O projekcie MSN i TR Warszawa Thomas Phifer
Jesteśmy w Warszawie świadkami niezwykłego odrodzenia artystycznego. Mamy do czynienia z dynamiczną, namacalną i inspirującą energią twórczą i werwą. MSN i TR Warszawa dotykają życia i tętna miasta, reagują na nie. To miejsca, gdzie rozpoczynają się debaty i dyskusje. Nowa architektura tych instytucji odpowiada na ducha i bogatą historię tego ważnego miejsca w mieście — obie po prostu otwierają się i zapraszają do zaangażowania się i partycypacji. Wielkie drzwi z audytorium, galeria, przestrzeń edukacyjna i wszystkie sale otwierają się na główny plac, park, ulicę Marszałkowską oraz Pałac Kultury i Nauki. Każdy jest mile widziany i każdy jest uczestnikiem. Przestrzenie sztuki i spektaklu oferują i wielkie, i kameralne pomieszczenia; są podatne na zmiany, ale konsekwentnie prezentują kadrowane widoki miasta. Między tymi dwoma instytucjami znajduje się wspólna przestrzeń forum — salon Warszawy. W architekturze wszechobecne jest światło — dla odbioru sztuki i spektakli. Budynkom nadają wyraz materiały wybrane dla ich trwałości i ponadczasowego charakteru. MSN o fasadzie z betonu i TR o fasadzie ze stali spoczywają u podstawy Pałacu Kultury, a swoją obecnością wrastają w życie i historię Warszawy. Jesteśmy zaszczyceni, że zaproszono nas do zbudowania MSN i TR Warszawa — i z wielką niecierpliwością oczekujemy ukończenia tego niezwykłego zlecenia.
O placu Centralnym w Warszawie Zygmunt Borawski
Główna idea projektu placu Centralnego polega na wykonaniu posadzki według wzoru, który wytworzyli projektanci nakładając na siebie rożne plany urbanistyczne, które zrealizowano lub zaprojektowano na danym terenie od początku jego występowania w tkance miejskiej Warszawy. Wszystkie warstwy historyczne (wczesna zabudowa XIX-wieczna, parcele kamienic czynszowych do 1939 roku, linia muru Getta Warszawskiego, niezrealizowany projekt odbudowy śródmieścia Macieja Nowickiego z 1945 oraz projekt placu Defilad z lat 1953-55), nałożone na siebie, stają się palimpsestem tworzącym nowy układ funkcjonalno-przestrzenny placu. Wykonane studium kartograficzne pozwoliło zrozumieć projektantom, że miejsce, gdzie zlokalizowany będzie plac, w sposób dramatyczny zmieniło swoją funkcję, wygląd i przeznaczenie wiele razy na przestrzeni ostatnich dwustu lat.
Nadrzędnym celem projektu było wytworzenie takiego systemu nawierzchni, który pozwoliłby ludziom korzystać z placu w każdy możliwy sposób, przez cały rok, dając im jednocześnie możliwość zrozumienia skomplikowanej historii miasta. Układ dziedzińców rodem z XIX wieku stworzy archipelag małych placów, na których każda instytucja będąca gospodarzem placu będzie mogła organizować swoje wydarzenia. Relacje między kolejnymi częściami posadzki zostały jednak tak zaprojektowane, aby plac mógł funkcjonować jako spójna całość nadająca się do organizacji imprez masowych lub zwykłej, codziennej rekreacji.
O zmianach programu Joanna Mytkowska
Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie zaczęło już przygotowania do przeprowadzki do nowej siedziby na placu Defilad. Przede wszystkim staramy się poinformować naszą publiczność, która przyzwyczaiła się do naszych różnych siedzib i nomadycznej natury, o nadchodzącej zmianie lokalizacji. W okresie przejściowym zmienia się też program. Coraz więcej uwagi będziemy poświęcać wystawom i projektom publicznym, które będą zachęcały do współuczestnictwa i współtworzenia przyszłego Muzeum. Planujemy wystawę przygotowaną przez publiczność oraz działania z naszą kolekcją rozsiane w całej Warszawie, wreszcie współpracę z licznymi instytucjami i organizacjami tak, aby jak najwięcej osób zainteresować, zaprosić i przyciągnąć do współkreowania Muzeum i jego programu w przyszłej siedzibie.
Muzeum Sztuki Nowoczesnej będzie jedną z niewielu w Polsce — kraju, który należy do najżywiej rozwijających się scen artystycznych w Europie — stałych kolekcji sztuki współczesnej. Poprzez centralne położenie w mieście możemy liczyć nie tylko na śledzącą nasze działania lokalną publiczność, ale i na licznych przyjezdnych. Będziemy starali się pokazać panoramę sztuki polskiej w międzynarodowym kontekście, budować związki z miejscem, w którym się znajdujemy, odnosić się do historii socmodernizmu i czasów transformacji. A jednocześnie będziemy się starali rozpieszczać naszą publiczność wystawami przybliżającymi dynamicznie zmieniające się tendencje w sztukach wizualnych.
O procesie budowy Mikołaj Mundzik
Budowa Muzeum to złożony proces, poprzedzony latami przygotowań i żmudnym postępowaniem projektowym. Trudność zadania, które otrzymali architekci, nie polegała tylko na odpowiednim wpisaniu budynku w kontekst urbanistyczny czy zaprojektowaniu go tak, aby spełnił specyficzne muzealne oczekiwania. Musieli się oni zmierzyć z wyzwaniem, jakim jest lokalizacja tego skomplikowanego obiektu tuż nad działającymi tunelami metra i częścią stacji Centrum. To sytuacja, która nie ma precedensu w Warszawie. Właśnie te aspekty wpłynęły na zaplanowanie tak długiego czasu robót. Prace zaczęliśmy w kwietniu 2019 roku, mają one potrwać 42 miesiące. Podpisanie umowy z firmą Warbud S.A. było możliwe dopiero po drugim postępowaniu przetargowym – w pierwszym zbyt optymistycznie określiliśmy oczekiwania co do terminu robót oraz warunków ich realizacji. Ostatecznie Muzeum podpisało umowę pod koniec lutego. Wartość kontraktu to 417 mln zł. Wszystkie środki pochodzą od Miasta Stołecznego Warszawy, które w całości finansuje naszą inwestycję. W tej chwili trwają roboty fundamentowe, które zakończą się w kwietniu przyszłego roku. Stan zero budynku zostanie osiągnięty w lipcu 2020 roku, a wiecha zawiśnie do końca grudnia. Cały rok 2021 poświęcimy na roboty instalacyjne i elewację. Pierwsza połowa 2022 to z kolei etap prac wykończeniowych i formalności odbiorowych. Otwarcie budynku planujemy na koniec 2022 roku. Mamy nadzieję, że do tego czasu zostaną zakończone prace wokół placu Centralnego, w tym droga dojazdowa od strony północnej, a budowa TR Warszawa będzie już na ukończeniu. Inwestycje te są na bardzo zaawansowanym etapie i kibicujemy miastu, aby zostały zrealizowane w założonym terminie.
O nowym placu w centrum Warszawy Marlena Happach
Zespół MSN i TR stanąć ma w najbardziej wyeksponowanym miejscu stolicy. Budynki wraz z nowym placem to pierwsze elementy nowego zagospodarowania ścisłego centrum miasta. Serce Warszawy zmienić ma się diametralnie względem socrealistycznego zamierzenia, które zdeterminowało charakter tego miejsca na kolejnych 60 lat. Wraz z upadkiem systemu pożegnaliśmy defilady i dygnitarzy machających tłumom z wyżyn honorowej trybuny. Barwne, ale substandardowe targowiska oddały pola wszechobecnym samochodom. I wreszcie doczekaliśmy czasu, kiedy historia zatoczyła koło i zatęskniliśmy za miastem – w ludzkiej skali, z bogactwem funkcji, form i znaczeń. Inicjatywy od kilku lat z powodzeniem realizowane przez aktywistów i instytucje kultury poprzez sezonowe działania animacyjne wreszcie znajdą swoje trwałe miejsce. Kultura i sztuka wychodzić ma poza ściany budynków i ożywiać przestrzeń publiczną. Założeniem jest też, by sam plac przywracał wspomnienie o przeszłości. Liczę, że moment przełomu za nami – ruszyła realizacja pierwszego budynku. Ale wiele kłopotów jeszcze przed nami. Plac Defilad to przecież żywy obraz historii – także problemów reprywatyzacji i planowania w czasach społecznej rewolucji, choćby w zakresie mobilności. Ale nie poddajemy się i już planujemy kolejne kroki – bo w końcu co to za plac, bez przeciwległej pierzei.
O architekturze Muzeum Sztuki Nowoczesnej Tomasz Fudala
Autorem projektu Muzeum jest amerykański architekt Thomas Phifer (ur. 1953), autor budynków muzealnych North Carolina Museum of Art w Raleigh (Karolina Północna) czy Glenstone Museum w Potomac (Maryland) w Stanach Zjednoczonych. Phifer, projektując bryłę budynku Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie, użył podstawowych form geometrycznych, czym przywołuje architekturę racjonalizmu. Architekci tego nurtu, rozwijanego od czasów oświecenia, uważali, że czyste bryły i struktury mogą kreować przestrzeń bez konieczności wprowadzania do architektury dekoracji. Wierzyli w klasyczne piękno płynące z prawdy użycia sześcianów, kul czy cylindrów. Dwa kontrastujące gabarytami i ustawieniem prostopadłościany, które tworzą budynek Phifera, mają w sobie szlachetną moc i prostotę klasycznej geometrii. Racjonaliści zachęcali do rozumienia miasta ponad czystym funkcjonalizmem. Ważnym punktem odniesienia dla architekta są też historyczne miasta. Planowany plac Centralny między Muzeum, TR Warszawa oraz Pałacem Kultury i Nauki przypomina swoimi proporcjami plac katedralny w Mediolanie. Architekt wyciągnął lekcję z długiej debaty wokół projektu Muzeum i ściśle trzyma się regulacji wynikających z planu miejscowego: Muzeum jest odmienne od pałacu, horyzontalne a nie wertykalne, otoczone podcieniami i otwarte na otaczającą je przestrzeń.
Minimalizm budynku Phifera będzie zachętą do tworzenia innych, niż komercyjne czy historyczne, jakości przestrzennych. Ekranem dla nowych interwencji artystycznych, projekcji czy iluminacji. Stanie się tłem dla codziennych miejskich zdarzeń. Nie jest drażniącą architektoniczną ikoną, ale harmonijnie wpisuje się w jedną z głównych ulic Warszawy. Z kanonu architektury modernistycznej bierze takie architektoniczne środki wyrazu, jak prostota materiałów, ergonomia i misja budowania ram dla życia społecznego. Od lat Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie swoim programem zabiera głos w ważnych dla społeczeństwa i warszawiaków sprawach. Budynek będzie ułatwiał dalsze realizowanie misji tej publicznej instytucji, której działalność na trwałe wpisała się w kulturalny krajobraz stolicy.
Dostępny, przeszklony parter nowego budynku Muzeum został pomyślany w relacji z miastem, placem Defilad i sąsiednim parkiem. Ze względu na tę część, Thomas Phifer porównał Muzeum do unoszącej się nad miastem białej chmury; dzięki niemu cała bryła zyskuje lekkość i wydaje się delikatnie unosić nad ulicą. Zaś „talia” Muzeum to rozbijająca monumentalność fasady długa szczelina w połowie jej wysokości. Jest wypełniona światłem i buduje relację wnętrza z zewnętrzem. Z licznych okien Muzeum można oglądać miasto i odpoczywać w trakcie zwiedzania. Budynek stwarza warunki do indywidualnej kontemplacji, a jednocześnie pozostaje otwarty na potrzeby licznej publiczności. Muzeum stanie się ważnym punktem na trasie spacerów w pobliżu Ściany Wschodniej, placu Pięciu Rogów i ulicy Złotej. Ruch pieszy, skierowany do i przez Muzeum, ma ułatwić planowane naziemne przejście dla pieszych na wysokości ul. Złotej. Widoczne z ulicy i placu, rozświetlone wnętrze będzie przyciągać przechodniów z ulicy Marszałkowskiej, by obejrzeli wystawy i odwiedzili audytorium. Skalę budynku dostosowano do znajdujących się vis-à-vis, nadwieszonych nad chodnikiem fasad Domów Centrum – stworzonych z myślą o pieszych, czego symbolem w PRL był słynny pasaż Wiecha.
Muzeum a warszawski modernizm
Bryła budynku Thomasa Phifera nawiązuje do legendarnych domów handlowych Warsa, Sawy i Juniora, sąsiadów ze Ściany Wschodniej ul. Marszałkowskiej. Urbanistycznie Muzeum nie konkuruje z nimi, ale tworzy relację opartą na szacunku dla zanikającego warszawskiego modernizmu. Horyzontalność bryły koresponduje z charakterystyczną zabudową południowej części Śródmieścia. Będzie dobrze współistniało z licznymi obiektami handlowymi i pobliską dzielnicą ministerstw, rozciągającą się od placu Trzech Krzyży do ul. Tytusa Chałubińskiego.
Przestrzeń publiczna
Muzeum uznaje za priorytet dostępność przestrzeni publicznej i tak zaprojektowana została jego siedziba. Parter ma stworzyć nową miejską jakość, zachęcając do codziennego, komfortowego spędzania czasu poprzez kontakt z kulturą. Będzie sprzyjać relacji z zadrzewioną ulicą i powiększonym znacznie w kierunku Muzeum parkiem Świętokrzyskim. Nowy budynek jest szansą na ożywienie ulicy Marszałkowskiej, która obecnie przeżywa najtrudniejszy moment w swojej historii. Obumierają lokale gastronomiczne, zanika handel, wieczorem wcześnie gasną światła. W nowym Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie życie ulicy i placu będzie się spotykać ze sztuką. Integracji różnych dziedzin kultury i jej odbiorców towarzyszy widok miasta na wyciągnięcie ręki oraz sąsiedztwo innych gospodarzy placu Defilad. Tylko zaangażowanie do współpracy wszystkich użytkowników placu – mieszkańców, instytucji kultury i firm – da szansę na powodzenie i trwałą zmianę głównej przestrzeni publicznej stolicy w przyjazne i mądrze zaprojektowane miasto.
Projekt Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie
Autorzy: Thomas Phifer and Partners
Współpraca: APA Wojciechowski Sp. z o.o.
Architektura wnętrz: Thomas Phifer and Partners
Architektura krajobrazu: Thomas Phifer and Partners
Konstrukcja: BuroHappold Engineering
Inżynier kontraktu: Ecm Group Polska Sp. z o.o i Portico Project Management Sp z o. o. Generalny wykonawca: WARBUD S.A. Inwestor: Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie
Powierzchnia terenu: 2354 m2
Powierzchnia zabudowy: 4210 m2
Powierzchnia użytkowa: 10 843 m2
Powierzchnia całkowita: 19 788 m2
Powierzchnia galeryjna: 4 574 m2
Powierzchnia programowa: 10 348 m2
Kubatura: 135 650 m3
Tryb negocjacji z ogłoszeniem: 2013
Projekt: 2014
Szacowany termin otwarcia: grudzień 2022
Wartość robót budowlanych: 416 970 000 zł brutto
Plac Centralny w Warszawie
Autorzy: A-A Collective, architekci Zygmunt Borawski, Martin Marker Larsen, Furio Montoli, Srdjan Zlokapa
Architektura krajobrazu: Pracownia Krajobrazu Marta Tomasiak
Inwestor: Miasto Stołeczne Warszawa
Powierzchnia terenu: 22 420 m2
Powierzchnia zabudowy: 22 420 m2
Powierzchnia płyty głównej PKiN: 4700 m2
Powierzchnia płyty dolnej placu: 17 720 m2
Projekt konkursowy: 2017 (I etap) 2018 (II etap)
Projekt: 2019
Planowana realizacja: 2022
Koszt inwestycji: 20 000 000 PLN
The Museum od Modern Art (MSN) in Warsaw, formally established in 2005, still does not have a permanent seat. Two controversial design competitions did not result in a construction, and it was only in 2017 that a tender was resolved. Construction started this spring, made difficult by the fact that the site is located above a metro line and dense underground infrastructure, close to the Socialist-Realist Palace of Culture, opposite a Modernist frontage of 1960s department stores and residential highrises. The project consists of two buildings, one housing the MSN, the other the TR Warszawa theater, with an open forum between them. The MSN will have a fully glazed and generally accessible ground floor and a long portico along Marszałkowska St.; the theater is to be located by the park along Świętokrzyska St. The square between them and the Palace of Culture, originally used for state events, then a bazaar and always as a parking lot, will also be transformed into a vast public space with lots of greenery. The entire project is to be completed by 2022.