Położony w bardzo atrakcyjnej lokalizacji, tj. na Wyspie Słodowej, nowy budynek Concordia Design Wrocław od początku budził dużo emocji. Jego powstaniu towarzyszyły protesty, ale i nadzieje na zorganizowanie prospołecznej przestrzeni publicznej, zintegrowanej ze szczególnym charakterem miejsca. Niewielka Słodowa stanowi zieloną enklawę miasta. Dla wielu jest przede wszystkim azylem swobody i oazą wolności oraz alternatywnej kultury.
XIX wiek dał początek chaotycznej urbanizacji wyspy. Pojawiały się na niej głównie kamienice mieszkalne, z których do czasów współczesnych przetrwała tylko jedna, nr 7 z 1885 roku, wraz z oficyną nr 7a z 1912 roku. W 2008 roku ściany szczytowe ocalałych budynków przyozdobione zostały muralami znanych artystów „Blu” i „Zbioka”. Mimo niskiej wartości historycznej i złego stanu technicznego obiekty te wraz z kultowymi muralami stały się istotnym elementem tożsamości miejsca. Bronili ich konserwatorzy, artyści i aktywiści lokalni, dla których mury te były szansą na powstanie nowej formuły Centrum Aktywności Lokalnej.
Miasto początkowo zamierzało sprzedać komunalną kamienicę wraz z przyległym terenem pod hotel. Presja opinii publicznej wpłynęła jednak na zmianę stanowiska. Przy współudziale aktywistów miejskich odbyły się konsultacje społeczne oraz rozpoczęto proces poszukiwania najlepszych rozwiązań dla programu i formy przebudowy. Trudny dialog nie przyniósł oczekiwanego rezultatu i miasto, łamiąc daną wcześniej obietnicę o utworzeniu w kamienicy Laboratorium Partycypacji, zdecydowało się ogłosić przetarg na sprzedaż działki inwestorowi prywatnemu. W 2017 roku wygrała go spółka Pro Design, kontynuująca sukcesję biznesu poznańskiej rodziny Voelkel.
To artykuł, do którego dostęp mają prenumeratorzy cyfrowej „Architektury-murator”.Chcesz dalej czytać ten tekst?