Muzeum Warszawy

Muzeum Warszawy rozstrzygnęło ostatnio dwa ważne konkursy dotyczące przebudowy głównej siedziby przy Rynku Starego Miasta. Nowa aranżacja sal wystawowych powstanie według projektu PL Studio (Zuzanna Bujacz, Agnieszka Łańko i Patryk Żurawski), a dziedzińca – według koncepcji pracowni ARÉ Stiasny & Wacławek.

Muzeum Warszawy
Ingerencje architektów ograniczają się do oczyszczenia wnętrz ze zbędnych elementów i wprowadzenia prostych form, dzięki którym znaczenia nabierają prezentowane eksponaty; il. dzięki uprzejmości pracowni

Dwuetapowy konkurs na koncepcję wystawy głównej rozstrzygnięto w styczniu. Jego celem było opracowanie nowej aranżacji przestrzeni ekspozycyjnych zajmujących wnętrza 11 kamienic stojących przy staromiejskim Rynku. Jury pod przewodnictwem Macieja Miłobędzkiego główną nagrodę przyznało pracy PL Studio, zwracając uwagę na czytelność zawartego w niej przekazu.

Istotą koncepcji jest skupienie się na eksponacie. Wnętrza miały być jedynie tłem dla prezentowanych przedmiotów, dlatego staraliśmy się w jak największym stopniu oczyścić je z elementów rozpraszających uwagę. Minimalistyczne podejście do projektowania wystawy w dobie panującej wielorodności może budzić wątpliwości, jednak jesteśmy przekonani, że w takiej przestrzeni jej odbiór stanie się czysty, wyraźny, niczym niezakłócony – tłumaczą architekci.

Przestrzenie muzealne zostaną też dostosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych – zarówno niewidomych, jak i poruszających się na wózkach.

Przedmiotem kolejnego konkursu, tym razem zorganizowanego we współpracy ze stołecznym SARP-em, było przekrycie muzealnego dziedzińca. Przestrzeń ta po modernizacji ma pełnić funkcję foyer i umożliwiać organizację koncertów, wystaw czy konferencji. Zwyciężyła koncepcja pracowni ARÉ, która proponuje konstrukcję wspierającą się na dwóch stalowych kolumnach. Przekrycie tworzą cztery dwuspadowe dachy szklane o niewielkim nachyleniu połaci. W celu ograniczenia nasłonecznienia, w centralnej części tafle miałyby być przyciemnione poprzez instalację ogniw fotowoltaicznych. Od wewnątrz architekci umieścili ażurowe, szklane dyfuzory, rozpraszające światło na zasadzie soczewki Fresnela.

ROZPOCZĘCIE REALIZACJI: 2016

Tagi:
Muzeum Czartoryskich wśród najlepszych placówek w Europie! Poznaliśmy nominacje do European Museum of the Year Award. Wśród 27 instytucji z całego kontynentu znalazły się aż dwie z Polski: odnowione Muzeum Książąt Czartoryskich oraz Thesaurus Cracoviensis, czyli Centrum Interpretacji Artefaktów Muzeum Krakowa.
Humboldt Forum. Nowe serce Berlina Realizacja największej i najbardziej kontrowersyjnej berlińskiej inwestycji architektonicznej ostatnich lat dobiegła końca. 16 grudnia 2020 roku zainaugurowano Humboldt Forum. Ze względu na pandemię budynek wciąż pozostaje zamknięty dla publiczności, a sama inauguracja przybrała formę wirtualnego oprowadzania.
Przyszłość muzeów, muzea przyszłości: refleksje w erze pandemii. Debata on-line Już 9 września, z inicjatywy Mirosława Nizio, odbędzie się debata on-line „Przyszłość muzeów i muzea przyszłości – refleksje w erze pandemii”. Dyrektorzy muzeów POLIN, Sztuki Nowoczesnej oraz Józefa Piłsudskiego spotkają się z architektami z pracowni: Nizio Design International, WXCA i BBGK. „Architektura-murator” jest patronem medialnym wydarzenia.
Muzeum Piłsudskiego w Sulejówku otwiera się dla zwiedzających Historia zatoczyła koło. Blisko 100 lat temu żołnierze ofiarowali Piłsudskiemu dworek Milusin w Sulejówku. Dziś, dzięki determinacji rodziny marszałka, udostępniony zostanie tam społeczeństwu niezwykły kompleks muzealny. Przypominamy historię realizacji Muzeum Piłsudskiego w Sulejówku.
Muzeum UCCA Dune w Qinhuangdao O najciekawszych aspektach technicznych nowego muzeum sztuki współczesnej, ukrytego pod wydmami na plaży Morza Żółtego, pisze Radosław Stach.
Muzeum Ruchu Ludowego w Warszawie Pracownia BDR Architekci zwyciężyła w konkursie na adaptację dawnej willi Narutowicza na potrzeby Muzeum Ruchu Ludowego.