Architektura MuratorKrytykaPokorne podejście do projektowania: rozmowa z Krzysztofem Mycielskim z pracowni Grupa 5 Architekci

Pokorne podejście do projektowania: rozmowa z Krzysztofem Mycielskim z pracowni Grupa 5 Architekci

Budynek Wydziału Radia i Telewizji miał być rodzajem antyikony, nienarzucającą się architekturą tła idealnie wtopioną w tkankę starej śląskiej zabudowy. Fakt, iż idea ta została doceniona najpierw przez polskie, a potem międzynarodowe jury w konkursie, w którym rywalizowało ze sobą tyle znakomitych realizacji jest dla nas symptomatyczny – o zwycięstwie w ubiegłorocznej edycji Wienerberger Brick Award i o tym, dlaczego warto brać udział w konkursach rozmawiamy z Krzysztofem Mycielskim, współzałożycielem bura Grupa 5 Architekci.

Pokorne podejście do projektowania: rozmowa z Krzysztofem Mycielskim z pracowni Grupa 5 Architekci
Zdobywcy Grand Prize w międzynarodowej odsłonie konkursu Wienerberger Brick Award 2020, od lewej: Wojciech Małecki i Anna Siwińska (Małeccy Biuro Projektowe) oraz Roman Dziedziejko i Krzysztof Mycielski (Grupa 5 Architekci)

Wydział Radia i Telewizji im. Krzysztofa Kieślowskiego Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach najpierw zdobył Grand Prix w edycji polskiej, a następnie główną nagrodę w międzynarodowej odsłonie konkursu Wienerberger Brick Award. Co zyskali Państwo dzięki zwycięstwu w konkursie?
Krzysztof Mycielski:
Już sama nominacja w tym konkursie była nie lada zaszczytem. A zwycięstwo w edycjach polskiej i światowej to było osiągnięcie przekraczające horyzont naszych aspiracji. Współpracując przy tym projekcie z pracownią BAAS z Barcelony i pracownią MAŁECCY z Katowic, nie myśleliśmy o nagrodach. Budynek miał być rodzajem antyikony, nienarzucającą się architekturą tła idealnie wtopioną w tkankę starej śląskiej zabudowy. Fakt, iż idea ta została w tym stopniu doceniona najpierw przez polskie, a potem międzynarodowe jury w konkursie, w którym rywalizowało ze sobą tyle znakomitych realizacji jest dla nas symptomatyczny. Oznacza, iż pokorne, a nie gwiazdorskie podejście do projektowania nie tylko zostało zauważone w Polsce, ale też zyskało wielkie uznanie na świecie.

Nagroda utwierdza nas również w przekonaniu, jak świetne efekty może dać współpraca pomiędzy pracowniami z różnych krajów – przygoda, która była unikalnym, ale i niełatwym eksperymentem. Oczywiście zwycięstwo w tak prestiżowym konkursie przekłada się na życzliwe postrzeganie nas nie tylko przez krytykę architektoniczną, ale też przez naszych krajowych i zagranicznych klientów. Spotkaliśmy się z wieloma oznakami uznania i mamy nadzieję, iż przełoży to się na kolejne kontrakty.

Co powiedziałby Pan architektom, którzy zastanawiają się nad zgłoszeniem realizacji do Brick Award 2021?

Żeby wierzyli we własne możliwości. Nawet, jeśli zaprojektują coś, co nie jest widowiskowe, co jednak może być na przykład ujmujące swoim pięknem i skromnością, mają zdecydowaną szansę w tym konkursie.

Dlaczego zdecydowali się Państwo na zgłoszenie właśnie tego projektu?
Bo był dla nas przeżyciem jedynym w swoim rodzaju. Spełnieniem towarzyszącego od wielu lat marzenia o zrealizowaniu budynku przy użyciu archetypicznego materiału, jakim jest tradycyjnie wypalana ceramika oraz doświadczeniem projektowania w historycznym kontekście, które stanowi sumę wielu naszych dotychczasowych przemyśleń.

Jedno słowo, z którym kojarzy się Panu cegła w przyszłości to…
Spuścizna

Czy Grupa 5 zgłosi w tym roku jakiś projekt?
Myślę, iż na pewno zgłosimy do konkursu adaptację zabytkowych ceglanych budynków pofabrycznych na centrum Monopolis w Łodzi. Po rewitalizacji Dworca Głównego we Wrocławiu to nasza kolejna modernizacja dużego obiektu historycznego, co oznaczało zmierzenie się z wieloma złożonymi zagadnieniami. W tym wypadku chodziło o nadanie miejscu nowej funkcji przy zachowaniu unikatowego charakteru miejsca, będącego ważną częścią łódzkiej tożsamości. Projekt i realizacja zyskały już światowe uznanie, zdobywając I nagrodę MIPIM Award 2020 w kategorii Best Mixed Used Development. Liczymy, iż jury Brick Award 2021 doceni naszą metodę ostrożnego podejścia do adaptacji zabytkowej przestrzeni, która pod względem użytkowym zyskała zupełnie nowe wcielenie.

Brick Award 2021: zgłoszenia

Międzynarodowy konkurs architektoniczny Brick Award organizowany jest od 14 lat przez firmę Wienerberger. Nagroda przyznawana jest co dwa lata najlepszym obiektom, w których zastosowano materiały ceramiczne dowolnego producenta. W jury tegorocznej edycji zasiadają Marlena Happach, Krzysztof Ingarden, Przemo Łukasik, Zbigniew Maćków i Grzegorz Piątek. Realizacje można zgłaszać do 5 lutego, do godziny 23:59 przez stronę internetową brickaward.pl.

Tagi:
Wydział Radia i Telewizji Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach z Grand Prize w międzynarodowej odsłonie konkursu Wienerberger Brick Award 2020 Kolejne prestiżowe wyróżnienie dla Wydziału Radia i Telewizji Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach. Poznaliśmy wyniki międzynarodowej edycji Wienerberger Brick Award 2020.
Famosa to nowy model cegły elewacyjnej z kolekcji Terca firmy Wienerberger. Jest odporna na różne warunki atmosferyczne, a także niepalne. Można ją stosować zarówno na zewnątrz, jak i wewnątrz. Dostępna w dwóch formatach – tradycyjnym oraz jego dłuższym odpowiedniku (wersja Long), a także charakterystycznych odcieniach brązu i szarości.
Nowa siedziba Wienerberger w Centrum Praskim Koneser Warszawska pracownia The Design Group Konrada Krusiewicza zaprojektowała wnętrza nowej siedziby firmy Wienerberger na warszawskiej Pradze.
Brick Award 2019 – wyniki polskiej edycji konkursu Jury Wienerberger Brick Award 2019 wyłoniło najlepsze budynki w Polsce zrealizowane z wykorzystaniem materiałów ceramicznych. Grand Prix zdobyli BAAS, Grupa 5 Architekci i Małeccy Biuro Projektowe za Wydział Radia i Telewizji Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach.  
Brick Award 2019 – kolejna polska edycja konkursu Jeszcze tylko do 4 lutego można przesyłać zgłoszenia do czwartej polskiej edycji konkursu architektonicznego Wienerberger Brick Award 2019 na najlepsze budynki zrealizowane z wykorzystaniem materiałów ceramicznych. W jury Tomasz Konior, Zbigniew Maćków, Grzegorz Piątek, Małgorzata Pilinkiewicz i Jerzy Szczepanik-Dzikowski.
Zespół mieszkaniowy R4 w Warszawie Na warszawskich Włochach powstał zespół trzech willi miejskich projektu pracowni Paweł Lis Architekci. Wszystkie obiekty mają elewacje wentylowane, obłożone ręcznie formowaną cegłą klinkierową.