Nazwa obiektu | Projekt Teatru Muzycznego w Poznaniu |
Autorzy | Jerzy Gurawski (ARPA), Błażej Szurkowski (Ski Studio), Bartosz Gurawski (ARPA) |
Konstrukcja | Jan Drzewiecki (Bud-Ekspert) |
Instalacje | Piotr Osieka (Osieka Piotr Pracownia Projektowa), Przemysław Konieczka (Elko-Projekt) |
Wyniki konkursu na projekt nowej siedziby Teatru Muzycznego u zbiegu ul. Święty Marcin i Skośnej w Poznaniu ogłoszono 6 maja. Zwyciężyła praca Atelier Loegler. Drugą nagrodę otrzymała koncepcja JEMS Architekci, a trzecią konsorcjum, w którego skład weszła ARPA Architektoniczna Pracownia Autorska Jerzego Gurawskiego i SKI Studio Błażeja Szurkowskiego (autorzy: Jerzy Gurawski, Błażej Szurkowski, Bartosz Gurawski). Ci ostatni zaproponowali zwartą bryłę, stanowiącą przestrzenny zwornik między historyczną zabudową dzielnicy cesarskiej a współczesną formą pobliskiego biurowca Bałtyk i dynamiką okolicznej infrastruktury miejskiej. Dzięki cofnięciu Teatru w kierunku południowej granicy działki, otrzymujemy możliwość odsłonięcia zachodniej elewacji Akademii Muzycznej oraz stworzenia reprezentacyjnej przestrzeni wejściowej. Powstały w ten sposób szeroki plac ma szansę stać się nowym miejscem spotkań w tym bardzo ruchliwym miejskim tyglu, przy okazji spajając ze sobą nowe i stare zabudowania dzielnicy cesarskiej – tłumaczą autorzy.
Obiekt otwiera się na ul. Święty Marcin dzięki przeszklonej fasadzie, ukazując dynamiczną i wyrazistą w formie klatkę schodową. Jak czytamy w założeniach, wyoblony kształt narożników jest celowym nawiązaniem do budynku Akademii Muzycznej, a poszerzone skrzydło zachodnie, mieszczące funkcje restauracyjno-bankietowe oraz administracyjne, stanowi dodatkową barierę akustyczną, odcinającą salę teatralną od torowiska. Warto wspomnieć, że na tyłach projektowanego obiektu, w południowej części działki, architekci przewidzieli uporządkowaną przestrzeń parkową, ciągnącą się aż do dworca Poznań Główny.
Główną salę teatralną zaproponowano w centralnej części gmachu. Widownia ma tu trzy poziomy, które dzięki swojemu kaskadowemu i sferycznemu ukształtowaniu gwarantują optymalną widoczność sceny oraz pożądane poczucie integracji i kameralności wśród widzów. Dostęp na poszczególne poziomy odbywa się poprzez boczne śluzy akustyczne, zapewniające optymalne zapełnianie i ewakuowanie widzów przy jednoczesnym odcięciu widowni od zewnętrznych źródeł hałasu. W bezpośrednim sąsiedztwie śluz akustycznych umieszczone zostały piony ewakuacyjnych klatek schodowych, w razie zagrożenia wyprowadzających publiczność na zewnątrz. Scena główna, otoczona orkiestronem, kieszeniami bocznymi oraz tylną, wyposażona w kompletne systemy sceniczne, umożliwia profesjonalną realizację przedstawień teatralnych, jak również innych wydarzeń widowiskowych.
Konsekwentnie poszukując środków które pomogłyby nam optycznie wcielić nową bryle Teatru Muzycznego w istniejący kontekst, postanowiliśmy zapożyczyć piaskowy odcień fasady z otaczających go obiektów, nadając jej współczesną fakturę betonu architektonicznego. Dostojna i współczesna w wyrazie forma porozbijana jest pionowymi rozcięciami szyb o niskim stopniu odbicia światła. Dopasowana do tego ciemno-grafitowa, matowa stolarka utrzymuje obiekt w stonowanej kolorystyce. Wnętrza to przede wszystkim betony, zarówno w odcieniu piaskowca, jak i naturalne, z wyjątkiem sali teatralnej – tam panują miękkie, falujące ściany ze sklejki drewnianej malowanej na czarno i ustawionej na sztorc (ze względów akustycznych), z dopełnieniem ciepłego drewna na balkonach oraz obiciach foteli o jednakowej barwie – wyjaśniają architekci.