Biennale Wenecja Pawilon Polski

i

Autor: Archiwum Architektury Pawilon Polski, Figury niemożliwe, organizator: Zachęta, komisarz: Hanna Wróblewska, projekt: Instytut Architektury (Dorota Jędruch, Marta Karpińska, Dorota Leśniak-Rychlak, Michał Wiśniewski, Jakub Woynarowski). Fot. Andrea Avezzu Miniaturki, dzięki uprzejmości la Biennale di Venezia

Pawilony narodowe – wybiera Krzysztof Mycielski

2014-09-23 14:46

Znakomity pawilon Chile, skromny ukraiński, prowokująca, choć hermetyczna wystawa polska - wyróżniają się te ekspozycje, które mówiąc o architekturze wydobywają jej lokalną tożsamość.

Weneckie Biennale, być może z uwagi na osobę Rema Koolhaasa, ma w tym roku bardziej publicystyczny charakter. W pawilonach narodowych wyróżniają się wystawy, w których zrezygnowano z nużącego przeglądu dziejów współczesnej architektury danego kraju na rzecz szukania jej związków z lokalną historią i tożsamością. Przykładem może być nagrodzony Srebrnym Lwem znakomity pawilon chilijski.

Na wystawie pod nazwą Monolith Controversies zaprezentowano pierwszą prefabrykowaną płytę z fabryki domów, którą w 1972 roku uruchomił rząd Salvadora Allende. Po przewrocie wojskowym podwładni generała Pinocheta zamienili ją w kapliczkę z Matką Boską. Prefabrykowany element, ustawiony w pawilonie jako symbol sporów ideologicznych toczonych w okresie modernizacji Chile, posłużył też autorom wystawy jako pretekst do przypomnienia systemów prefabrykacji domów stosowanych na świecie od lat 30. do 80.

Biennale Wenecja Pawilon Chile

i

Autor: Courtesy la Biennale di Venezia, Andrea Avezzu Nagrodzony Srebrnym Lwem pawilon Chile, Monolith Controversies  

Wobec podobnie medialnych wątków zrozumiałych dla zachodnich odbiorców, pawilon polski poruszający mało znany choć spektakularny temat modernizacji krajów Europy Środkowej w pierwszej połowie XX wieku, raczej nie mógł zdobyć nagrody. Uważam, iż jego intelektualna hermetyczność stanowi zaletę, nie wadę. Polska wystawa prowokuje do myślenia wykraczającego poza stereotypy związane z architekturą nowoczesną. Solidnie wykonana i udana graficznie, posiadająca konkretny syntetyczny przekaz, ma w sobie siłę i została dostrzeżona przez krytyków.

Biennale Wenecja Pawilon Ukrainy

i

Autor: Archiwum Architektury Pawilon Ukrainy, ...the face of my square, komisarz: Nikita Mazayev, kurator: Olilga Milentiy, projekt: Olilga Milentiy, Yuri Solomko, NCA Group. Fot. Krzysztof Mycielski

Poruszył mnie również pawilon ukraiński o wymownym tytule ...the face of my square. Namiot ustawiony przy weneckim nabrzeżu stanowi kontrast z przycumowanymi obok jachtami milionerów i finansowanym przez Gasprom pawilonem rosyjskim. Wyzywająco odwołuje się zarówno do wydarzeń na Majdanie, jak i do tradycji suprematyzmu. Fascynująca jest też opowieść o modelowej modernizacji dokonywanej w relacji do istniejącej struktury urbanistycznej zaprezentowana przez Włochów na wystawie dotyczącej Mediolanu.