Nowa inwestycja w Krakowie: centrum handlowe zamiast hotelu Cracovia?

i

Autor: Archiwum Architektury Nowa inwestycja w Krakowie: centrum handlowe zamiast hotelu Cracovia? Projekt nowej inwestycji przedstawiła krakowska pracownia architektoniczna DDJM

Nowa inwestycja w Krakowie: projekt centrum handlowego na miejscu hotelu Cracovia

2014-03-03 14:47

Pracownia architektoniczna DDJM przedstawiła projekt budynku, który mógłby zastąpić hotel Cracovia. Za nową inwestycję odpowiada firma Echo Investment S.A.

Nazwa obiektuCentrum handlowe w Krakowie
Adres obiektuKraków, Polska
AutorzyMarek Dunikowski
Zespół projektowypracownia architektoniczna DDJM
InwestorEcho Investment S.A
Powierzchnia użytkowa17000.0 m²
Powierzchnia całkowita25000.0 m²
Data realizacji (koniec)2016
Koszt inwestycji250

W ostatnich dniach lutego 2014 firma Echo Investment zaprezentowała kolejny projekt nowej inwestycji w Krakowie. Nowe centrum handlowe ma powstać na miejscu nieczynnego od 2011 roku hotelu Cracovia. Pierwszą koncepcję nowego obiektu przedstawił w ubiegłym roku sam Witold Cęckiewicz, projektant hotelu, jednak jego propozycja nie została zaakceptowana przez władze miasta, wzbudziła także kontrowersje wśród mieszkańców Krakowa. Nowy projekt przygotowała krakowska pracownia architektoniczna DDJM. Zaprezentowana przez Marka Dunikowskiego koncepcja zakłada wyburzenie Cracovii i realizację budynku o zbliżonej bryle. Główny gmach ma być pozbawiony okien i pokryty okładziną z piaskowca. Pilastry mają przełamywać monotonię elewacji, a wyżłobiony na niej wzór ma nawiązywać do modernistycznego hotelu Cracovia. Architekci chcą zastosować nocną iluminację obiektu. Najbardziej charakterystycznym elementem projektu DDJM jest potężna pergola usytuowana przed główną bryłą. Ta część nowej inwestycji – budynek wysoki na 16 metrów i długi na ponad 130 – ma zostać przez inwestora przekazany miastu. Według wstępnych założeń, w obszernym (ok. 1000 m2) wnętrzu loggi mogłoby powstać muzeum, poświęcone np. historii Błoń. Jeśli miasto nie zagospodaruje pergoli, mogą w niej powstać kawiarnie czy restauracje. Według projektantów, forma pergoli i wykorzystane do jego budowy materiały mają być nawiązaniem do pobliskiego gmachu Muzeum Narodowego w Krakowie. W budynku mają znaleźć się sklepy, kina i restauracje. Powierzchnia całkowita budynku wynosić ma według projektu niemal 25 000 m2, przy czym 17 000 m2 przeznaczone zostanie na funkcję handlową. Pod budynkiem, na głębokości 15 metrów pod poziomem gruntu powstać miałby garaż liczący 700 miejsc postojowych. Inwestor nie wyklucza połączenia go za pomocą przejścia podziemnego z planowanym garażem podziemnym pod Muzeum Narodowym. Jeśli inwestor uzyska zgodę na budowę, budynek mógłby powstać jeszcze przed Światowymi Dniami Młodzieży w 2016 roku. Koszt nowej inwestycji szacowany jest na 250 mln złotych.