Architektura MuratorRealizacjeMorskie Centrum Nauki w Szczecinie projektu Płaskowicki & Partnerzy

Morskie Centrum Nauki w Szczecinie projektu Płaskowicki & Partnerzy

Dobiega końca budowa Morskiego Centrum Nauki w Szczecinie według konkursowego projektu biura Płaskowicki & Partnerzy z 2011 roku. Nowa placówka na Łasztowni ma zostać oddana do użytku już w przyszłym roku [ZDJĘCIA Z BUDOWY].

Morskie Centrum Nauki w Szczecinie projektu Płaskowicki & Partnerzy
Morskie Centrum Nauki w Szczecinie w trakcie budowy, proj. Płaskowicki & Partnerzy
Morskie Centrum Nauki w Szczecinie im. prof. Jerzego Stelmacha Szczecin, ul. Wendy 6
AutorzyPłaskowicki & Partnerzy
Generalny wykonawcaErbud
InwestorMuzeum Narodowe w Szczecinie
Powierzchnia całkowita10711.0 m²
Data realizacji (koniec)2022
Koszt inwestycji132 396 773 PLN

Konkurs architektoniczny na projekt Morskiego Centrum Nauki w 2011 roku zorganizowały Muzeum Narodowe w Szczecinie i Urząd Marszałkowski we współpracy z lokalnym oddziałem SARP. Zwyciężyła pracownia Płaskowicki & Partnerzy, proponując gmach przypominający wielki transatlantyk. Budynek o powierzchni ok. 6,5 tys. m² zaplanowano na Łasztowni, vis-a-vis Bulwarów Chrobrego, w sąsiedztwie dawnych budynków warsztatowych i magazynowych. Przystępując do konkursu na projekt Muzeum Morskiego w Szczecinie szukałem w pierwszej kolejności odpowiedzi na dość wyjątkowe wytyczne Miejscowego Planu Zagospodarowania Przestrzennego. Zakaz stosowania zieleni, 50% powierzchni zabudowy przy gruncie w stosunku do obrysu zewnętrznego budynku na najwyższej kondygnacji – wydawać się to mogło zapisem niezrozumiałym. Narzucone ograniczenia sprowokowały do poszukiwania dynamicznej, podciętej bryły, której przestrzenne konotacje z kadłubem statku stały się dość oczywiste – wspomina Piotr Płaskowicki.

Czytaj też: Plus3 Architekci zaprojektują oddział Narodowego Muzeum Morskiego w Łebie |

Konkursowy projekt zakładał wykonanie okładziny z perforowanej blachy tytanowo-cynkowej, jednak upływ czasu i zmiana głównej funkcji obiektu z muzealnej na interaktywne centrum nauki sprawiły, że architekci zdecydowali się przeprojektować fasadę. Konstrukcja nowego rozwiązania opiera się na dwóch oddalonych od siebie warstwach elewacyjnych, wzajemnie uzupełniających odbiór przestrzenny. Wewnętrzna płaszczyzna w postaci kolorowych paneli elewacyjnych jest autorską interpretacją poprzesuwanych kontenerów morskich przypadkowo poukładanych, tworząc przestrzenny collage. Zewnętrzna, zbudowana z czarnej cięto-ciągnionej siatki, poprzez swoją perforację buduje wraz z naturalnym oświetleniem finalny przestrzenny efekt – tłumaczy Płaskowicki.

Morskie Centrum Nauki w Szczecinie: kiedy otwarcie

Budowa Morskiego Centrum Nauki w Szczecinie rozpoczęła się w 2019 roku. Obiekt, ostatecznie o powierzchni blisko 11 tys. m², wysokości 14 metrów i długości 122 metrów, prezentować ma przede wszystkim zjawiska przyrodnicze związane z wodą. Rozległe ekspozycje rozmieszczone zostaną na trzech poziomach wystawienniczych, a szczególną atrakcją ma być planetarium mogące pomieścić 43-osobową widownię. Wewnątrz budynku przewidziano także salę konferencyjną, trzy sale edukacyjne oraz pracownie, w których będą prowadzone warsztaty z modelarstwa i szkutnictwa. Dodatkowo na dachu znajdzie się taras widokowy. Obecnie układane są na nim białe płyty betonowe o wymiarach 80 x 40 x 4 cm.

Czytaj też: Szczecińska Łasztownia – wyniki konkursu |

W środku trwa montaż kurtyn dymowych i podkonstrukcji na ścianach pod panele akustyczne. Wkrótce rozpocznie się mocowanie na elewacji siatki cięto-ciągnionej. Kolejnym etapem prac będzie montaż charakterystycznej dla budynku fasady szklanej. Warto dodać, że Morskiego Centrum Nauki w Szczecinie będzie prawdopodobnie pierwszym obiektem użyteczności publicznej w województwie zachodniopomorskim, która otrzyma certyfikat LEED na poziomie Gold. Otwarcie Morskiego Centrum Nauki w Szczecinie zaplanowano na lipiec 2022 roku.

Małopolskie Centrum Nauki w Krakowie Pracownia Heinle, Wischer und Partner Architekci wygrała w międzynarodowym konkursie na projekt Centrum Nauki na krakowskich Czyżynach.
Pracownia Przewrotu Kopernikańskiego: rusza nowa inwestycja Centrum Nauki Kopernik na Powiślu Startuje budowa Pracowni Przewrotu Kopernikańskiego. Energooszczędny budynek o innowacyjnej fasadzie z nadmuchiwanych membran ma być gotowy w pierwszym kwartale 2022 roku.
Tagi:
Autor: Piotr Prus
Morskie centrum w Szczecinie Nieregularna forma obiektu, przypominająca bryłę statku, dynamizuje przestrzeń poprzez różne kierunki i kąty skosów ścian tworzących elewację – o projekcie autorstwa pracowni Piotr Płaskowicki Architekt pisze Jacek Droszcz.
Teatr Letni w Szczecinie Konstrukcja jest dynamiczna, ekspresyjna, śmiała i lekka. Wyróżnia się bardzo na tle podobnych obiektów zrealizowanych w ostatnich latach w Polsce – realizację projektu pracowni Flanagan Lawrence komentuje Dariusz Herman.
Miejska Biblioteka Publiczna w Szczecinie Biblioteka jako przestrzeń uwolniona ze ściśle zdefiniowanych funkcji i determinującej substancji ma być miejscem twórczej wymiany myśli – o realizacji Kokoprojekt pisze Katarzyna Gucałło.
Teatr Letni w Szczecinie po modernizacji: nowy amfiteatr na nowe czasy Zakończyła się przebudowa Teatru Letniego w Szczecinie. Zależało nam na stworzeniu najlepszego amfiteatru pod względami akustycznymi oraz technologicznymi w Europie, a być może i poza nią. Gwarantujący wysoką jakość dźwięku, naturalnie wentylowany amfiteatr wpisuje się w nowy, postcovidowy model funkcjonowania obiektów kultury – tłumaczy architekt Jason Flanagan z londyńskiego biura Flanagan Lawrence, które odpowiada za modernizację.
Rozbudowa Teatru Polskiego w Szczecinie Jednym z wyzwań podczas modernizacji i rozbudowy Teatru Polskiego w Szczecinie było wykonanie pierwszej w Polsce dociskowej ściany żelbetowej, która stanowiła zabezpieczenie obudowy wykopu, a także pełni funkcję fundamentu obiektu – pisze Romuald Loegler.
Westival Sztuka Architektury 2022 Jedenastego maja rozpoczyna się w Szczecinie Westival Sztuka Architektury 2022. Głównym wydarzeniem tegorocznej edycji jest wystawa „Młoda Polska”, na której zobaczymy jedenaście młodych pracowni architektonicznych wytypowanych przez kuratora Piotra Śmierzewskiego.