Architektura MuratorProjektyTak będą wyglądać nowe stacje II linii metra

Tak będą wyglądać nowe stacje II linii metra

Firma ILF Consulting Engineers Polska oraz konsorcjum Biura Projektów „Metroprojekt” i AMC Andrzej M. Chołdzyński zwyciężyły w konkursie na koncepcję architektoniczną trzech stacji na Targówku i dwóch w stronę Bemowa. Nowe odcinki II linii warszawskiego metra mają być gotowe do 2022 roku.

Projekt nagrodozny w konkursie na koncepcję nowych stacji II linii metra
Wizualizacja stacji C4

Wiemy już, jak będą wyglądały kolejne odcinki podziemnej kolejki - trzy ostatnie stacje na północy II linii i dwie na odcinku zachodnim. Budowa dwóch nowych odcinków II linii metra w stronę Bemowa i Targówka rozpocznie się niebawem a zakończy do 2022 roku. Wykonawcy będą mieli 38 miesięcy na budowę od momentu podpisania umowy.

Konkurs na koncepcję stacji II linii metra

Konkurs na koncepcję architektoniczną dwóch kolejnych odcinków II linii metra – trzech stacji na północ (roboczo nazywanych Zacisze, Kondratowicza i Bródno) oraz dwóch na zachód (roboczo nazywanych Wola Park i Powstańców Śląskich) ogłoszono na początku 2015 roku.

Prace złożyło sześć firm, z których sąd konkursowy wybrał po jednej dla każdego z odcinków: konsorcjum Biura Projektów „Metroprojekt” z AMC Andrzej M. Chołdzyński dla części wolsko-bemowskiej i ILF Consulting Engineers Polska dla odcinka na Targówku. Członkowie sądu konkursowego docenili przede wszystkim funkcjonalność i wpisanie obiektów w dotychczasową infrastrukturę. Pracownie otrzymają nagrody w wysokości po 50 tys. zł i zaproszenia do negocjacji z wolnej ręki na realizację projektów stacji i tuneli szlakowych.

Nadesłane prace były analizowane pod wieloma względami. Pod uwagę brane były m.in.: rozwiązania architektoniczne, walory eksploatacyjne, powiązanie z innymi środkami komunikacji, koszty wykonania, oddziaływanie na środowisko.

Ciągłość inwestycji

Budowa kolejnych dwóch stacji na Woli i Bemowie oraz trzech stacji na Bródnie ma się rozpocząć bezpośrednio po zakończeniu rozbudowy 3+3, czyli trzech stacji w na Woli i trzech na Targówku. Dla odcinka wschodniego będzie to oznaczało zakończenie II linii, natomiast na Bemowie w planach są jeszcze dwie stacje oraz nowa stacja techniczno-postojowa zlokalizowana w Morach. Obecnie trwa procedura wydawania decyzji lokalizacyjnej i decyzji środowiskowej dla odcinków 3+2.

Osiedle Wileńska Express w Warszawie Dobiegła końca budowa osiedla Wileńska Express w samym sercu warszawskiej Pragi. Zespół mieszczący blisko 300 mieszkań zaprojektowała pracownia AMC – Andrzej M. Chołdzyński.
The Warsaw HUB: kompleks wieżowców projektu AMC Andrzej M. Chołdzyński The Warsaw Hub tworzą trzy budynki: dwa 130-metrowe biurowce i 86-metrowa wieża hotelowa. Koncepcja architektoniczna The Warsaw Hub powstała w pracowni AMC Andrzej M. Chołdzyński.
Architektoniczny zwornik – o biurowcu Nowy Świat Krzysztof Mycielski W inwestycji tej, w dużej mierze polegającej na kilku przemyślanych interwencjach, nie chodziło jedynie o wąski budynek, dzięki któremu wyzyskano dodatkową kubaturę. Tematem był kluczowy dla Śródmieścia pokaźny kwartał pomiędzy Książęcą, Nowym Światem a Alejami Jerozolimskimi. Chociaż architektonicznie zdarzyło się tu niewiele, dla uczestników miejskiego życia zmieniło się niemal wszystko – pisze Krzysztof Mycielski.
Dobra zmiana w Śródmieściu – o biurowcu Nowy Świat Krzysztof Domaradzki Budynek dobrze wykorzystuje potencjał miejsca – stwarza pierzeję nowego pasażu łączącego Nowy Świat ze skarpą i parkiem na tyłach Muzeum Narodowego. Daje szansę na zaktywizowanie mało znanej uliczki – alei Stanisława Lorentza między gmachem KC a Muzeum. Wykorzystuje także potencjał ukryty w dawnym Domu Partii, uzupełniając sekwencję trzech wnętrz urbanistycznych – pisze urbanista Krzysztof Domaradzki.
Kulisa miejska – o projekcie biurowca Nowy Świat Andrzej M. Chołdzyński Projekt ma ambicję wzbogacenia Traktu Królewskiego o prostopadłą doń, rzeźbiarską i ekspresyjną strefę otwierającą Trakt Królewski na Park na Książęcem. Budynek przekształca miejsce dotychczas uznawane za zapleczowe i peryferyjne w przestrzeń rozpoznawalną i posiadającą własną tożsamość – pisze główny projektant budynku Andrzej M. Chołdzyński.
Historia miejsca Reprezentacyjna południowa fasada Domu Partii miała otwierać się na plac Trzech Krzyży i panoramiczny widok Alej Ujazdowskich. Dziś odbija się w przeszklonej elewacji nowego biurowca, współtworząc kameralne wnętrze urbanistyczne w śródmieściu Warszawy – pisze Tomasz Żylski.