Nauka i zabawa. O szkole przy Zaruby w Warszawie: Sonia Prószyńska

i

Autor: Archiwum Architektury Kompleks oświatowy przy ul. Jerzego Zaruby w Warszawie, proj. Maciej Siuda Pracownia; fot. Jakub Certowicz

Nauka i zabawa. O szkole przy Zaruby w Warszawie: Sonia Prószyńska

2021-05-26 18:57

Elementy konstrukcyjne i instalacyjne budynku szkolnego pozostawiono na widoku, także we wnętrzach. Ich wyeksponowanie ma intrygować, skłaniać do zadawania pytań i poszukiwania odpowiedzi – o najnowszej realizacji pracowni Macieja Siudy, zespole szkolno-przedszkolnym na warszawskim Ursynowie, pisze Sonia Prószyńska.

Nazwa obiektuKompleks oświatowy
Adres obiektuWarszawa, ul. Jerzego Zaruby
AutorzyMaciej Siuda Pracownia, architekci Maciej Siuda, Konrad Żaglewski, Marcin Szulc, Jolanta Szybiak, Karol Wiśniewski
Współpraca autorskaKatarzyna Przezwańska (artystka), Monika Sosnowska (artystka), Paweł Grobelny (projektant)
Architektura wnętrzMaciej Siuda, Katarzyna Przezwańska, Jolanta Szybiak
Architektura krajobrazuMonika Rodziewicz (PASA Design)
Konstrukcja(DMK Projekt) Maciej Kowalczyk, Stanisław Dałek
Generalny wykonawcaBalzola Polska
InwestorMiasto Stołeczne Warszawa – Dzielnica Ursynów
Powierzchnia terenu6732.0 m²
Powierzchnia zabudowy3910.0 m²
Powierzchnia użytkowa6975.0 m²
Powierzchnia całkowita11087.0 m²
Kubatura47518.0 m³
Projekt2017
Data realizacji (koniec)2020
Koszt inwestycji46 000 000 PLN

Szkoła przy ulicy Zaruby to pierwsza, wyczekiwana od dwudziestu pięciu lat szkoła publiczna na warszawskich Kabatach. Zaprojektowana przez Maciej Siuda Pracownia w zespole z przedszkolem, tworzy układ większych i mniejszych prostopadłościennych brył. Elewacje od strony ulic nie zostały wydzielone ogrodzeniem, kontynuują miejskie pierzeje. Główne wejście mieści się w wyeksponowanym narożniku, w przyjaźnie głębokim podcieniu. Widoczna konstrukcja stropu oraz deskowanie wyróżniające pomieszczenie ochrony mają kontynuację wewnątrz budynku. Wprowadzanie materiałów z zewnątrz do środka to jeden z chętnie stosowanych przez autorów zabiegów formalnych. Układ funkcjonalny klarownie wydziela niezależne strefy dla dzieci z różnych grup wiekowych. To ważne, bo mają one odmienne potrzeby psychofizyczne. Dla każdej z grup stworzono przestrzeń zewnętrzną – przylegające podwórko, taras dachowy lub wewnętrzne patio. Wspólne pozostają jadalnia, biblioteka i świetlice. Dzieci uczą się uczestnicząc, obserwując, zaglądając i podglądając, dlatego w budynku przewidziano wiele otwarć widokowych. Przeszklono fragmenty sal (a nawet pokoju nauczycielskiego), zaprojektowano okna na końcach długich korytarzy. Zajrzeć można do sal gimnastycznych, z jednego podwórka na drugie, a przechodząc obok szkoły – do klas, pokoi kadry, a nawet do śmietnika. Nowatorską formę mają szatnie – pełnowymiarowe szklenie od strony ulicy oraz wewnętrznego korytarza zmieniło te zwykle ciemne i opresyjne strefy w przestrzeń pierwszej jakości.

KUP DOSTĘP