Architektura MuratorKrytykaMuzeum kontra pandemia

Muzeum kontra pandemia

Z powodu pandemii drastyczne spadki w liczbie zwiedzających zanotowały nawet największe muzea na świecie. Luwr odwiedziło o 72% mniej gości niż w roku 2019, a Rijksmuseum o 75%. Jak muzea radzą sobie w trudnym czasie covidowych lockdownów? I w jaki sposób w związku z tym zmienią się w przyszłości?

Muzeum kontra pandemia
Wystawa w Aberdeen Art Gallery, jednej z placówek, którymi opiekuje się brytyjska organizacja Art Fund; fot. Marc Atkins/serwis prasowy

1 lutego po trzech miesiącach przymusowego zamknięcia ponownie otwarto w Polsce muzea. Tego dnia na facebookowym profilu grupy Muzealnicy, skupiającej przedstawicieli środowiska i zwykle dość cynicznie komentującej muzealną rzeczywistość w naszym kraju, pojawił się nowy mem. Grafika przedstawiała kompilację trzech zdjęć: na jednym był śpiący ochroniarz, na drugim rozdzierająco ziewający pracownik biurowy, na trzecim pusta przestrzeń wystawowa. Podpis głosił: [PILNE] Polskie muzea i galerie sztuki wreszcie mogą zacząć normalnie funkcjonować. Komentarz tym razem trochę nietrafiony. Mimo minusowych temperatur na zewnątrz, w pierwszych dniach po otwarciu przed muzeami i galeriami ustawiały się kolejki złaknionych kontaktu z kulturą obywateli. Rekord frekwencji padł m.in. w Muzeum Narodowym w Warszawie, gdzie po trwającym blisko dekadę remoncie udostępniono Galerię Sztuki Starożytnej (proj. Nizio Design International). W pierwszym tygodniu gmach główny odwiedziło 9838 osób. Podobnie było w innych placówkach. Muzeum Narodowe w Krakowie odnotowało w tym samym czasie 8000 widzów: najwięcej, ponad 3500, w weekend 6 i 7 lutego. Nie wiadomo jednak jak w najbliższych miesiącach rozwinie się sytuacja pandemiczna i czy w związku z trzecią falą zachorowań muzea nie zostaną wkrótce ponownie zamknięte.

Tarcze antykryzysowe

Kolejne lockdowny znacząco wpłynęły już na funkcjonowanie instytucji muzealnych. Przede wszystkim spadły dochody ze sprzedaży biletów i wynajmu sal. Jak wynika z najnowszych badań Network of European Museum Organizations, przeprowadzonych w listopadzie wśród 600 placówek, 75% muzeów deklaruje utratę dochodów w wysokości od 1000 do 30 tys. euro tygodniowo, nawet w okresie otwarcia dla zwiedzających, głównie w miesiącach letnich (w przeliczeniu to od 4,5 tys. do ponad 135 tys. zł.). Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie straty w roku 2020 szacuje na ok. 1,5 mln zł, Muzeum Narodowe we Wrocławiu – na 8 mln zł, przy czym wiązało się to również z zamknięciem na czas remontu najbardziej „dochodowego” oddziału, mieszczącego Panoramę Racławicką. Muzeum Architektury wyliczyło, że wpływy z działalności własnej zmniejszyły się o 49% w stosunku do roku 2019, warszawska Zachęta straty wycenia na 35%, a krakowski MOCAK podaje, że sama tylko sprzedaż biletów spadła o ok. 59%.

Uzdrowisko Ustroń na potrzeby walki z COVID-19 Jeden z budynków zespołu uzdrowiskowego w Ustroniu będzie udostępniony osobom z SARS-CoV-2. Do dyspozycji pacjentów zostanie przekazanych ok. 170 łóżek.
Koronawirus a klimat: wpływ pandemii koronawirusa na środowisko Jaki wpływ wywiera koronawirus na klimat? Czy pandemia przyczyni się do większego zużycia energii? A może poprawy jakości powietrza? Czy grozi nam rekordowa produkcja odpadów z plastiku? Siedem pytań do dr. Krystiana Szczepańskiego, dyrektora Instytutu Ochrony Środowiska – Państwowego Instytutu Badawczego.
Tagi:
Turystyka w czasach pandemii Za sprawą pandemii na mapie turystycznych atrakcji Polski miały szansę zaistnieć zupełnie nowe miejsca, oddalone od obleganych kurortów i głównych miejscowości wypoczynkowych. Zarysowały się też nowe trendy i zjawiska, jak glamping czy workation. Czy zmiany te zostaną z nami na dłużej? I czy pod wpływem kryzysu wywołanego SARS-CoV-2 turystyka ma szansę stać się bardziej zrównoważona?
Cyfrowe platformy, miasto i pandemia Pandemia przyspieszyła nowy podział miejskich ról. W miejsce rządów, które nie były w stanie zaspokoić różnych potrzeb w czasie lockdownu, kiedy ludzie nie mogli wychodzić z domu, pojawiły się platformy cyfrowe. Weszły w tę lukę i zajęły quasi-rządowe pozycje. Autorzy książki Platform Urbanism and Its Discontents oraz wystawy w austriackim pawilonie na tegorocznym biennale w Wenecji o wpływie na miasto internetowych graczy, takich jak Google, Uber czy Airbnb.
Vicente Guallart: Miasto samowystarczalne Ludzie powinni wytwarzać żywność czy energię lokalnie, globalnie będąc połączeni siecią informacyjną. Jesteśmy już do niej podłączeni, ale musimy zacząć produkować potrzebne nam rzeczy w pobliżu miejsca zamieszkania, aby zabezpieczyć własną przyszłość. Hiszpański architekt Vicente Guallart o mieście i architekturze, które mogłyby stać się odpowiedzią na wyzwania związane z takimi kryzysami, jak pandemia.
Rynek nieruchomości a pandemia Wbrew początkowym obawom związanym z COVID-19 kryzys prawie ominął branżę budowlaną. Pandemia, która jest z nami już ponad rok, zaczyna implikować jednak nowe tendencje na rynku nieruchomości. O to, jaki mają one wpływ na projektowanie, pytamy przedstawicieli największych polskich biur architektonicznych.
Second Home: biuro postpandemiczne? Jak będziemy pracować po pandemii? Eksperci w branżowych mediach nie ustają w spekulacjach, przewidując m.in. większą popularność pracy zdalnej, wielofunkcyjnych, łatwych do reorganizacji przestrzeni serwisowanych, a przede wszystkim nowoczesnych technologii, pozwalających ograniczyć bezpośredni kontakt z innymi. Dodatkowym, ważnym aspektem jest też wprowadzanie natury do wnętrz. Architekci z hiszpańskiego studia Selgascano poszli o krok dalej. Zamiast przenieść ogród do biura, przenieśli biuro do ogrodu.
Epidemie, klimat, energia i architektura: Philippe Rahm Budujesz wieżę nie dlatego, że chcesz pokazać, jaki jesteś bogaty, ale dlatego, że masz możliwość to zrobić. Dziś ważne jest uświadomienie sobie, jakie rozwiązania stosowaliśmy zanim masowo zaczęliśmy wykorzystywać paliwa kopalne. Szwajcarski architekt o swojej wizji dziejów architektury oraz jej przyszłości w obliczu dzisiejszego kryzysu związanego z pandemią i globalnym ociepleniem w rozmowie z Agnieszką Radziszewską.