Międzynarodowe warsztaty architektoniczne odbyły się pod koniec czerwca z inicjatywy Ambasady Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej oraz spółki Centralny Port Komunikacyjny, która z ramienia rządu odpowiada za realizację węzła transportowego w oddalonym 40 kilometrów od Warszawy Stanisławowie. Do udziału w przedsięwzięciu zaproszono sześć brytyjskich pracowni: Zaha Hadid Architects, Foster+Partners, Chapman Taylor, Grimshaw Architects, Benoy oraz Pascall+Watson. Ich opracowania mają posłużyć jako inspiracje do przygotowywania masterplanu, który CPK chce zamówić na początku przyszłego roku. Do warsztatów przystąpili najlepsi z najlepszych. Mam głęboka nadzieję, że efekty ich pracy będą przydatne i inspirujące dla spółki budującej nowe lotnisko w centralnej Polsce. Z drugiej strony, architekci mogli poznać założenie i oczekiwania inwestora. Cieszę się, że mogliśmy ułatwić wzajemne kontakty między CPK a branżą projektową – mówi Jonathan Knott, ambasador Wielkiej Brytanii w Polsce.
Centralny Port Komunikacyjny według Zaha Hadid Architects
Pracownia Zaha Hadid Architects przygotowała trzy koncepcje, różniące się sposobem połączenia lotniska z ze stacją kolejową. Pierwsze z rozwiązań to umiejscowienie węzła kolejowego bezpośrednio pod portem lotniczym, co umożliwiłoby podróżnym obserwowanie nadjeżdżających pociągów z wyższych poziomów. Druga wizja zakłada, że tuż nad peronami ulokowana jest część pasażerska stacji, a trzecia, że pociągi podjeżdżają bezpośrednio do wydzielonych części terminali, umieszczonych na platformach na różnej wysokości. We wszystkich projektach architekci zaproponowali wielkopowierzchniowe przeszklenia i dużą ilość zieleni wraz z przemyślanym systemem służącym do jej utrzymywania w polskich warunkach klimatycznych.
Centralny Port Komunikacyjny według Foster+Partners
Biuro Foster+Partners zaproponowało budowę dwóch modułowych terminali: głównego, na planie przypominającym zaprojektowane przez siebie kilka lat wcześniej lotnisko w Ammanie, i uzupełniającego, na rzucie litery X, który można byłoby zrealizować w kolejnym etapie, w miarę rosnącego ruchu lotniczego. Między obiema częściami architekci przewidzieli kursującą wahadłowo kolejkę. Koncepcja Foster+Partners również uwzględnia wielkoformatowe przeszklenia i dużą ilość zieleni. Jak zapewniła podczas prezentacji Antoinette Nassopoulos-Erickson z Foster+Partners, projekt łączy polską tradycję z nowoczesnością, uwzględnia użycie naturalnych materiałów, ale też zastosowanie rozwiązań typu „smart”, np. autonomicznych pojazdów, robotów do obsługi pasażerów i pojazdów hyperloop cargo.
Centralny Port Komunikacyjny według Chapman Taylor
Koncepcja pracowni Chapman Taylor przewiduje przekrycie części terminalu przezroczystą kopułą, która zostanie ulokowana między dwoma pasami startowymi. Na kolejnych poziomach obiektu architekci rozplanowali: perony kolejowe, strefę przesiadkową dla pasażerów kolei, sale przylotów i odlotów, saloniki business lounge i część komercyjną ze sklepami i restauracjami. Wystrój poszczególnych poziomów miałby być inspirowany sześcioma krajobrazami Polski: wybrzeżem, jeziorami, nizinami, wyżynami, kotlinami i górami. Architekci przewidzieli m.in. ogrzewanie i chłodzenie z wykorzystaniem gruntowych pomp ciepła oraz zbiorniki wody deszczowej i odpływowej.
Centralny Port Komunikacyjny według Grimshaw Architects
Projekt biura Grimshaw Architects zakłada m.in. wykorzystanie maksymalnej ilości naturalnego światła oraz zminimalizowanie odległości między poszczególnymi częściami portu, tak aby skrócić czas ewentualnych przesiadek. Architekci starali się przy tym nawiązać do rynku typowego polskiego miasteczka, również proponując okrągłą strukturę przekrywającą główne funkcje terminalu.
Centralny Port Komunikacyjny według Benoy
Architekci z biura Benoy przygotowali koncepcję portu lotniczego wraz z zagospodarowaniem okolicznych terenów. Zaproponowali wizję zielonego Airport City, część dróg i linii kolejowych chowając pod ziemią. W centrum założenia zaprojektowali przekryty przeszklonym dachem węzeł przesiadkowy, a w jego bliskim sąsiedztwie terminal lotniczy. Pracownia Benoy jako jedyna przewidziała budowę dróg startowych w układzie północ-południe, a nie wschód-zachód.
Centralny Port Komunikacyjny według Pascall+Watson
Architekci z Pascall+Watson zaprezentowali najbardziej ogólną koncepcję, porównując rozwiązania stosowane w Europie i Azji. W ich wizji Centralny Port Komunikacyjny stanie się hubem, który dzięki wygodnym przesiadkom lotniczym, rozwiniętej sieci kolejowej i drogom szybkiego ruchu przebiegającym w sąsiedztwie stanowić będzie integralną część europejskiego transportu.
Pomysł budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego w gminie Baranów obecny rząd ogłosił jeszcze w 2017 roku. Według jego deklaracji obiekt miałby być gotowy w 2027 roku. Przepustowość części lotniskowej będzie wynosiła 45 mln pasażerów rocznie, z możliwością rozbudowy do 100 mln.