr 23 (59-61)
Adaptacja kamieniołomów w Chinach_DnA_Design and Architecture_60

i

Autor: Wang Ziling © DnA_Design and Architecture 57-61 | Część kamieniołomów ze względu na swoją unikalność pozostawiono w oryginalnym stanie, m.in. kamieniołom nr 4 (57, 58) oraz kamieniołom nr 23 (59-61)
Adaptacja kamieniołomów w Chinach_DnA_Design and Architecture_61

i

Autor: Wang Ziling © DnA_Design and Architecture 57-61 | Część kamieniołomów ze względu na swoją unikalność pozostawiono w oryginalnym stanie, m.in. kamieniołom nr 4 (57, 58) oraz kamieniołom nr 23 (59-61)