Dworzec kolejowy w Bydgoszczy już wkrótce czeka modernizacja. Czy w 2015 roku nowy budynek dworca stanie się kolejnym architektonicznym symbolem miasta? Projekt nowej inwestycji przygotowała firma Allplan
Nowy dworzec kolejowy w Bydgoszczy. Projekt Inside-outside, Przedsiębiorstwo Organizacji Inwestycji Allplan Sp. z o.o.Fot. materiały prasowe PKP SA
Przebudowa dworca kolejowego w Bydgoszczy – „Inside-outside”
AutorzyPrzedsiębiorstwo Organizacji Inwestycji Allplan Sp. z o.o.
Generalny wykonawcaPrzedsiębiorstwo Organizacji Inwestycji Allplan Sp. z o.o.
Data realizacji (początek)2014
Data realizacji (koniec)2015
Koszt inwestycji100 mln zł
Nowy dworzec kolejowy dla Bydgoszczy Przeznaczona do realizacji koncepcja „Inside-outside” zakłada odrestaurowanie starego dworca wyspowego wraz z odtworzeniem podziałów i detalu architektonicznego, a także budowę nowego obiektu. Współczesna część dworca zaprojektowana jest na planie litery C. Projekt nowej inwestycji przewiduje zlokalizowanie między parterem a najwyższą kondygnacją prześwitu, pozwalającego na oglądanie zabytkowej części. Budynek zamykający perspektywę ulicy Dworcowej ma stać się nową wizytówką miasta. Przed dworcem powstanie otwarta publiczna przestrzeń z dużym trawnikiem na skarpie.
„Inside-outside” to jedna z czterech wstępnych koncepcji, przygotowanych przez firmę Allplan. Trzy odrzucone koncepcje to „Wehikuł czasu” – najbardziej zachowawczy; „Clackwork station” z seledynowym budynkiem o częściowo przeszklonych ścianach; „Węzeł przesiadkowy” zakładający zmianę funkcji dworca i budowę nowego obiektu wyróżniającego się czarno-białą elewacją.
Historia dworca kolejowego w Bydgoszczy
Dworzec kolejowy w Bydgoszczy powstał jako element intensywnie rozbudowywanej przez państwo pruskie sieci kolejowej. Pierwszy budynek dworca powstał już w 1851 roku w trakcie budowy Pruskiej Kolei Wschodniej, na trasie Krzyż-Królewiec. Budynek szybko okazał się niewystarczający dla szybko wzrastającego ruchu i kilkukrotnie poddawano go przebudowom. Spalony dworzec odbudowano w 1915 roku, a współczesna formę obiekt uzyskał w 1968 roku. Zachowany do tego czasu zielony teren przed budynkiem zamieniony został na parking i przystanek dla autobusów. Zobacz więcej
Nowy dworzec kolejowy w Bydgoszczy. Projekt Inside-outside, Przedsiębiorstwo Organizacji Inwestycji Allplan Sp. z o.o.Fot. materiały prasowe PKP SA
Dworzec kolejowy Bydgoszcz Główna; projekt "Inside-outside" oznacza modernizację starego budynku dworca i wzniesienie nowego. Nowy budynek nie przesłoni historycznej części obiektu dzięki prześwitowi. Fot. materiały prasowe PKP SA
Wnętrze dworca kolejowego w Bydgoszczy; modernizacja dworca zakończyć się ma w 2015 roku. Fot. materiały prasowe PKP
W latach 1997-2003 na łamach „Architektury-murator” publikowaliśmy cykl Mój ulubiony budynek. Zapraszani przez redakcję architekci opisywali realizacje, które nieustannie ich inspirują, budzą szacunek i fascynację. Przypominamy tekst z nr. 7/1999, w którym Aleksander Franta przywołuje budynek dworca kolejowego w Katowicach. Brutalistyczny gmach według projektu Tygrysów, czyli Wacława Kłyszewskiego, Jerzego Mokrzyńskiego i Eugeniusza Wierzbickiego, został rozebrany w 2011 roku.
Tytuł „Dworca Roku 2022” przyznany centrum przesiadkowemu w Cieszynie to ukoronowanie wielu starań i wysiłków mających na celu poprawę dostępności transportu zbiorowego w tym mieście. To również wyróżnienie dla wielkiej, zbiorowej pracy, która pozwoliła po wieloletniej zapaści stworzyć nad Olzą nowoczesne miejsce obsługi podróżnych.
Trwa piąta edycja konkursu Dworzec Roku, czyli organizowana wspólnie przez Fundację Pro Kolej i Fundację Grupy PKP kampania promująca najbardziej nowoczesne i funkcjonalne obiekty tego typu w Polsce. Użytkownicy dworców mogą zgłaszać swoje propozycje do 20 lipca.
Nie udało się obronić przed rozbiórką olsztyńskiego Dworca Głównego. Modernistyczny obiekt autorstwa Zygmunta Kłopockiego z zespołem musi ustąpić miejsca nowemu, według projektu pracowni TPF z Warszawy.
Najbardziej charakterystycznym elementem przebudowy stacji Warszawa Zachodnia jest nowe zadaszenie, którego geometrię kształtuje konstrukcja nośna, słupy w formie liter X i Y oraz świetliki zlokalizowane nad międzytorzem. O wyzwaniach związanych z budową nowej stacji Warszawa Zachodnia piszą Oliwia Dec-Wolszczak i Marcin Wolszczak.