Nazwa obiektu | Modernizacja Dworca Warszawa Wschodnia |
Adres obiektu | ul. Kijowska 20 |
Autorzy | Pracownia AiB |
Generalny wykonawca | Strabag |
Inwestor | PKP SA |
Koszt inwestycji | około 60 mln zł |
Po trwających dwa lata pracach budynek dworca PKP Warszawa Wschodnia został otwarty wieczorem 29 maja 2012. Zachowana została bryła i elementy konstrukcyjne dworca, zmieniła się natomiast aranżacja przestrzeni. W hali głównej wydzielona została strefa nocna dworca. Łatwe oddzielanie tej części pomieszczenia umożliwia system przesuwnych kurtyn szklanych. W centrum hali pojawiły się transparentne kubiki lekkich kiosków. Szkło, z którego zostały zbudowane, to tafle przezroczyste w górnej, a matowe w dolnej części. Wymiana oświetlenia, nowe przeszklenie elewacji sprawiają, że wnętrze Warszawy Wschodniej jest pełne światła. Trwają jeszcze prace wykończeniowe w bocznych skrzydłach budynku, przeznaczonych na działalność handlowo-usługową. W jednym z pomieszczeń zobaczyć będzie można zachowany element pierwotnego wystroju, mozaikę ze szkła i otoczaków ułożonych na warstwie zaprawy. W przyszłości wykorzystane zostaną również wyremontowane podziemia dworca. Ze ściany nad kasami – naprzeciw wejścia – zniknęła dawna tablica z rozkładem jazdy pociągów. Jej miejsce zajęła tymczasem wystawa fotografii, zaś godziny i numery peronów odczytać można z wyświetlaczy umieszczonych bo bokach hali. Nowy budynek to jedna z dwóch części dworca Warszawa Wschodnia. Remont dworca podmiejskiego zakończył się w czerwcu 2011 roku. Oba obiekty zostały przystosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych. Więcej o wyremontowanych dworcach i inwestycjach związanych z EURO 2012 w „Architekturze-murator“ nr 6/2012