Architektura MuratorKrytykaKonkurs na gmach Biblioteki Narodowej w Warszawie

Konkurs na gmach Biblioteki Narodowej w Warszawie

W cyklu Z archiwum przypominamy artykuł Wojciecha Onitzcha „Konkurs na gmach Biblioteki Narodowej w Warszawie” zamieszczony w „Architekturze” nr 11/1963. O komentarz do tej unikalnej publikacji poprosiliśmy Martę Sękulską-Wrońską, partnera w pracowni WXCA, prezes OW SARP.

Konkurs na gmach Biblioteki Narodowej w Warszawie
Model zwycięskiego projektu zespołu Stanisława Fijałkowskiego zamieszczony w „Architekturze” nr 11/1963

Lektura archiwalnego artykułu z 1963 r. o konkursie na gmach Biblioteki Narodowej w Warszawie to dla mnie budujące doświadczenie wędrówki w czasie. Jestem głęboko przekonana, że architektura to misja, tworzenie inspirującej przestrzeni do życia, pracy, rozwoju. Najwłaściwszym sposobem na wybranie najlepszej koncepcji architektonicznej uwzględniającej wszystkie potrzeby użytkowników i specyfikę danego miejsca są oczywiście konkursy. Pozwalają one zdefiniować wymagania funkcjonalne dla projektowanych obiektów czy założeń, a przez to bardzo istotnie wpływają na poprawienie jakości współtworzonej, miejskiej przestrzeni. Interpretacja tego samego tematu przez różnych twórców daje także szansę wypracować obiektywne studium możliwości rozwoju danego obszaru. Wybór najlepszego rozwiązania każdorazowo jest wypadkową wielu czynników i tak z pewnością było i tym razem. Został wybrany obiekt ponadczasowy w atmosferze obrad jury, której nie sposób odtworzyć. Kompetencje i emocje każdego sędziego przyczyniły się do dokonanej decyzji. Przyszłość Biblioteki Narodowej, przestrzeni tej części Warszawy, stała się odpowiedzialnością każdego z członków kapituły.

Biblioteka Narodowa: modernizacja czytelni Biblioteki Narodowej w Warszawie W czytelniach Biblioteki Narodowej po modernizacji mieści się czterokrotnie więcej książek. Efektowne, zalane naturalnym światłem przestrzenie, których wystrój koresponduje z historycznymi wnętrzami, zaprojektowała pracownia Konior Studio.
Z archiwum „Architektury”: pawilon Polski na Expo 1958 w Brukseli W cyklu „Z archiwum” publikujemy opracowany na Expo 1958 w Brukseli, lecz niezrealizowany projekt polskiego pawilonu oraz podsumowanie owej wystawy, wraz ze współczesnym komentarzem Natalii Paszkowskiej.
Tagi:
Centrum Wiedzy Cognitarium w Koszalinie: wyniki konkursu Poznanliśmy wyniki konkursu na projekt Centrum Wiedzy Cognitarium w Koszalinie. Budynek, mieszczący między innymi główną bibliotekę Politechniki Koszalińskiej, powstanie według zwycięskiej koncepcji śląskiego biura OVO Grąbczewscy Architekci.
Biblioteka Tūranga w Christchurch Największym wyzwaniem było stworzenie budynku wytrzymałego na wstrząsy sejsmiczne zarówno w kontekście bezpieczeństwa, jak i ekonomicznych następstw katastrof naturalnych. O nowej realizacji Schmidt Hammer Lassen pisze Radosław Stach.
Mała biblioteka przyszłości Magazyn „Volume Zero” ogłosił konkurs na innowacyjny projekt małej biblioteki dla 50 osób, która będzie nie tylko inkubatorem edukacji, ale również miejscem sprzyjającym interakcji, dzieleniu się pomysłami i wspólnemu spędzaniu czasu.
Publiczna biblioteka w Lublińcu W mieście liczącym nieco ponad 20 tysięcy mieszkańców biblioteka odgrywa istotną rolę — zdaje się budowlą wyrazistą, a przy tym opartą na uniwersalnym języku architektury oraz dobrze wpisującą się w lokalny kontekst – o nowej realizacji biura H2 architekci pisze Jerzy S. Majewski.
Biblioteka Sławejkowa w Warnie Wkrótce rozpocznie się realizacja nowego gmachu biblioteki im. Penczo Sławejkowa w Warnie według projektu polsko-holenderskiej pracowni Architects for Urbanity.
Biblioteka Maya Somaiya w Indiach Proces projektowy, jakiego podjęli się architekci ze studia Sameep Padora & Associates, cechował się niezwykłą interdyscyplinarnością. Połączyli oni najnowsze technologie cyfrowe, opracowane na uczelni ETH w Zurychu, wraz z XVI-wieczną wiedzą na temat formowania sklepień w Katalonii za pomocą lokalnego materiału, jakim są cegły wypalane w Indiach oraz ich przestrzennego formowania metodą zapożyczoną od urugwajskiego architekta Eladia Diestego. Maya Somaiya stanowi więc łącznik między przeszłością i teraźniejszością w wykonaniu wielonarodowego zespołu projektowego – pisze Radosław Stach.