Architektura MuratorProjektyDworzec kolejowy w Bydgoszczy: modernizacja

Dworzec kolejowy w Bydgoszczy: modernizacja

Dworzec kolejowy w Bydgoszczy już wkrótce czeka modernizacja. Czy w 2015 roku nowy budynek dworca stanie się kolejnym architektonicznym symbolem miasta? Projekt nowej inwestycji przygotowała firma Allplan

Nowy dworzec kolejowy w Bydgoszczy. Projekt Inside-outside, Przedsiębiorstwo Organizacji Inwestycji Allplan Sp. z o.o.Fot. materiały prasowe PKP SA
Nowy dworzec kolejowy w Bydgoszczy. Projekt Inside-outside, Przedsiębiorstwo Organizacji Inwestycji Allplan Sp. z o.o.Fot. materiały prasowe PKP SA
Przebudowa dworca kolejowego w Bydgoszczy – „Inside-outside”
AutorzyPrzedsiębiorstwo Organizacji Inwestycji Allplan Sp. z o.o.
Generalny wykonawcaPrzedsiębiorstwo Organizacji Inwestycji Allplan Sp. z o.o.
Data realizacji (początek)2014
Data realizacji (koniec)2015
Koszt inwestycji100 mln zł

Nowy dworzec kolejowy dla Bydgoszczy
Przeznaczona do realizacji koncepcja „Inside-outside” zakłada odrestaurowanie starego dworca wyspowego wraz z odtworzeniem podziałów i detalu architektonicznego, a  także budowę nowego obiektu.
Współczesna część dworca zaprojektowana jest na planie litery C. Projekt nowej inwestycji przewiduje zlokalizowanie między parterem a najwyższą kondygnacją  prześwitu, pozwalającego na oglądanie zabytkowej części. Budynek zamykający perspektywę ulicy Dworcowej ma stać się nową wizytówką miasta.  Przed dworcem powstanie otwarta publiczna przestrzeń z dużym trawnikiem na skarpie.

„Inside-outside”  to jedna z czterech wstępnych koncepcji, przygotowanych przez firmę Allplan. Trzy odrzucone koncepcje to „Wehikuł czasu” – najbardziej zachowawczy; „Clackwork station” z seledynowym budynkiem o częściowo przeszklonych ścianach; „Węzeł przesiadkowy” zakładający zmianę funkcji dworca i budowę nowego obiektu wyróżniającego się czarno-białą elewacją. 

Historia dworca kolejowego w Bydgoszczy

Dworzec kolejowy w Bydgoszczy  powstał jako element intensywnie rozbudowywanej przez państwo pruskie sieci kolejowej. Pierwszy budynek dworca powstał już w 1851 roku w trakcie budowy Pruskiej Kolei Wschodniej, na trasie Krzyż-Królewiec. Budynek szybko okazał się niewystarczający dla szybko wzrastającego ruchu i kilkukrotnie poddawano go przebudowom. Spalony dworzec odbudowano w 1915 roku, a współczesna formę obiekt uzyskał w 1968 roku. Zachowany do tego czasu zielony teren przed budynkiem zamieniony został na parking i przystanek dla autobusów.
Zobacz więcej

Dworzec w Bytomiu: apel mieszkańców o zachowanie unikatowej architektury Spółka PKP Polskie Linie Kolejowe zabiera się za modernizację funkcjonalistycznego dworca w Bytomiu. Społecznicy apelują o zachowanie historycznych elementów wystroju i unikatowej nastawni.
Dworzec w Chełmie odNowa Dworzec w Chełmie czeka modernizacja. Wkrótce rozpocznie się przebudowa stacji według projektu pracowni Pas Projekt. Architekci przewidzieli liczne nawiązania do międzywojennych tradycji miasta.
Dworzec Łódź Fabryczna Dworzec jest jednym z największych w Europie, a jednocześnie największym i najnowocześniejszym w Polsce. U podstaw decyzji o realizacji przedsięwzięcia stało przekonanie, że inwestycja odegra niezwykle stymulującą rolę w rozwoju miasta i całego regionu – o tym na jakich zagranicznych założeniach wzorowali się inicjatorzy i projektanci obiektu oraz jak funkcjonuje on w strukturze miasta i jaką rolę pełnić może w przyszłości piszą Daniel Załuski i Filip Springer. W numerze także wypowiedź współautorów projektu architektonicznego: Anny Tomaszewskiej, Magdaleny Boule i Tomasza Tomaszewskiego oraz konstruktora Mariusza Szefera. Ponadto przypominamy historię dworca oraz okoliczności podjęcia decyzji o jego przebudowie jako kluczowej inwestycji Nowego Centrum Łodzi.
Rotterdam Centraal – dworzec XXI wieku Nowy dworzec centralny w Rotterdamie to bardziej przestrzeń publiczna niż budynek. U wszystkich członków zespołu występuje reakcja alergiczna na zamknięte obiekty terminali transportowych. Wyszliśmy więc z założenia, by zaprojektować go na wzór miejskiego placu – mówi Adriaan Geuze, architekt krajobrazu i partner w pracowni West 8.
Dworzec w Goleniowie Dwuetapowy konkurs SARP na projekt dworca kolejowo-autobusowego wraz z centrum kultury w Goleniowe wygrało biuro Riegler Riewe Architekci.
Nowy dworzec Łódź Fabryczna Najbardziej charakterystycznym elementem nowego budynku będą przeszklone przekrycia w formie falującej paraboli, większość funkcji nowego dworca rozplanowano bowiem pod ziemią. Żelbetowa konstrukcja stacji uwzględnia możliwość posadowienia na niej czterech 12-piętrowych wysokościowców – o budowie dworca Łódź Fabryczna, który powstaje w ramach realizacji tzw. Nowego Centrum Łodzi, piszą Magdalena Federowicz-Boule, Mariusz Szefer i Anna Tomaszewska.