Nazwa obiektu | Hotel Giulia |
Adres obiektu | Mediolan, Włochy |
Autorzy | Patricia Urquiola |
Inwestor | Room Mate |
Projekt | 2015 |
Data realizacji (koniec) | 2016 |
Sieć Room Mate – właściciel hotelu Giulia – specjalizuje się w butikowym hotelarstwie, kierowanym do turystów nastawionych na weekendowy odpoczynek w dużych metropoliach. Każde miejsce ma inną nazwę oraz unikalną koncepcję wystroju wnętrz. Hotele sieci znajdują się w Nowym Jorku, mieście Meksyk, we Florencji, w Stambule, Madrycie, Barcelonie, Maladze, Oviedo, Salamance i Granadzie. Giulia to ostatnia inwestycja, której projekt powierzono mieszkającej w Mediolanie projektantce hiszpańskiego pochodzenia – Patricii Urquioli. Hotel znajduje się dosłownie kilkanaście kroków od Piazza del Duomo i Galerii Vittorio Emanuele II. XIX-wieczny budynek podzielono na 85 pokoi w kategoriach: standard, deluxe, junior suit, a na ostatnim piętrze zlokalizowano penthouse z tarasem. Oferta hotelu skierowana jest do turystów o wysublimowanym guście, wrażliwych na sztukę i lubiących oryginalne rozwiązania. Co więcej, ceniących kameralną atmosferę i spokój, ale także bliskość kulturalnych atrakcji miasta. W tym kontekście Giulia to idealny przykład realizacji hotelu butikowego, który odpowiada na potrzeby współczesnych nomadów, szukających weekendowej rozrywki w europejskiej stolicy dizajnu oraz mody. Patricia Urquiola, uważana za jedną z najwybitniejszych współczesnych projektantek, regularnie współpracuje z najlepszymi włoskimi markami wyposażenia wnętrz. Właściciele hotelu chcieli, aby wystrój wpisywał się w charakter historycznego budynku, nawiązywał do tradycji włoskiego dizajnu z lat 50. i 60. Autorka miała w swej pracy całkowitą swobodę. Chciała, aby przestrzeń kojarzyła się z miastem – w jej odczuciu zabawnym i przyjaznym dla odwiedzających. Hotel odzwierciedla je poprzez kolory, materiały, sztukę, swobodny charakter pomieszczeń.
Już na samym wejściu gości wita element nawiązujący do posadzki w katedrze Duomo, czyli różowy marmur. Na głównej ścianie w lobby uzyskano trójwymiarowy efekt dzięki ułożonej niczym cegła terakocie. Powtarzający się wzór symbolizuje rygorystyczną i uporządkowaną strukturę miasta. Hol ma charakter nieformalny i bardziej przypomina domowy salon niż przestrzeń użyteczności publicznej. Został wyposażony w meble marki Cassina, Kartell, Moroso, w lampy Flos, Oluce oraz w dzieła mediolańskich artystów młodego pokolenia, idealnie pasujące do współczesnego domu. Kolorystyka przestrzeni koresponduje z aranżacjami poszczególnych pokoi. Projektantka skupiła się na barwach kojarzonych z dizajnem lat 60. – ciemnym odcieniu forniru, palecie czerwieni, róży oraz zgaszonej, głębokiej zieleni. Wystrój hotelowych pokoi również opiera się na domowej koncepcji wnętrz. W założeniu właścicieli miały stać się one „małym mieszkaniem na chwilę”. Autorka chciała, aby każdy był inny, daleki od tego, co proponują duże hotele. W ramach tej koncepcji postawiła na materiały, kierując się przyjemnością dotyku i zasadą aranżacji mix and match (łączenie różnych deseni w celu stworzenia spójnego efektu). Intymny charakter wnętrz podkreślają tkaniny marki Kvadrat, które dominują w każdym wnętrzu. Zgaszona i stonowana kolorystyka jest tłem do wyposażenia na zasadzie kontrastu. Pokoje są niewielkie, ale kompaktowe. Wygodnie ugoszczą turystów, którzy planują spędzić więcej czasu w mieście niż w hotelu. Gdyby zmienili zdanie, nie będą się nudzić – w ofercie Giulii jest dostępna siłownia oraz SPA.
Patricia Urquiola (Wydział Architektury na Politechnice w Madrycie i Mediolanie, 1989), od 2001 roku prowadzi własne studio w Mediolanie. Najważniejsze realizacje: butiki dla marki Cassina, hotele Il Sereno w Como i Das Stue w Berlinie, wnętrza biur firmy Panerai w Hongkongu, Paryżu i Mediolanie.
Artykuł pochodzi z "Architektury od wnętrza" nr 4/2016, bezpłatnego dodatku dla prenumeratorów "Architektury-murator".