Architektura MuratorKonkursyWyniki konkursu na projekt wystawy w Muzeum Archeologii Podwodnej i Rybołówstwa Bałtyckiego

Wyniki konkursu na projekt wystawy w Muzeum Archeologii Podwodnej i Rybołówstwa Bałtyckiego

Pracownia plus3 architekci we współpracy z PL Studio Patryk Żurawski i Manufakturą Technologiczną zwyciężyła w konkursie na projekt wystawy stałej Muzeum Archeologii Podwodnej i Rybołówstwa Bałtyckiego w Łebie.

Wyniki konkursu na projekt wystawy w Muzeum Archeologii Podwodnej i Rybołówstwa Bałtyckiego
Wystawa stała Muzeum Archeologii Podwodnej i Rybołówstwa Bałtyckiego w Łebie
Autorzyplus3-architekci, architekt Katarzyna Głażewska (scenariusz wystawy), architekci Aleksandra Stoltz, Grażyna Woźniak-Głażewska, Paulina Cieśla, Natalia Bilska, Vladyslav Marchenko, studentka Weronika Sromek; PL Studio Patryk Żurawski, architekci Patryk Żurawski, Agnieszka Łańko (konsultacje), Manufaktura Technologiczna, Maciej Łukaszewicz (koordynacja), Jakub Szot (akustyka ekspozycji), Wojciech Kostrzewa (audio), Marek Fornalski (multimedia), Adam Fąfara (kontent)
InwestorMinisterstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego i Sportu
Powierzchnia użytkowa5100.0 m²
Data realizacji (koniec)2023
Powierzchnia wystawy stałej3200 m²
Powierzchnia wystawy czasowej250 m²

Muzeum Archeologii Podwodnej i Rybołówstwa Bałtyckiego w Łebie będzie już dziesiątym oddziałem Narodowego Muzeum Morskiego w Gdańsku. Siedziba placówki powstanie w pobliżu ujścia rzeki Łeby do Bałtyku. Koncepcja obiektu została wyłoniona w konkursie architektonicznym z 2016 roku. Zwyciężyła wówczas praca biura plus3-architekci, które zaproponowało bryłę o  falującej elewacji pokrytej giętymi drewnianymi listwami, otwierającą się na główną promenadę miasta i kanał portowy. Budowa już trwa. Nowy gmach o powierzchni ponad 5000 m² ma zostać oddany do użytku w 2022 roku. Tymczasem w marca Narodowe Muzeum Morskie ogłosiło konkurs na koncepcję wystawy stałej. W 15-osobowym jury znaleźli się Piotr Mikołajczak (przewodniczący), Paweł Gełesz, Kazimierz Kleina, Andrzej Strzechmiński, Iwona Sierżęga, Michał Kołodziejczyk, Jerzy Litwin, Szymon Kulas, Marcin Westphal, Krzysztof Zamościński, Krzysztof Kurzyk, Małgorzata Kowalska, Patryk Klein, Jakub Adamczak i Marek Jankowski.

Głównym założeniem ekspozycji miało być przedstawienie różnych aspektów archeologicznych badań podwodnych prowadzonych na przestrzeni lat przez Muzeum Morskie. Zaplanowano też ukazanie historii bałtyckiej żeglugi – od X do XV wieku, a także rybołówstwa oraz morskiej energetyki wiatrowej. Konkurs rozstrzygnięto 12 maja. Za najlepszą propozycję sędziowie uznali tę przygotowaną przez pracownię plus3 architekci w zespole z PL Studio Patryk Żurawski i Manufakturą Technologiczną. Autorzy, którzy pracowali też nad koncepcją samego gmachu, zwracają uwagę, że budynek i wystawa to nierozerwalna całość. Przestrzeń muzeum jest pomyślana jako otwarta, nowoczesna, pozwalającą oglądać świat i eksponaty z różnych punktów widzenia, z wielu poziomów antresol i kładek. To rodzaj muzealnej hali szkutniczej, w której nie brak miejsca na intrygujące eksperymenty, a przede wszystkim, rozmaite ścieżki zwiedzania – tłumaczą.

Wyniki konkursu na projekt wystawy w Muzeum Archeologii Podwodnej i Rybołówstwa Bałtyckiego

Wraki i duchy przeszłości w Muzeum Archeologii Podwodnej

W zwycięskim pracy zaproponowali m.in. wprowadzenie do scenariusza nietypowych narratorów, którzy byliby wirtualnymi przewodnikami określonych tematycznie i chronologicznie części ekspozycji. Słowiański żeglarz z czasów wikingów, średniowieczny kupiec, rybak, fotograf, nurek, naukowczyni czy Kaszubka będą zaczepiać zwiedzających w różnych częściach wystawy. Dzięki zastosowaniu współczesnej technologii ich narracja może podlegać modyfikacji i adaptacji w zależności od zainteresowań czy wieku zwiedzających. Co istotne koncepcję tą można zrealizować również w stu procentach analogowo, chociażby rozpisując dynamiczny plan działań muzealnym animatorom – wyjaśniają projektanci.

W pierwszej części wystawy prezentowane będą najstarsze eksponaty, czyli wraki słowiańskich łodzi datowane na X-XI wiek. Dominuje tu ciemna kolorystyka, która wprowadzać ma aurę tajemniczości. Miedziowiec, czyli średniowieczny statek handlowy typu holk, to główny element wystawy poświęconej żegludze i handlowi. Z ewolucją Półwyspu Helskiego zwiedzający zapoznają się, spacerując we wnętrzu organicznej formy usytuowanej w centralnej części muzeum. Jak piszą projektanci, to rodzaj mebla, nietypowej ławy, wykonanej z ułożonej warstwicowo sklejki diuna, ale przede wszystkim dynamiczna i kameralna przestrzeń wystawowa z informacjami o samej Łebie, okolicznej roślinności i wydmach.

Na wystawie znajdzie się też oryginalny kuter B-25. Ta blisko 25-metrowa jednostka o oznaczeniu GDY-18 zacumuje w muzeum jeszcze w trakcie budowy. Przecięty na pół, tak by można było zajrzeć do wnętrza ładowni, ze zdjętą częścią poszycia, która odsłania maszynownię, z pewnością będzie stanowił wyjątkową atrakcję. Powyżej parteru, na galeriach pierwszego i drugiego piętra, swoje miejsce znajdą z kolei różnorodne, nieco mniejsze gabarytowo eksponaty. Zwiedzający zgłębią tam wiedzę o ratownictwie morskim, bezpieczeństwie statku rybackiego czy żegludze ujścia Wisły. 

Jury konkursu na projekt wystawy stałej Muzeum Archeologii Podwodnej i Rybołówstwa Bałtyckiego w Łebie przyznało także drugie, trzecie i czwarte miejsce. Otrzymały je kolejno Koza Nostra Studio, Plazma Project i Pattern Recognition. Otwarcie wystawy planowane jest na 2023 rok. Całkowity koszt inwestycji wynosi ok. 40 mln zł. Środki na realizację pochodzą z Ministerstwa Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu.

Sala koncertowa w Płocku: wyniki konkursu Nowa sala koncertowa w Płocku powstanie według projektu Plus3 Architekci. Praca tej warszawskiej pracowni zwyciężyła w rozstrzygniętym właśnie konkursie.
Plus3 Architekci projektują pierwsze liceum w historii Wesołej Pracownia Plus3 Architekci zwyciężyła w konkursie na projekt pierwszego liceum w historii Wesołej. Zaproponowała bryłę o bardzo klarownej formie, opartej o zasadę modułowości, która kontrastować będzie z naturalnym krajobrazem sosnowego lasu.
Konkurs SARP na projekt centrum kultury w Siemianicach na Pomorzu Słupski oddział SARP zaprasza do udziału w konkursie na projekt gminnego centrum kultury oraz centrum usług społecznych w Siemianicach. Składania wniosków do 2 lutego 2022 roku.
Dwie realizacje z Polski na tzw. krótkiej liście EU Mies Award 2022 Fundacja Miesa van der Rohe wyłoniła 40 realizacji, które zawalczą o EU Mies Award 2022. Polskę reprezentują Park Pamięci w Oświęcimiu projektu NArchitekTURA i Centrum Aktywności Lokalnej w Rybniku MWArchitekci.
Dom Dzieci w Baghere: konkurs realizacyjny dla studentów i młodych architektów Rozpoczęło się przyjmowanie zgłoszeń do kolejnej edycji konkurs Kaira Looro. Tym razem zadaniem uczestników jest zaprojektowanie Domu Dzieci w gminie Baghere w południowym Senegalu. Jury pod przewodnictwem Kengo Kumy wybierze 30 projektów, z których najlepszy zostanie zrealizowany.
Środowiskowy Dom Samopomocy w Warszawie: wyniki konkursu Tuż przed świętami poznaliśmy wyniki konkursu na projekt Środowiskowego Domu Samopomocy na warszawskim Żoliborzu. Główną nagrodę zdobyła młoda pracownia EMA Studio.
Absolwentka Wydziału Architektury Politechniki Śląskiej zwyciężyła w konkursie na instalację w Ogrodach Polsko-Niemieckich Pod koniec ubiegłego roku poznaliśmy wyniki konkursu na projekt instalacji artystycznej w Ogrodach Polsko-Niemieckich w Warszawie. Zwyciężyła Ksenia Makała, absolwentka Wydziału Architektury Politechniki Śląskiej z propozycją rzeźbiarskiej kompozycji wykonanej z materiałów pochodzących z recyklingu.
Nowy Dom Poselski 2.0 – będzie konkurs architektoniczny Nowy Dom Poselski zrealizowany według projektu Małgorzaty Handzelewicz-Wacławek i Andrzeja Kaliszewskiego czeka rozbiórka. Kancelaria Sejmu chce w jego miejscu postawić nowy i zapowiada konkurs architektoniczny.