Architektura MuratorProjektyProjekt linii szybkiego tramwaju w Szczecinie. Realizacja inwestycji rozpocznie się w kwietniu?

Projekt linii szybkiego tramwaju w Szczecinie. Realizacja inwestycji rozpocznie się w kwietniu?

Linia szybkiego tramwaju połączyć ma prawo- i lewobrzeżną część Szczecina. Koncepcja tej inwestycji powstała w latach 70. ubiegłego wieku, realizacja projektu rozpocząć ma się w kwietniu 2013 roku

Realizacja projektu Szczecińskiego Szybkiego tramwaju zakończyć ma się w 2014 roku. Całkowity koszt realizacji projektu wynosi około 271, 5 mln zł, przy czym wysokość dofinansowania z funduszy UE sięga 130,3 mln zł. Inwestycja obejmuje szereg prac na przeszło sześciokilometrowej trasie tramwaju. W ramach programu budowy Szczecińskiego Szybkiego Tramwaju zmodernizowany został układ torów, na przebudowę czeka zajezdnia Pogodno. Modernizacja będzie odbywać się w formule zaprojektuj i wybuduj.
W ramach inwestycji zajezdnia zostanie przebudowana oraz przystosowana do obsługi tramwajów niskopodłogowych.  Spółka Tramwaje Szczecińskie prowadzi również przetarg, którego przedmiotem jest remont liczącego około 4,5 kilometra ciągu torowisk. Pozwoli to na szybszą jazdę tramwajów; teoretycznie dopuszczalna prędkość sięgać będzie mogła 60 km na godzinę.

Realizacji projektu w dotychczasowej postaci sprzeciwiają się członkowie stowarzyszenia Ocalmy Zabytek, występujący w obronie wzniesionej w pierwszym dziesięcioleciu XX wieku willi Grüneberga. Budynek  znajduje się na planowanej trasie tramwaju. Wpisany w 2012 roku do rejestru zabytków gmach ma zostać przesunięty o kilkanaście metrów. 

Szczegóły przebudowy: głównym elementem remontu będzie wymiana torowiska i sieci trakcyjnej w al. Piastów na odcinku od Placu Szarych Szeregów do skrzyżowania z ul. Dąbrowskiego. Wyremontowane zostanie także torowisko na ul. Wawrzyniaka (pomiędzy al. Wojska Polskiego a skrzyżowaniem al. Bohaterów Warszawy i Mickiewicza). Ostatnim elementem będzie remont rozjazdów na skrzyżowaniu al. Bohaterów Warszawy z ul. Jagiellońską.

Szczeciński Szybki Tramwaj: realizacja projektu