Bo chodziło o to żeby przetrwała ikona współczesnej architektury Katowic

2010-03-18 1:00

Firma Neinver przygotowała ekspertyzę, która udowadnia, że budynek dworca w Katowicach jest w złym stanie technicznym - do wyburzenia. Hala dworca nie została jednak wpisana do rejestru zabytków. Inwesor zapowiada, że odtworzy wiernie kielichy (konstrukcja z lat 70.), które mają być wylane z betonu i nawiązywać do brutalistycznej estetyki.

Neinver odpowiedzialny za modernizację dworca i odbudowanie go według koncepcji pracowni SUD Architectes, rozpocznie prace budowlane już maju.

Polskie Koleje Państwowe S.A. zawarły umowę z firmą NEINVER dotyczącą przebudowy dworca kolejowego w Katowicach i zagospodarowania położonego przed nim Placu Wilhelma Szewczyka. NEINVER - wyłoniony do realizacji projektu w wyniku przetargu - wybuduje w Katowicach nowoczesny kompleks łączący funkcje dworca kolejowego, dworca autobusowego, centrum handlowo-usługowego oraz ośrodka biznesowego i kulturalnego. Ponadto, w porozumieniu z władzami Katowic, firma opracuje plany modernizacji układu komunikacyjnego wokół realizowanej inwestycji.

Czytaj także>> Centralny po liftingu

Zwycięska koncepcja architektoniczna została przygotowana w ścisłej współpracy z pracownią architektoniczną SUD Architectes, znaną między innymi z projektu realizacji łódzkiej Manufaktury. Hala nowego dworca kolejowego będzie wykorzystywała istniejącą, poddaną remontowi i modernizacji, konstrukcję kielichową. Stanowi ona unikatowy w skali światowej przykład brutalizmu – nurtu architektury późnego modernizmu, eksponującego przestrzeń, surowe materiały i konstrukcję budynku. Żelbetowe kielichy zostaną po raz pierwszy w historii wyeksponowane w pełnej wysokości i będą stanowiły zamknięcie - przeznaczonej wyłącznie dla ruchu pieszego - osi ulicy Stawowej i nowego Placu Szewczyka.

Pomiędzy dwoma kielichami znajdzie się prawdziwa „brama miasta” - monumentalne wejście do hali dworcowej. W przestronnej, jednopoziomowej hali dworca znajdą się kasy biletowe, punkty informacyjne, poczekalnie dla podróżnych oraz punkty handlowe. Dzięki dużej, otwartej przestrzeni hala będzie lepiej zorganizowana i przyjazna dla potrzeb wszystkich użytkowników, zwłaszcza osób starszych i niepełnosprawnych. Dodatkowym udogodnieniem będzie połączenie hali głównej z wejściem na perony poprzez system stałych i ruchomych pochylni. W podziemnej części kompleksu zostanie wybudowana nowa ulica Dworcowa, zespół parkingów oraz nowe przystanki komunikacji miejskiej.

Przed budynkiem dworca powstanie pięciokondygnacyjny obiekt łączący funkcje handlowe i usługowe. Jego uzupełnieniem będzie część biurowa – znajdująca się w zachodnim skrzydle i licząca siedem kondygnacji. Projekt budynku nawiązuje do przedwojennego planu centrum Katowic. Trzy aleje w układzie trójkąta, wokół których będzie zorganizowane centrum handlowo-biurowe, odtworzą pierzeję, jaką tworzyły stojące tu w przeszłości kamienice. W alejach, w porozumieniu z władzami miasta będą organizowane wystawy i prezentacje związane z życiem Katowic i Śląska oraz promocją miasta i regionu. Elewacja centrum handlowo-biurowego zostanie wykonana z perforowanej stali. Po zmroku – przepuszczając światło z wewnątrz, sprawi, że budynek będzie charakterystycznym, rozświetlonym elementem centrum miasta.

Nazwa obiektu zostanie wyłoniona przez mieszkańców miasta w drodze konkursu. Podstawą koncepcji przebudowy dworca kolejowego w Katowicach jest chęć swoistego oddania go do dyspozycji mieszkańców miasta. To właśnie im ma służyć każdy element naszego projektu. Bariery komunikacyjne zostaną zlikwidowane. Otoczenie dworca zyska nowy, przyjazny wizerunek. Nowy Plac Szewczyka będzie atrakcyjnym miejscem spotkań i rozrywki. To, co cieszy najbardziej to fakt, że cel ten osiągniemy zachowując najcenniejsze elementy architektoniczne istniejącego obiektu dworcowego – mówi Antoni Pomorski – koordynator prac projektowych ze strony NEINVER Polska.

W miejscu dzisiejszego tarasu prowadzącego na kładkę nad Placem Szewczyka powstanie Aleja Mody - spektakularna przestrzeń.  Przeszklona konstrukcja połączy nowy budynek dworca kolejowego i obiektu handlowo-biurowego (w sumie ponad 52 000 m kw powierzchni usługowej oraz 24 000 m kw powierzchni biurowej). Powierzchnia ekspozycyjna przeznaczona pod działalność wystawiennicza i kulturalną wyniesie 19 000 m kw. Rozłożyste kielichy wyznaczą kształt witryn sklepowych o niespotykanej wysokości dziewięciu metrów. Handlowa część inwestycji będzie otwarta na zewnątrz. Na nowym Placu Szewczyka powstaną liczne kawiarnie i restauracje. Sam plac zostanie zaaranżowany jako przestrzeń wypoczynku z elementami małej architektury (ławkami, rzeźbami). Dodatkowo w skład całego kompleksu wejdzie wolnostojący budynek, który pomieści biura i butiki. Stanie on przy dworcu od strony ul. Młyńskiej.

Firma NEINVER opracowuje również plan przebudowy systemu ulic wokół Placu Szewczyka, przygotowany w porozumieniu z Urzędem Miasta Katowice. Projekt przebudowy dworca i zagospodarowania terenów przyległych będzie realizowany w trzech etapach: w pierwszym z nich powstanie nowy budynek dworca, który będzie oddany do użytku w maju 2012 roku. W następnej kolejności powstaną budynki wchodzące w skład centrum wielofunkcyjnego. Polskie Koleje Państwowe S.A. podjęły decyzję o umożliwieniu korzystania z dworca przez pasażerów w trakcie trwania prac budowlanych z zachowaniem wymogów bezpieczeństwa. W trakcie przebudowy obecnego dworca kolejowego, funkcję tymczasowego dworca będzie pełnić południowa część dworca od strony Placu Andrzeja.


Polskie Koleje Państwowe S.A. są właścicielem około 1200 czynnych dworców kolejowych i zarządcą nieruchomości. W najbliższych latach PKP S.A. planują modernizację kilkudziesięciu i budowę nowych dworców kolejowych. Są to między innymi dworce: - Katowice Główne - Poznań Główny - Warszawa Zachodnia - Warszawa Wschodnia - Wrocław Główny - Gdynia Główna - Sopot Główny.Polskie Koleje Państwowe S.A. wykorzystują do tego celu różne źródła finansowania, jak fundusze firm prywatnych (np. dworzec w Katowicach), fundusze Unii Europejskiej (np. dworzec we Wrocławiu) oraz fundusze Budżetu Państwa i własne (np. Warszawa Wschodnia). Spółka rocznie przeznacza na ten cel od 30 mln do 50 mln zł.

fotka z /zdjecia/Katowice_dworzec_4_art.jpg

i

Autor: Archiwum Architektury