| Nazwa obiektu | Rozbudowa Przedszkola Miejskiego nr 20 |
| Adres obiektu | Sosnowiec, ul. Śliwki 38 |
| Autorzy | Pracownia Projektowa AiM Arkadiusz Miśkiewicz, architekt Arkadiusz Miśkiewicz |
| Współpraca autorska | architekci Wojciech Gierlotka, Michał Mrozowski, Jacek Ołdakowski |
| Architektura wnętrz | Pracownia Projektowa AiM Arkadiusz Miśkiewicz |
| Architektura krajobrazu | Pracownia Projektowa AiM Arkadiusz Miśkiewicz, architekt krajobrazu Hanna Milic |
| Konstrukcja | Pracownia Projektowa Tomasz Wroński |
| Generalny wykonawca | Invekos.c. |
| Inwestor | Gmina Sosnowiec |
| Powierzchnia terenu | 4895.0 m² |
| Powierzchnia zabudowy | 293.0 m² |
| Powierzchnia użytkowa | 551.0 m² |
| Powierzchnia całkowita | 670.0 m² |
| Kubatura | 2019.0 m³ |
| Projekt | 2015-2016 |
| Data realizacji (początek) | 2016 |
| Data realizacji (koniec) | 2017 |
| Koszt inwestycji | ok. 3 325 000 PLN |
Pionierami współczesnej pedagogiki w wieku poprzedzającym edukację szkolną są niemiecki teoretyk Friedrich Fröbel (który wprowadził tzw. freblówki) oraz włoska lekarka Maria Montessori. W Polsce upowszechnianie wychowania przedszkolnego zaczęło się w okresie II Rzeczypospolitej, dokładnie sto lat temu. Już wtedy uznano, że jakość wychowania w przedszkolu zależy z jednej strony od metod pracy, troskliwości i umiejętności wychowawców, z drugiej strony – od warunków fizycznych: od terenu, pomieszczeń i urządzeń, dostosowanych do wieku, wzrostu, sił i potrzeb dziecka, co da się osiągnąć tylko w budynkach specjalnie do tych celów wznoszonych (Przedszkola. Teren – urządzenia terenowe – budynek i jego wykonanie – urządzenie pomieszczeń, red. arch. Zdzisław Mączeński, Ministerstwo Wyznań Religijnych i Oświecenia Publicznego 1935). Lata 60., 70. i początek 80. XX wieku to okres typizacji budynków przedszkolnych. Chociaż przez lata zmieniały się standardy użytkowe i wymogi społeczne, to główne kryteria funkcjonalne kształtowania architektury przedszkolnej są wciąż podobne. Wśród dzisiejszych rozwiązań formalnych widać dwie tendencje: używanie powszechnie uznawanych za przyjazne dla dzieci form, materiałów i kolorów lub korzystanie z uniwersalnych archetypów architektonicznych.
To artykuł, do którego dostęp mają prenumeratorzy cyfrowej „Architektury-murator”.Chcesz dalej czytać ten tekst?