Form Follows Freedom

i

Autor: Archiwum Architektury Form Follows Freedom. Architektura dla kultury w Polsce 2000+. Red. Janusz Purchla, Janusz Sepioł, Międzynarodowe Centrum Kultury 2015

Form follows freedom. Architektura dla kultury w Polsce 2000+, red. Janusz Purchla, Janusz Sepioł

2016-02-26 10:58

Książka prezentuje więcej niż ćwierć setki obiektów niebywale zróżnicowanych stylistycznie, świadczących dobitnie, że hasło pluralizmu towarzyszące odzyskiwaniu przez Polskę wolności, było trafnym określeniem społecznych oczekiwań. Anglojęzyczna wersja publikacji wypełnia przy tym kilkudziesięcioletnią lukę, jedną z przyczyn słabej dotychczas obecności polskiej architektury w obiegu międzynarodowym – recenzja Grzegorza Stiasnego.

Czas strzelać korkami od szampana! Doczekaliśmy się albumu o architekturze polskiej XXI wieku. I to tej zaczynającej się od wielkiego „A”, bo należącej niemal wyłącznie do budynków poświęconych kulturze wysokiej. To muzea, filharmonie, teatry, biblioteki, uczelnie artystyczne. Tom ma niemal 300 stron, twardą oprawę i... – tu czas wystrzelić kolejne korki – jest też wersja anglojęzyczna. Wypełnia ona kilkudziesięcioletnią lukę, jedną z przyczyn słabej dotychczas obecności polskiej architektury w obiegu międzynarodowym. Jakkolwiek piękne byłyby prezentowane obiekty i ich drukowane obrazy (a są, bo zdjęcia przygotowali najlepsi polscy specjaliści od architektonicznej fotografii), to, żeby coś wiedzieć, trzeba spróbować zrozumieć, a tego bez międzynarodowej wersji językowej uczynić nie sposób.

Wydawcą jest państwowa instytucja: Międzynarodowe Centrum Kultury w Krakowie. Ale książka nie powstałaby bez współpracy z redakcją „A-m”, skąd pochodzi gros materiału ilustracyjnego. I tak mamy dowód, że współpraca instytucji publicznej z prywatną, w szczytnym celu promocji polskiej kultury i polskiej architektury, jest nie tylko możliwa, ale wręcz niezbędna. Teksty wprowadzające przygotowali profesorowie Małgorzata Omilanowska – minister kultury w poprzednim rządzie i jednocześnie specjalistka w dziedzinie nowożytnej polskiej architektury, Joseph Rykwert – z niezmienną sympatią do kraju swojego urodzenia podkreślający współczesny wybuch kreatywności w naszej architekturze, oraz Jacek Purchla – założyciel i dyrektor Międzynarodowego Centrum Kultury, a także redaktor naczelna „A-m” Ewa P. Porębska i Janusz Sepioł – krakowski architekt, historyk sztuki i były senator RP.

W części albumowej zaprezentowano więcej niż ćwierć setki obiektów niebywale zróżnicowanych stylistycznie, świadczących dobitnie, że hasło pluralizmu towarzyszące odzyskiwaniu przez Polskę wolności, było trafnym określeniem społecznych oczekiwań. Możemy zapoznać się zarówno z budynkami znaczącymi dla polskich miast, które zdobyły najwyższe europejskie uznanie, takimi jak szczecińska filharmonia zaprojektowana przez hiszpańsko-włoski tandem architektów, a także ze skromną, prywatną kaplicą zanurzoną w wiejskiej lokalności, która notabene również zyskała sławę przekraczającą granice kraju. Czarnym koniem prezentacji stały się niespodziewanie Katowice. A to miasto nie do końca dotąd kojarzone z instytucjami kultury. Mit jakości śląskiej architektury, który w XXI wieku zaczął przygasać, dzięki tej publikacji, może znowu zyskać na znaczeniu. Katowice reprezentują aż cztery obiekty: sala koncertowa NOSPR, Muzeum Śląskie, Centrum Informacji Naukowej i Biblioteka Akademicka oraz Międzynarodowe Centrum Kongresowe. Wszystkie skupione są w promieniu 300 metrów od NOSPR. To już cała kulturalno-naukowa dzielnica wypełniona atrakcyjnymi publicznymi obiektami – mało które miasto taką ostatnio zrealizowało i choćby dlatego warto ją intensywnie promować.