Architektura MuratorProjektyMiasto postpandemiczne. Jak powinny wyglądać samowystarczalne jednostki miejskie po pandemii?

Miasto postpandemiczne. Jak powinny wyglądać samowystarczalne jednostki miejskie po pandemii?

Xiong'an ma być pierwszym miastem postpandemicznym. To urbanistyczna odpowiedź m.in. na obecny światowy kryzys związany z pandemią COVID-19.

Miasto postpandemiczne. Jak powinny wyglądać samowystarczalne jednostki miejskie po pandemii?

Miasto postpandemiczne według Guallart Architects

Projekty, mające być podstawą do stworzenia Xiong'an, zostały wybrane w międzynarodowym konkursie architektonicznym, na który napłynęło ponad 300 prac. Miał on umożliwić wypracowanie innowacyjnych standardów dla wspieranego przez prezydenta Xi Jinpinga nowego miasta postpandemicznego - w przyszłości centrum trójkąta gospodarczego Pekin-Tianjin-Hebei. Wśród laureatów konkursu jest hiszpańskie biuro Guallart Architects. Ich zwycięski projekt definiuje nowy urbanistyczny standard dla ery post-COVID do zastosowania jako bazowy model miast postpandemicznych na całym świecie.

Jak projektować miasta po pandemii?

Według hiszpańskich architektów, położone niedaleko Pekinu Xiong'an ma być „miastem samowystarczalnym”, w którym łączą się tradycyjne europejskie kwartały miejskie, charakterystyczna dla współczesnych Chin zabudowa wysokościowa i produkcyjny krajobraz rolniczy. W takim mieście postpandemicznym ludzie będą mogli mieszkać, pracować i odpoczywać, a także wytwarzać zasoby lokalnie, co zapewni im możliwość przetrwania nawet w czasach zupełnego lockdownu. Nie możemy dalej projektować miast i budynków jakby nic się nie wydarzyło. Nasza propozycja wynika z potrzeby zapewnienia rozwiązań dla różnego typu kryzysów mających miejsce na naszej Planecie, w celu stworzenia nowego modelu życia miejskiego opartego na biogospodarce o obiegu zamkniętym - tłumaczy architekt Vicente Guallart.

Samowystarczalne miasto postpandemiczne

Cztery kwartały, zbudowane z masywnego drewna, będą miały program obejmujący m.in. mieszkania, biura, basen, sklepy, targ spożywczy, przedszkole oraz centrum administracyjne. Wszystkie budynki miasta postpandemicznego zostaną przykryte szklarniami, które pozwolą produkować żywność, a ich pochyłe dachy wykorzystywane będą do wytwarzania energii. W parterach znajdą się małe cyfrowe fabryki, które pozwolą na produkcję przedmiotów codziennego użytku za pomocą drukarek 3D i maszyn do szybkiego prototypowania. We wszystkich mieszkaniach od strony południowej architekci zaplanowali duże tarasy. Mają one pełnić funkcję regulatora termicznego i umożliwiać mieszkańcom zabawę, odpoczynek i pracę w czasie lockdownu. Podłączone do sieci 5G domy ułatwią również telepracę.

Park krajobrazowy w Xingyi Międzynarodowe konsorcjum, w którego skład wchodzą trzy młode biura architektoniczne z Warszawy, Lublina i Poznania, zwyciężyło w konkursie na projekt parku krajobrazowego w Xingyi w południowo-zachodniej części Chin.
Kaplica Dźwięku w Chinach W górskiej dolinie na północ od Pekinu powstaje sala koncertowa. Inspiracją do jej formy stały się właściwości przestrzeni rezonacyjnych muszli, drewnianych instrumentów, a nawet ludzkiego ucha. Za projekt odpowiada pracownia OPEN.
Polska architektura w Chinach Przygotowana przez „A-m” i MSZ podróżująca wystawa Polska. Architecture tym razem odwiedziła 30-milionowe Chongqing w centralnej części Chin. Otwarciu ekspozycji towarzyszyło polsko-chińskie forum architektów zorganizowane przez Konsulat RP w Czengdu we współpracy z Chongqing Survey & Designing Association, w którym ze strony polskiej wzięli udział m.in. Piotr Kuczyński z Kuryłowicz & Associates, Jan Belina-Brzozowski i Wojciech Kotecki z BBGK Architekci, Wojciech Młynarczyk z Młynarczyk Architekt oraz Marcin Szczelina – relacja Beaty Tylec-Skórki.
Centrum kulturalne w Szanghaju Wielofunkcyjny zespół Bund Finance Center zaprojektowany wspólnie przez pracownie Foster + Partners oraz Heatherwick Studio stanowi element rewitalizacji nabrzeża rzeki Huangpu w historycznej części Szanghaju. Głównym elementem założenia jest budynek centrum kulturalnego – siedziba Fundacji Fosun z charakterystyczną ruchomą elewacją. Składa się ona z trzech przesuwnych zasłon, zbudowanych łącznie z 675 metalowych rur o długości od 2 do 16 metrów, podwieszonych do automatycznie sterowanych prowadnic – pisze Maciej Lewandowski.
Biblioteka w Tiencinie Bibliotekę zlokalizowano na granicy miejskiego parku, w zespole pięciu budynków o funkcji kulturalnej zaprojektowanych przez takie pracownie jak Bernard Tschumi Architects i GMP. Geometria pięciokondygnacyjnego gmachu zmienia się od typowej, prostokreślnej bryły, do krzywoliniowej sali głównego atrium, której ściany są wielopiętrowymi regałami na książki, wyposażonymi w drabiny i chodniki umożliwiające użytkownikom dostęp na poszczególne poziomy. Górną obudowę atrium stanowią stropy zbudowane z belek stalowych podwieszonych do przestrzennych, stalowych kratownic – pisze Maciej Lewandowski.
Zespół biurowo-mieszkaniowy Chaoyang Park Plaza w Pekinie W skład zespołu wchodzi dziesięć budynków o charakterystycznej, krzywoliniowej formie: dwie bliźniacze, asymetryczne wieże biurowe, wyraźnie mniejsze obiekty handlowo-usługowe oraz dwa budynki wielorodzinne. Metalowe żebra artykułujące przeszklone elewacje biurowców są elementem systemu wymiany powietrza i zostały zaprojektowane specjalnie dla tego założenia. Cyrkulujące w nich powietrze jest zasysane znad powierzchni wody wypełniającej baseny w przyziemiu budynków, co powoduje jego wstępne schłodzenie i nawilżenie – pisze Maciej Lewandowski.