Architektura MuratorProjektyKompleks biurowo-hotelowy Centralna Park w Warszawie

Kompleks biurowo-hotelowy Centralna Park w Warszawie

PKP zaprezentowało nowe wizualizacje wielkiego kompleksu biurowo-hotelowego Centralna Park, który powstanie naprzeciwko Dworca Centralnego w Warszawie. Za koncepcję architektoniczno-urbanistyczną obiektu odpowiada pracownia Sud Architekt Polska.

Kompleks biurowo-hotelowy Centralna Park
Wizualizacja kompleksu Centralna-Park, widok od strony ul. Żelaznej. Źródło: PKP S.A.

Plany budowy kompleksu biurowo-hotelowego na zdegradowanych obszarach kolejowych w śródmieściu Warszawy PKP ujawniło już w marcu, tuż przed targami nieruchomości w Cannes. W tym celu powołano spółkę deweloperską Xcity Investment, która będzie odpowiedzialna za realizację przedsięwzięcia. W sierpniu inwestor zaprezentował nowe wizualizacje planowanej inwestycji. Na znajdujących się w kwartale ulic Aleje Jerozolimskie – Jana Pawła II – Chmielna – Żelazna dwuhektarowym terenie obecnie zajmowanym przez parking naprzeciwko Dworca Centralnego, kolejarze chcą zbudować zespół budynków o dominującej funkcji biurowo-hotelowej i uzupełniającej handlowej w parterach, o łącznej powierzchni ok. 100 tys. m2.

Zgodnie z przedstawionymi założeniami kompleks ma tworzyć nową tkankę miejską zachodniego rejonu centrum Warszawy, wyposażoną w przestrzeń publiczną z placem miejskim i zielenią. Jego dominantą będzie 200-metrowy wieżowiec o ekspresyjnej bryle, składającej się z wielokondygnacyjnych, przesuniętych względem siebie modułów, który powstanie u zbiegu alei Jana Pawła II i Alej Jerozolimskich. Za koncepcję architektoniczno-urbanistyczną odpowiada pracownia Sud Architekt Polska, autorzy m.in. Galerii Katowickiej czy Manufaktury w Łodzi. Rozpoczęcie budowy planowane jest w 2018 roku i szacuje się, że może potrwać około 6 lat.

Centralna Park to jedna z dwóch wielkich inwestycji w tym kwartale śródmieścia Warszawy. Północna część działki należy do słowackiego dewelopera HB Reavis, który kupił ją od kolejarzy w 2011 roku za cenę 171 mln złotych. Prywatny inwestor planuje w tym miejscu budowę wielkiego kompleksu biurowego o powierzchni ok. 100 tys. m2. W jego skład mają wejść trzy wieżowce – dwa od strony nowoprojektowanej, ukośnej ulicy, która ma biec po granicy działki z terenem PKP, oraz jeden u zbiegu alei Jana Pawła II i ulicy Chmielnej, o wysokości ok. 200 m. Koncepcję architektoniczną zespołu stworzył warszawski architekt Bogdan Kulczyński, natomiast za ostateczny projekt, według wciąż nieoficjalnych informacji, ma odpowiadać londyńska pracownia Normana Fostera.

Tagi:
Dworzec / Oświęcim To obiekt funkcjonalny i szlachetny. Jego autorzy odnaleźli w projekcie drogę do połączenia trudnej przeszłości z pełną wyzwań teraźniejszością – o realizacji pisze Janusz Sepioł.
Nowe przystanki linii średnicowej w Warszawie projektu Kuryłowicz & Associates Konsorcjum Torprojekt i Kuryłowicz & Associates podpisało umowę na zaprojektowanie dwóch nowych przystanków warszawskiej linii średnicowej przy rondzie de Gaulle’a i Wybrzeżu Kościuszkowskim. Prace projektowe obejmują także zmiany w dotychczas już opracowanej dokumentacji dla odcinka pomiędzy Warszawą Zachodnią a Warszawą Wschodnią.
Warszawska linia średnicowa według Kuryłowicz & Associates PKP Polskie Linie Kolejowe ujawniły pierwsze wizualizacje przebudowy warszawskiej linii średnicowej. Koncepcję opracowuje konsorcjum spółek Torprojekt i Kuryłowicz & Associates.
Żywe Estakady – młodzi architekci z Krakowa walczą o lepszą przestrzeń Projekt pokrytych roślinnością estakad ma zwrócić uwagę na problem degenerującej przestrzeń infrastruktury kolejowej na Starym Podgórzu. Koncepcję opracował zespół młodych krakowskich architektów.
Nowa Warszawa Zachodnia PKP planuje modernizację stacji Warszawa Zachodnia. W przyszłości obiekt stanie się zintegrowanym węzłem przesiadkowym, obsługującym aż 120 tys. pasażerów dziennie. W projekcie architektonicznym przewidziano odniesienia do stacji linii średnicowej Arseniusza Romanowicza.
Stacja Muzeum w Warszawie Pracownia Forum Architekci zajęła pierwsze miejsce w konkursie na opracowanie koncepcji architektoniczno-urbanistycznej Stacji Muzeum powołanej w miejsce zlikwidowanego Muzeum Kolejnictwa w Warszawie.