Architektura MuratorProjektyRozbudowa Portu Lotniczego Lublin [WIZUALIZACJE]

Rozbudowa Portu Lotniczego Lublin [WIZUALIZACJE]

Wkrótce rozpocznie się rozbudowa lotniska w Świdniku według projektu ARÉ Stiasny / Wacławek. Powierzchnia obiektu zwiększy się o prawie 2,2 tys. m2, co znacznie poprawi jego przepustowość i komfort pasażerów.

Rozbudowa Portu Lotniczego Lublin
Terminal pasażerski Portu Lotniczego Lublin, fot. Marcin Czechowicz

Terminal pasażerski Portu Lotniczego Lublin w Świdniku oddano do użytku w 2012 roku. Konkurs na projekt obiektu jeszcze w 2008 roku wygrała warszawska pracownia ARÉ, prowadzona przez Grzegorza Stiasnego i Jakuba Wacławka. Port lotniczy to dziś wizytówka regionu, brama wiodąca do lokalnej rzeczywistości, dlatego w projekcie chcieliśmy wyrazić dynamikę i otwartość Lublina na nowych przybyszów. Współczesna forma budynku jest dla nas zapowiedzią pozytywnej energii emanującej z miasta i przyjaznego nastawienia jego mieszkańców – pisał o koncepcji Grzegorz Stiasny na łamach „Architektury-murator” nr 02/2013. Projektanci od razu przewidzieli przyszłą rozbudowę obiektu, ale na przeszkodzie stanęły wówczas przepisy unijne. Stwierdzono, że terminal o powierzchni ponad 20 tys. m2 jest zbyt duży jak na potrzeby regionu i zalecono zmniejszenie go o połowę. Przestrzeń do odprawy podróżnych okazała się jednak niewystarczająca już po kilku latach i władze portu rozpoczęły przygotowania do rozbudowy. Na początku roku rozstrzygnęły przetarg na wykonawcę inwestycji. Najkorzystniejszą ofertę złożyła firma STRABAG, oferując 10,6 mln zł netto. Kontrakt został podpisany 13 marca 2017 roku. Realizacja, łącznie z odbiorami technicznymi, potrwać ma 24 miesiące.

Rozbudowany zostanie terminal pasażerski, a także przebudowane i rozbudowane będą obecne powierzchnie lotniskowe. Powstanie nowa hala przy wschodnim skrzydle, w której znajdzie się poczekalnia odlotowa, nowy punkt kontroli bezpieczeństwa, pomieszczenia techniczne i sklepy. Rozbudowana część terminalu będzie miała 35 m długości, blisko 62 m szerokości oraz 8 m wysokości. Nowe skrzydło zostanie w całości przeszklone od strony płyty lotniska. Szklana tafla wykonana zostanie w systemie bezszprosowym, tj. w jednej płaszczyźnie. Dzięki rozbudowie powierzchnia lotniska zwiększy się o prawie 2,2 tys. m2, co znacznie poprawi przepustowość portu i komfort pasażerów. Od 2014 roku ruch pasażerski w Lublinie systematycznie rośnie. W ubiegłym roku odprawiono tam ponad 430 tys. podróżnych, w tym planuje się odprawić ok. 500 tys. osób. Terminal pasażerski Portu Lotniczego Lublin zdobył m.in. tytuł Ulubieńca Polski 2000-2012 w internetowym plebiscycie, towarzyszącym konkursowi ŻYCIE W ARCHITEKTURZE, który organizuje redakcja „A-m”.

Jak projektować przy użyciu najnowszych narzędzi? Przeczytaj tutaj.

Teatr Kwadrat w Warszawie Dominującą estetyką wnętrza jest styl glamour. Kontrastowo zestawione kolory, fiolet, biel oraz czerń, połączone są z motywem rombów inspirowanych postacią arlekina – pisze Dominika Olszyna.
Zespół mieszkaniowy na warszawskim Bemowie Projekt budynku na wszystkich etapach powstawał w ścisłej współpracy z przyszłymi użytkownikami – od programowania mieszkań i ich struktury, po dobór i kolorystykę zewnętrznych i wewnętrznych wykończeń.
Projekt zadaszenia dziedzińca - lapidarium Muzeum Warszawy I nagrodę w konkursie architektoniczny na projekt aranżacji i zadaszenia dziedzińca-lapidarium Muzeum Warszawy otrzymała pracownia ARÉ Stiasny Wacławek.
Terminal pasażerski Portu Lotniczego Lublin w Świdniku O terminalu pasażerskim Portu Lotniczego Lublin, zaprojektowanym przez pracownię architektoniczną Aré Stiasny/Wacławek piszą Hubert Trammer i Roman Rutkowski