Z dystopijnej scenerii terenów po zburzonej hucie wyłonił się nowoczesny budynek muzeum, który harmonijnie łączy historię z nowoczesnością. O nowej realizacji BLANK_architekci pisze Justyna Swoszowska.
Muzeum Hutnictwa w Chorzowie, proj. BLANK_architekci; fot. Tomasz Zakrzewski / archifolio.pl
Nowo otwarte Muzeum Hutnictwa znajduje się w zmodernizowanej hali byłej elektrowni Huty Królewskiej (później Kościuszko) w Chorzowie, w centrum aglomeracji górnośląskiej. Nowoczesna huta, zbudowana na początku XIX wieku według projektu sławnych w Europie inżynierów: Johna Baildona i Johanna Friedricha Weddinga, była zalążkiem miasta i motorem jego rozwoju. Po 1989 roku wraz z przemianami gospodarczymi jej znaczenie malało, aż ostatecznie hutę zamknięto i częściowo wyburzono.
Współczesny Chorzów do dzisiaj boryka się ze skutkami likwidacji tego ogromnego zakładu przemysłowego. Mimo upływu blisko dwóch dekad pustka po hucie wciąż się nie zabliźniła, a niegdysiejsze plany budowy na pohutniczych terenach nowoczesnego centrum biznesowo-handlowego pozostały w sferze marzeń. Dzisiaj, kiedy zabytków techniki ubywa, rośnie ich wartość. Stają się marką dla miast śląskich, świadectwem ich tożsamości.
W 2010 roku władze Chorzowa wykupiły wpisany do rejestru zabytków budynek hali elektrowni. Narodził się wówczas pomysł utworzenia w niej pierwszego w Polsce muzeum hutnictwa żelaza i stali czasów rewolucji przemysłowej. By zrealizować tę koncepcję, miasto Chorzów oraz Muzeum Górnictwa Węglowego w Zabrzu przystąpiły w 2017 roku do projektu Rewitalizacja i udostępnienie poprzemysłowego dziedzictwa Górnego Śląska, wspófinansowanego z funduszy unijnych.
To artykuł, do którego dostęp mają prenumeratorzy cyfrowej „Architektury-murator”. Chcesz dalej czytać ten tekst?
Prosta forma budynku bazuje na regularnych kwadratowych modułach, rozmieszczonych symetrycznie w ortogonalnej siatce alejek, w których zaprojektowano różne funkcje – o meksykańskiej realizacji pracowni Estudio MMX pisze Wiktor Kowalski.
Powstał obiekt mocno zapadający w pamięć, nasycony treściami symbolicznymi i wydobywający piękno przemysłowej architektury międzywojnia. O nowej realizacji Pracowni Projektowej ARKON Jana Kabaca pisze Konrad Kucza-Kuczyński.
Z uwagi na skalę obiektu sklepienia wykonano w konstrukcji żelbetowej, którą obłożono cegłami pochodzącymi m.in. z rozebranych okolicznych pieców do wypalania ceramiki. O technicznych aspektach realizacji Muzeum Pieców w Jingdezhen według projektu Studio Zhu-Peipisze Wiktor Kowalski.
Rytm masywnej kolumnady komunikuje funkcję publiczną obiektu. Można się w nim doszukiwać echa reprezentacyjnej architektury międzywojnia. O Muzeum Dom Rodziny Pileckich w Ostrowi Mazowieckiej, nowej realizacji pracowni BDR Architekci, pisze Marcin Kwietowicz.
Poznaliśmy projekt Muzeum Błogosławionego Księdza Jerzego Popiełuszki w Okopach. Obiekt w miejscu urodzenia legendarnego kapelana „Solidarności” powstanie według koncepcji biura Nizio Design International.
Pracownia plus3 architekci we współpracy z PL Studio Patryk Żurawski i Manufakturą Technologiczną zwyciężyła w konkursie na projekt wystawy stałej Muzeum Archeologii Podwodnej i Rybołówstwa Bałtyckiego w Łebie.