Architektura MuratorKonkursyDworzec Roku 2020 – wybieramy najlepsze dworce kolejowe w Polsce!

Dworzec Roku 2020 – wybieramy najlepsze dworce kolejowe w Polsce!

Trwa trzecia edycja konkursu „Dworzec Roku 2020”, czyli organizowana wspólnie przez Fundację Pro Kolej i Fundację Grupy PKP kampania promująca najbardziej nowoczesne i funkcjonalne obiekty tego typu w Polsce. Po pierwszym głosowaniu oraz przeprowadzonych audytach organizatorzy wybrali 10 finalistów, teraz głos mają użytkownicy.

Dworzec Roku 2020 – wybieramy najlepsze dworce kolejowe w Polsce!
Celem konkursu Dworzec Roku jest m.in. wyróżnienie najlepiej ocenianych przez użytkowników dworców kolejowych w Polsce. Na zdjęciu wielokrotnie nagradzany dworzec Wrocław Główny zmodernizowany w 2012 roku według projektu pracowni Grupa 5 Architekci

Obiekty do udziału w konkursie „Dworzec Roku 2020” mógł zgłosić każdy. Musiały to być jednak czynne dworce kolejowe, na co dzień otwarte dla podróżnych. Przy czym  największe szanse na nominacje do finału miały te, które w ostatnim czasie przeszły spektakularną przemianę, stanowiąc odniesienie dla przyszłych inwestycji tego typu.

Tegoroczny konkurs dworcowy obejmuje nie tylko zebranie propozycji i wybór najbardziej wartościowych obiektów obsługi podróżnych, ale również sondaż odnośnie potrzeb i oczekiwań ich użytkowników. Docelowo elementem naszej inicjatywy ma być katalog dobrych praktyk, pomocnych przy projektowaniu i modernizacji obiektów użyteczności publicznej oraz definiowaniu standardów obsługi podróżnych – mówi dr Jakub Majewski z Fundacji Pro Kolej.

Czytaj też: Warszawska linia średnicowa według Kuryłowicz & Associates |

Po zamknięciu etapu zgłoszeń przeprowadzone zostały audyty, które pozwoliły zweryfikować zgłoszenia. W rezultacie powstała lista 10 dworców – finalistów konkursu, spośród których wyłoniony zostanie zwycięzca. Jeden na podstawie głosów niezależnego jury, drugi w głosowaniu internautów. – Poprzez organizację konkursu chcemy pokazać, że polska kolej się zmienia, polska kolej chce się zmieniać. Kolejarze chcą być otwarci na innowacje technologiczne i dialog z użytkownikami – podkreśla Katarzyna Kucharek, prezes zarządu Fundacji Grupy PKP. Poniżej przedstawiamy listę 10 dworców, które znalazły się w finale:

• Bydgoszcz Główna, proj. Allplan
• Czeremcha, proj. An Archi Group
• Gliwice, proj. PAS Projekt
• Goczałkowice-Zdrój, proj. Modulus Agnieszka Sekta-Seredyńska
• Oświęcim, proj. PKP S.A. Biuro Inwestycji - projektant Paweł Kośmicki
• Piaseczno, proj. Sema architekci – Maciej Utliński i Jarosław Kraska
• Przemyśl Główny, proj. Marek Rytych Architekt
• Starogard Gdański, proj. RYSY Architekci
• Wodzisław Śląski, proj. pracownia projektowa PIK
• Wrocław Główny, proj. Grupa 5 Architekci.

Głosować można do 31 października na stronie: www.dworzec-roku.pl.

Autor: (Red.)
Zaprojektuj nowy dworzec! Konkurs na projekt dworca Częstochowa Główna PKP we współpracy z lokalnym oddziałem SARP, Gminą Miasta Częstochowy i spółką PKS ogłaszają konkurs na projekt nowego dworca głównego wraz z zagospodarowaniem otoczenia. Wnioski o dopuszczenie do udziału w konkursie do 5 sierpnia.
Dworzec Centrum w Sopocie Budynek odpowiada najnowszym trendom wznoszenia śródmiejskich dworców. Jest to zarazem pierwsza inwestycja w Europie zrealizowana w formule partnerstwa publiczno-prywatnego z unijnego programu zwrotnego Jessica – pisze Daniel Załuski.
Węzeł transportowy w Słupsku Konkurs na opracowanie koncepcji węzła i otaczających terenów wygrali Zuzanna Szpocińska, Tomasz Marciniewicz oraz Michał Poziemski.
AR/PS Architektura Arseniusza Romanowicza i Piotra Szymaniaka Łukasz Wojciechowski recenzuje książkę AR/PS Architektura Arseniusza Romanowicza i Piotra Szymaniaka. Wydana nakładem Centrum Architektury publikacja przedstawia nie tylko historię Dworca Centralnego i innych dworców kolejowych, ale też problemy projektantów i użytkowników
PKP zmarnuje sześć miliardów złotych? Czy 29 miesięcy opóźnienia to w PKP norma? NIK straszy możliwością utraty unijnych funduszy przyznanych na inwestycje kolejowe. Zmienia się powoli wizerunek kolei, trwa modernizacja kolejnych dworców kolejowych, tymczasem spółka zarządzająca torami spółka PKP PLK notuje coraz większe straty, a na nowo wyremontowane dworce nie dojedziemy szybciej  
Remont dworca kolejowego w Radomiu zakończony. Miał trwać sześć miesięcy, dworzec oddano do użytku po dwóch latach Jak wygląda dworzec kolejowy w Radomiu po modernizacji? Czy warto było czekać tak długo?  Zobacz galerię zdjęć!