Nowy dworzec kolejowy w Bydgoszczy. Projekt Inside-outside, Przedsiębiorstwo Organizacji Inwestycji Allplan Sp. z o.o.Fot. materiały prasowe PKP SA

i

Autor: Archiwum Architektury Nowy dworzec kolejowy w Bydgoszczy. Projekt Inside-outside, Przedsiębiorstwo Organizacji Inwestycji Allplan Sp. z o.o.Fot. materiały prasowe PKP SA

Dworzec kolejowy w Bydgoszczy: modernizacja

2013-08-12 12:44

Dworzec kolejowy w Bydgoszczy już wkrótce czeka modernizacja. Czy w 2015 roku nowy budynek dworca stanie się kolejnym architektonicznym symbolem miasta? Projekt nowej inwestycji przygotowała firma Allplan

Nazwa obiektuPrzebudowa dworca kolejowego w Bydgoszczy – „Inside-outside”
AutorzyPrzedsiębiorstwo Organizacji Inwestycji Allplan Sp. z o.o.
Generalny wykonawcaPrzedsiębiorstwo Organizacji Inwestycji Allplan Sp. z o.o.
Data realizacji (początek)2014
Data realizacji (koniec)2015
Koszt inwestycji100 mln zł
Nowy dworzec kolejowy w Bydgoszczy. Projekt Inside-outside, Przedsiębiorstwo Organizacji Inwestycji Allplan Sp. z o.o.Fot. materiały prasowe PKP SA

i

Autor: Archiwum Architektury Nowy dworzec kolejowy w Bydgoszczy. Projekt Inside-outside, Przedsiębiorstwo Organizacji Inwestycji Allplan Sp. z o.o.Fot. materiały prasowe PKP SA

Nowy dworzec kolejowy dla BydgoszczyPrzeznaczona do realizacji koncepcja „Inside-outside” zakłada odrestaurowanie starego dworca wyspowego wraz z odtworzeniem podziałów i detalu architektonicznego, a  także budowę nowego obiektu. Współczesna część dworca zaprojektowana jest na planie litery C. Projekt nowej inwestycji przewiduje zlokalizowanie między parterem a najwyższą kondygnacją  prześwitu, pozwalającego na oglądanie zabytkowej części. Budynek zamykający perspektywę ulicy Dworcowej ma stać się nową wizytówką miasta.  Przed dworcem powstanie otwarta publiczna przestrzeń z dużym trawnikiem na skarpie. „Inside-outside”  to jedna z czterech wstępnych koncepcji, przygotowanych przez firmę Allplan. Trzy odrzucone koncepcje to „Wehikuł czasu” – najbardziej zachowawczy; „Clackwork station” z seledynowym budynkiem o częściowo przeszklonych ścianach; „Węzeł przesiadkowy” zakładający zmianę funkcji dworca i budowę nowego obiektu wyróżniającego się czarno-białą elewacją. 

Historia dworca kolejowego w Bydgoszczy

Dworzec kolejowy w Bydgoszczy  powstał jako element intensywnie rozbudowywanej przez państwo pruskie sieci kolejowej. Pierwszy budynek dworca powstał już w 1851 roku w trakcie budowy Pruskiej Kolei Wschodniej, na trasie Krzyż-Królewiec. Budynek szybko okazał się niewystarczający dla szybko wzrastającego ruchu i kilkukrotnie poddawano go przebudowom. Spalony dworzec odbudowano w 1915 roku, a współczesna formę obiekt uzyskał w 1968 roku. Zachowany do tego czasu zielony teren przed budynkiem zamieniony został na parking i przystanek dla autobusów. Zobacz więcej