Architektura MuratorRealizacjeNauka i zabawa. O szkole przy Zaruby w Warszawie: Sonia Prószyńska

Nauka i zabawa. O szkole przy Zaruby w Warszawie: Sonia Prószyńska

Elementy konstrukcyjne i instalacyjne budynku szkolnego pozostawiono na widoku, także we wnętrzach. Ich wyeksponowanie ma intrygować, skłaniać do zadawania pytań i poszukiwania odpowiedzi – o najnowszej realizacji pracowni Macieja Siudy, zespole szkolno-przedszkolnym na warszawskim Ursynowie, pisze Sonia Prószyńska.

Nauka i zabawa. O szkole przy Zaruby w Warszawie: Sonia Prószyńska
Kompleks oświatowy przy ul. Jerzego Zaruby w Warszawie, proj. Maciej Siuda Pracownia; fot. Jakub Certowicz
Kompleks oświatowy Warszawa, ul. Jerzego Zaruby
AutorzyMaciej Siuda Pracownia, architekci Maciej Siuda, Konrad Żaglewski, Marcin Szulc, Jolanta Szybiak, Karol Wiśniewski
Współpraca autorskaKatarzyna Przezwańska (artystka), Monika Sosnowska (artystka), Paweł Grobelny (projektant)
Architektura wnętrzMaciej Siuda, Katarzyna Przezwańska, Jolanta Szybiak
Architektura krajobrazuMonika Rodziewicz (PASA Design)
Konstrukcja(DMK Projekt) Maciej Kowalczyk, Stanisław Dałek
Generalny wykonawcaBalzola Polska
InwestorMiasto Stołeczne Warszawa – Dzielnica Ursynów
Powierzchnia terenu6732.0 m²
Powierzchnia zabudowy3910.0 m²
Powierzchnia użytkowa6975.0 m²
Powierzchnia całkowita11087.0 m²
Kubatura47518.0 m³
Projekt (data)2017
Data realizacji (koniec)2020
Koszt inwestycji46 000 000 PLN

Szkoła przy ulicy Zaruby to pierwsza, wyczekiwana od dwudziestu pięciu lat szkoła publiczna na warszawskich Kabatach. Zaprojektowana w zespole z przedszkolem, tworzy układ większych i mniejszych prostopadłościennych brył. Elewacje od strony ulic nie zostały wydzielone ogrodzeniem, kontynuują miejskie pierzeje. Główne wejście mieści się w wyeksponowanym narożniku, w przyjaźnie głębokim podcieniu. Widoczna konstrukcja stropu oraz deskowanie wyróżniające pomieszczenie ochrony mają kontynuację wewnątrz budynku. Wprowadzanie materiałów z zewnątrz do środka to jeden z chętnie stosowanych przez autorów zabiegów formalnych. Układ funkcjonalny klarownie wydziela niezależne strefy dla dzieci z różnych grup wiekowych. To ważne, bo mają one odmienne potrzeby psychofizyczne. Dla każdej z grup stworzono przestrzeń zewnętrzną – przylegające podwórko, taras dachowy lub wewnętrzne patio. Wspólne pozostają jadalnia, biblioteka i świetlice. Dzieci uczą się uczestnicząc, obserwując, zaglądając i podglądając, dlatego w budynku przewidziano wiele otwarć widokowych. Przeszklono fragmenty sal (a nawet pokoju nauczycielskiego), zaprojektowano okna na końcach długich korytarzy. Zajrzeć można do sal gimnastycznych, z jednego podwórka na drugie, a przechodząc obok szkoły – do klas, pokoi kadry, a nawet do śmietnika. Nowatorską formę mają szatnie – pełnowymiarowe szklenie od strony ulicy oraz wewnętrznego korytarza zmieniło te zwykle ciemne i opresyjne strefy w przestrzeń pierwszej jakości.

Tagi:
Z archiwum „Architektury”: system szkół dla Ursynowa Północnego Przypominamy publikację z numeru 1/1980 poświęconą dziś nieco zapomnianym, a w latach 70. XX wieku wręcz innowacyjnym, jak na polskie warunki, projektom szkół autorstwa zespołów Jana Mrozińskiego, Piotra Matuszewskiego oraz Aleksandra Kałasy, zrealizowane na terenie warszawskiego Ursynowa Północnego. O komentarz poprosiliśmy architekta i urbanistę Jerzego Grochulskiego.
Szkoła Podstawowa nr 174 w Warszawie Zaproponowana przez architektów z xystudio forma nie kojarzy się z instytucją hierarchiczną, lecz jest materializacją zasad otwartości i dostępności – pisze Magdalena Pios.
Współczesna szkoła modelowa: rozmowa z Natalią Paszkowską Dziś, biorąc pod uwagę zwłaszcza doświadczenia pandemii, chyba już nikogo nie trzeba przekonywać, że projektując jakiekolwiek struktury architektoniczne, musimy odpowiedzieć sobie na pytanie, co jeśli... – o wadach i zaletach współczesnych obiektów oświatowych, pierwszych w Polsce standardach architektonicznych dla szkół i modelowej podstawówce realizowanej według tych wytycznych na Służewcu rozmawiamy z Natalią Paszkowską z pracowni WWAA.
Rozbudowa liceum im. Edwarda Dembowskiego w Gliwicach W projekcie nowego obiektu Liceum Ogólnokształcącego im. Edwarda Dembowskiego w Gliwicach architekci z ARP Manecki postawili na prostotę i minimalizm, nawiązując do pobliskiej zabudowy i charakteru miasta.
Szkoła dobrze zaprojektowana! Nowe standardy architektoniczne dla szkół Warszawa jako pierwsze miasto w Polsce wprowadza nowe standardy architektoniczne dla szkół.  Opracowanie usprawni projektowanie i modernizację obiektów oświatowych w stolicy!
Szkoła w Wilanowie / Warszawa Zespół publicznej szkoły podstawowej reprezentuje tradycyjną edukację, niemniej oferuje uczniom inspirujące przestrzenie charakterystyczne dla szkół prywatnych. O nowej realizacji biura Bujnowski Architekci pisze Krzysztof Mycielski.