Architektura MuratorProjektyProjekt kładki pieszo-rowerowej w Busku Zdroju

Projekt kładki pieszo-rowerowej w Busku Zdroju

I nagrodę konkursie na projekt kładki pieszo-rowerowej w Busku Zdroju otrzymała koncepcja pracowni Biuro Projektów Lewicki Łatak. Kładka połączy obszar przy szpitalu dziecięcym "Górka" z terenami parkowymi w centralnej części uzdrowiska.

Projekt kładki pieszo-rowerowej w Busko-Zdroju
Wizualizacja kładki pieszo-rowerowej w Busku Zdroju. Rys. Biuro Projektów Lewicki Łatak

W Busku Zdroju powstaną nowe urządzenia i obiekty architektoniczne o charakterze rekreacyjnym. Kielecki oddział SARP zorganizował jednocześnie dwa konkursy architektoniczne - na projekt tężni z pijalnią wód, oranżerią i fontanną zwyciężyła pracownia 2pm z Warszawy oraz kładki pieszo-rowerowej łączącej park przy szpitalu dziecięcym "Górka" z terenami parkowymi w centralnej części uzdrowiska.

Ten drugi wygrała krakowska pracownia Biuro Projektów Lewicki Łatak. II nagrodę przyznano pracowni PP Studio Patryk Pniewski. Wyróżnienia otrzymali: Studio Archi 5 Sp. z o.o. i Gajda Architektura Krajobrazu, a wyróżnienia honorowe pracownie: ArchiGraph s.c. AD ARTIS i Emerla Wojda Spółka Jawna.

W nagrodzonej pracy kładkę potraktowano jako jedną ze ścieżek przyszpitalnego założenia parkowego. Formę obiektu dostosowano do jego pieszej i rowerowej funkcji, naturalnej rzeźby terenu oraz planowanej rozbudowy ulicy. Jury doceniło krajobrazowe walory projektu, harmonijne wkomponowanie kładki w otaczający krajobraz oraz zaproponowane rozwiązania materiałowe.

Kładka rozpoczyna się na płaskim terenie, następnie unosi pod małym kątem (3,5%), by potem rozdzielić się i osiągnąć maksymalną wysokość nad chodnikiem (5m). W tym miejscu obie części są połączone spocznikami schodów znajdujących się pomiędzy kładką a chodnikiem. Dalej, nad drogą będącą główną przeszkodą, ponownie rozdzielają się i dochodzą do parku szpitalnego. W tym miejscu część piesza (płaska i prostoliniowa) styka się z terenem na osi założenia kompozycyjnego, zaś część rowerowa zakręca i łagodnie, wzdłuż stawu, opada (5%), by osiągnąć poziom parkowej ścieżki.

Konstrukcję stanowią wieloprzęsłowe blachownicowe belki stalowe, które są jednocześnie balustradami oraz podestami części pieszej i rowerowej. Podpory mają formę jednogałęziowych słupów o otwartym przekroju krzyżowym z rozbudowanymi głowicami w postaci wsporników. Kationowo-bitumiczna posadzka będzie wykończona lokalnym grysem kamiennym w części rowerowej i drewnem modrzewiowym w części pieszej. W dolnej części balustrady przewidziano energooszczędne oświetlenie ledowe.

Piotr Lewicki i Kazimierz Łatak z nagrodą Międzynarodowej Unii Architektów (UIA) Krakowscy architekci Piotr Lewicki i Kazimierz Łatak zdobyli wyróżnienie w konkursie o nagrodę Międzynarodowej Unii Architektów im. Vassilisa Sgoutasa za realizacje na rzecz osób wykluczonych. Jury doceniło ich wkład w tworzenie przestrzeni sprzyjających integracji i ułatwiających życie osobom z niepełnosprawnościami.
Obserwatorium / Niepołomice Pomimo trudnego tematu rozbudowy i ograniczonego budżetu architektom udało się umiejętnie połączyć nową bryłę z istniejącym planetarium. O nowej realizacji Biura Projektów Lewicki Łatak pisze Maciej Hawrylak.
Biuro Projektów Lewicki Łatak we Wrocławiu Berlińską wystawę Biura Projektów Lewicki Łatak będzie można zobaczyć we Wrocławiu! Ekspozycja, na którą składa się kilka wybranych przez pracownię realizacji, do 25 sierpnia prezentowana będzie w Muzeum Architektury.
Biuro Projektów Lewicki Łatak w Memphis. Wykład Festiwal Memphis in May organizowany od 39 lat w Memphis, w stanie Tennessee, tym razem jako kraj partnerski gości Polskę.
Budynek mieszkalny Lwowska 1 w Krakowie Biuro Lewicki, Łatak zaprojektowało apartamentowiec po południowej stronie placu Bohaterów Getta, realizując tym samym założenia własnej koncepcji na jego przebudowę z 2003 roku, która zakładała m.in. Rekonstrukcję układu zabudowy kwartałowej wzdłuż ul. Lwowskiej i Józefińskiej.
Aerotunel Flyspot koło Warszawy Budynek, przeznaczony do treningów dla skoczków spadochronowych i amatorów ekstremalnych wrażeń, udowadnia, że współczesne centra rozrywki mogą mieć poważną architektoniczną formę.