Architektura MuratorProjektyMuzeum Transportu w Glasgow

Muzeum Transportu w Glasgow

Innowacyjne i energooszczędne rozwiązania oraz wyszukana bryła - tak będzie wyglądał budynek Muzeum Transportu w Glasgow autorstwa Zahy Hadid.

fotka z /zdjecia/ZHA_GLASGOW_MUSEUM_OF_TRANSPORT_South_Night_BIG.jpg
Muzeum Transportu w Glasgow, fot. materiały prasowe

Muzeum Transportu w Glasgow – lokalizacja

Muzeum Transportu w Glasgow położone jest u ujścia rzek Clyde i Kelvin, na terenie wielkości 3 akrów, który jest jednym z niewielu nienaruszonych obszarów historycznego nadbrzeża, na którym kiedyś rozwijał się przemysł stoczniowy. Muzeum to część projektu rewitalizacji obszaru realizowanego przez Radę Miasta Glasgow. Ma to na celu stworzenie instytucji kulturalnej, bazującej na zbiorach istniejącego Muzeum Transportu w Glasgow. Obecnie obiekt jest corocznie odwiedzany przez około 400 000 osób, co czyni go jedną z największych atrakcji Szkocji.

Muzeum Transportu w Glasgow – projekt nowego obiektu

Nad nowym budynkiem Muzeum Transportu w Glasgow z charakterystycznymi spektakularnymi pofałdowaniami oraz zakrzywieniami dachu pracował zespół Buro Happold. Projekt obiektu zapewni przyjazne środowisku rozwiązania. Inżynierom udało się stworzyć energooszczędny system ogrzewania i chłodzenia, przy zachowaniu wyszukanego kształtu dachu i ścian. Charakterystyczne dla tego wnętrza są olbrzymie, pozbawione kolumn przestrzenie; jedna z głównych powierzchni wystawienniczych ma 6,500 m2. Aby sprostać oczekiwaniom związanym z wielkością sal, do wykonania konstrukcji dachu oraz ścian użyto innowacyjnych metod z wykorzystaniem płacht aluminium o grubości 3 mm.

Czytaj też: Muzeum Piłsudskiego w Sulejówku

Muzeum Transportu w Glasgow – wyzwania projektowe

Wyzwaniem w trakcie realizacji Muzeum Transportu w Glasgow było uzyskanie optymalnych warunków termicznych w pomieszczeniach, których wysokość sięga 7 metrów. Wielkość otwartych przestrzeni wewnątrz budynku wymusza konieczność zadbania o odpowiednią temperaturę i poziom wilgotności powietrza. W tym celu użyto specjalnych, zamontowanych w ścianach wentylatorów. Zostały one rozmieszczone równomiernie na całej powierzchni, co pozwala utrzymać w nich stabilną temperaturę. Mogą one być także ustawiane pod odpowiednim kątem, kierując zimą ciepłe powietrze do dołu, a latem rozprowadzając zimne.

Wewnątrz skierowane do góry projektory o dużej mocy doświetlają pomieszczenie światłem rozproszonym. Przejrzysta, szklana fasada w przedniej i tylnej elewacji zapewni dostęp światła dziennego i widok na rozległą panoramę rzeki. W celu redukcji nasycenia słońcem wnętrza Muzeum Transportu w Glasgow zastosowano odpowiednich rozmiarów nadwieszenie.

Czytaj też: Budowa Muzeum Wojska Polskiego

Grupa inżynierów, Buro Happold, specjalizujących się w generatywnej geometrii, wypracowała różnorodne sposoby, aby sprostać geometrycznym wyzwaniom, jakie dostarcza powłoki budynku. Przy tak dużym poziomie skomplikowania nieskrępowanej formy oraz struktury Muzeum Transportu w Glasgow, kluczową sprawą było przełożenie ogólnych parametrów strukturalnych i konstrukcyjnych na prosto zdefiniowane terminy matematyczne. To natomiast pozwoliło inżynierom, architektom i kontrahentom zoptymalizować formę budynku do struktury, która jest łatwiejsza do realizacji. Budowę Muzeum Transportu ukończono w 2009 roku.

Klient – Rada Miasta Glasgow
Architekt - Zaha Hadid Architects
Usługi Buro Happold - inżynieria lądowa, inżynieria konstrukcyjna, instalacje sanitarne i elektryczne, inżynieria geotechniczna, ochrona przeciwpożarowa i ocena ryzyka, projektowanie oświetlenia, doradztwo w zakresie akustyki, zarządzania projektami inwestycyjnymi, symulacja komputerowa budynków