Klubokawiarnia i bufet w Teatrze Szekspirowskim w Gdańsku

i

Autor: Archiwum Architektury Fot. foto&mohito, źródło: materiały prasowe

Klubokawiarnia i bufet w Teatrze Szekspirowskim w Gdańsku

2017-01-16 10:52

Po ponad dwóch latach działalności Gdański Teatr Szekspirowski doczekał się własnej klubokawiarni i bufetu dla aktorów. Wnętrza obu przestrzeni powstały według projektu Marty Koniczuk, która sięgnęła po teatralne inspiracje i meble polskich projektantów.

Teatr Szekspirowski w Gdańsku otwarto we wrześniu 2014 roku po dziesięciu latach budowy. Instytucja powołana do życia z inicjatywy teatrologa Jerzego Limona, nawiązuje do sceny elżbietańskiej, która istniała tu na początku XVII wieku. Obiekt powstał w pobliżu miejsca, w którym według materiałów archiwalnych działała tzw. Szkoła Fechtunku, gdzie wystawiano dramaty Szekspira. Projekt budynku opracował włoski architekt Renato Rizzi, ze strony polskiej wspierany przez Studio A4.

Choć teatr funkcjonuje z powodzeniem już od ponad dwóch lat, dopiero na początku 2017 roku zainaugurowano działalność klubokawiarni i bufetu dla aktorów. Projekt aranżacji obu pomieszczeń opracowała Marta Koniczuk, prowadząca własną pracownię absolwentka Architektury Wnętrz na Wydziale Architektury i Wzornictwa na Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku, autorka scenografii teatralnych i filmowych.

We wnętrzu kawiarni pojawiają się inspiracje teatralną maszynerią – biegnące po obu stronach baru sznury przywodzą na myśl maszynerię służącą do opuszczania i podnoszenia dekoracji. Dzięki otworom w stropie liny biegną przez wszystkie piętra budynku. Sąsiadującą z kawiarnią przestrzeń wystawienniczą oddzielono od baru przegrodą z projekcją cytatów szekspirowskich. Centralne miejsce w przestrzeni zajmuje stalowy bar wykonany przez Mariusza Burdeka. Metalowa powierzchnia imituje zasłonę, a wiernie oddane fałdy zdają się zaprzeczać twardości materiału. Uwagę we wnętrzu zwracają zarówno też lampy, które nawiązują do elżbietańskich konstrukcji sukien. Podobnie jak w klubokawiarni, również w bufecie dominuje kontrast bieli i czerni oraz graficzne akcenty w postaci tytułów szekspirowskich sztuk. W obu przestrzeniach autorka projektu sięgnęła po projekty polskich dizajnerów i marek, na przykład fotele Mula firmy Noti, sofę Ohio marki Sits, czy krzesła i hokery Fameg.