Książka jest albumem prezentującym działania artystyczne w miejskiej przestrzeni publicznej z pogranicza współczesnej rzeźby, malarstwa, street artu, performance’u, instalacji i nieformalnych przedsięwzięć aktywistów miejskich. W znaczący sposób ubarwiają one nasze miasta, pozwalają na odrobinę żartu, refleksji, czasem zmuszają do buntu i zbiorowej kontestacji. Przybliżają współczesną sztukę szerokiej publiczności, wyciągając ją z zatęchłych muzeów i galerii na światło dzienne. Sprowadzają Autor w sposób czytelny pokazuje szczegółowe rozwiązania, które pomagają minimalizować bariery architektoniczne, w tym systemowe znakowanie ciągów pieszych dla osób niewidomych i niedowidzących, projektowanie pochwytów, schodów, pochylni.
Podaje minimalne parametry ciągów dla osób o kulach, na wózkach inwalidzkich, z psami przewodnikami, z wózkami dla dzieci, itp. W ostatnim rozdziale opisuje polskie dobre praktyki. Z analizy danych demograficznych wynika, iż odsetek osób starszych i niepełnosprawnych będzie w Polsce rósł, zatem edukacja projektantów w sferze dostosowania architektury do ich potrzeb, staje się zagadnieniem coraz bardziej palącym. do roli profanum, dzieła zakazanego, zużytego – przez Tadeusza Kantora nazywanego też najniższymi rzeczami, śmieciami. Są także swoistym sygnałem dla architektów i urbanistów, by poszukiwać dla nich miejsca we współczesnych realizacjach. By nie walczyć z nimi, a raczej je oswajać, a artystów zapraszać do współpracy.
W książce przedstawiono realizacje z całego świata, w tym głośną interwencję malarską w dzielnicy Vila Cruzeiro w Rio de Janeiro z 2006 roku Haasa&Hahna („malowanie faveli”), akcję polityczną wieszania 15 000 posterów w 10 największych miastach polskich w 2005 roku projektu Saatchi & Saatchi Poland czy pływające na barce po niemieckich kanałach boisko piłkarskie autorstwa L/B. Są to zazwyczaj interwencje czasowe, nieformalne, a czasami wręcz zakazane. Tu jednak autorzy zostali rozpoznani i opisani, co w środowisku street artu jest rzadkością. Swoistym polskim odpowiednikiem tej publikacji jest album Polski street art Elżbiety Dymnej i Marcina Rutkiewicza (Carta Blanca 2010).