Nazwa obiektu | Ośrodek Kultury Morskiej Centralnego Muzeum Morskiego |
Adres obiektu | ul. Tokarska 21-25, Gdańsk |
Autorzy | Mirosław Frąszczak Architektoniczna Pracownia Autorska, architekci Mirosław Frąszczak (główny projektant), Katarzyna Lipińska, Aleksandra Bajer, Roman Diachenko / I nagroda w konkursie (2005 rok) zorganizowanym przez Centralne Muzeum Morskie |
Współpraca autorska | architekci Joanna Gozdanek, Izabella Dejcz, Marek Sitkiewicz, Kamila Janczukowicz, Bartek Jacewicz |
Architektura wnętrz | architekt wnętrz †Hubert Smużyński |
Konstrukcja | Danuta Rak |
Generalny wykonawca | konsorcjum firm: Przedsiębiorstwo Robót Inżynieryjnych POL-AQUA (lider), VECTRA, Przedsiębiorstwo Budowlano-Remontowe MEGARON |
Inwestor | Centralne Muzeum Morskie w Gdańsku |
Powierzchnia terenu | 1091.0 m² |
Powierzchnia zabudowy | 1037.0 m² |
Powierzchnia użytkowa | 4765.0 m² |
Powierzchnia całkowita | 5837.0 m² |
Kubatura | 21118.0 m³ |
Projekt | 2005-2009 |
Data realizacji (początek) | 2008 |
Data realizacji (koniec) | 2012 |
Koszt inwestycji | 49 000 000 PLN |
Otwarty konkurs architektoniczny na budowę najbardziej reprezentacyjnego oddziału Centralnego Muzeum Morskiego – Ośrodka Kultury Morskiej w Gdańsku – odbył się w 2005 roku, jednak budowę odraczano ze względu na przedłużające się procedury pozyskiwania funduszy. Realizacja była bowiem możliwa dzięki wsparciu z Mechanizmu Finansowego Europejskiego Obszaru Gospodarczego i Norweskiego Mechanizmu Finansowego (85%), budżetu Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego (8%), gdańskiego ratusza (4%) oraz środków własnych muzeum (3%). Obiekt stanął na miejscu kotłowni z 1956 roku, przebudowanej w latach 70. na użytek Centralnego Muzeum Morskiego. Bryła muzeum zasługuje na bardzo pozytywną ocenę. Narzucona przez konserwatora zabytków parcelacja pierzei i geometria dachów pomogła projektantom stworzyć budynek harmonijnie uzupełniający panoramę Głównego Miasta od strony Motławy, a jednocześnie stanowiący subtelne tło dla jednego z najważniejszych obiektów Gdańska – XV-wiecznego Żurawia. Uwagę zwraca umiar w zastosowaniu materiałów i faktur. Elewacje oblicowane zostały jednym rodzajem ręcznie formowanej cegły o gotyckich wymiarach, ale nie naśladującej koloru tej użytej do budowy Żurawia. Aby skontrastować muzealny gmach z ceglanym zabytkiem, fasadę tego pierwszego skomponowano z żaluzji i ram z ciemnego drewna wypełnionych szkłem. Nową jakość w przestrzeń ul. Bosmańskiej wnoszą dwa widoczne pseudogotyckie szczyty Ośrodka Kultury Morskiej, dzięki temu jest on zauważalny od strony Długiego Targu. Zaskakująco monotonny pozostaje natomiast narożnik u zbiegu ulic Szerokiej i Tokarskiej, kłócący się z tradycją zabudowywania kluczowych punktów w zabytkowym Gdańsku...prezentacja Ośrodka Kultury Morskiej Centralnego Muzeum Morskiego: „Architektura-murator” 8/2012, s. 54