Nowa stacja metra. Londyn dla Moskwy

i

Autor: Archiwum Architektury Stacja metra Klenowij Bulwar 2 w Moskwie, peron, proj. Zaha Hadid Architects

Nowa stacja moskiewskiego metra od Zaha Hadid Architects

2020-09-02 21:14

Moskiewskie metro każdego roku przewozi 2,5 miliarda pasażerów, a ich dzienna liczba dochodzi do 10 milionów. Nową stację podziemnej kolei w Moskwie zaprojektuje londyńskie biuro Zaha Hadid Architects. W swoim zwycięskim konkursowym projekcie architekci zaproponowali innowacyjny system oświetlenia i informacji dla pasażerów.

Nowa moskiewska linia metra Bolszaja Kolcewaja to trzecia okrężna nić podziemnej kolei w mieście, która znacznie zwiększy przepustowość i usprawni połączenia w obrębie sieci transportu. Z otwartych w 2018 roku odcinków skorzystało już ok. 58 milionów pasażerów, a cała trasa po ukończeniu będzie miała prawie 70 km długości. Nowa stacja pod nazwą Klenowij Bulwar 2, czyli Klonowy Bulwar 2, powstanie w dzielnicy Nagatinskij Zaton w południowo-wschodniej części miasta i będzie punktem przesiadkowym między linią Bolszaja Kolcewaja a przyszłą Birjulewskaja, łączącą dzielnice Kurjanowo i Birjuljowo na południu bezpośrednio z centrum. Przystanek, położony przy skrzyżowaniu bulwaru Klenowij z ulicą Kołomenskaja, zapewni mieszkańcom wygodę w korzystaniu z komunikacji, będzie jednak również oferować dostęp do popularnego rezerwatu muzealnego Kołomienskoje z jego 390-hektarowym parkiem nad brzegiem rzeki Moskwy.

Czytaj też: Metro w Warszawie: historia warszawskiego metra |

Projekt biura Zaha Hadid Architects został wyłoniony w konkursie architektonicznym. Sprawić ma, że powstanie tu zupełnie nowa generacja stacji renomowanego moskiewskiego metra. Koncepcja, zapewniając intuicyjną nawigację, uwzględnia innowacje w oświetleniu i systemach informacji pasażerskiej. Każdej z szeregu podziemnych kolumn nadano nieco odmienną formę, przez to „zniekształcenie” oznaczona została odległość poszczególnych podpór od środka peronu. Dodatkowo mają one postać „strzałek”, które kierują pasażerów, a także łączą linie światła na suficie i podłogach, co zapewnia wybór właściwej drogi i oznacza krawędzie peronów. Projekt oświetlenia stacji powstał we współpracy z firmą ARUP Lighting i opracowano go w ten sposób, by podróżni mogli jak najszybciej orientować się w przestrzeni. Zmieniajace się światło na peronie będzie również informować o nadjeżdżających pociągach.