Nazwa obiektu | Gminny Zespół Szkół |
Adres obiektu | Kazimierz Dolny, ul. Szkolna 1 |
Autorzy | archistudio studniarek + pilinkiewicz, architekci Tomasz Studniarek, Małgorzata Pilinkiewicz |
Współpraca autorska | architekci Magdalena Sikora, Aleksandra Stolecka, Barbara Ziemba, Łukasz Piecha, studentka Magdalena Maj |
Architektura wnętrz | archistudio studniarek + pilinkiewicz |
Architektura krajobrazu | archistudio studniarek + pilinkiewicz i architekt Krzysztof Rostański |
Konstrukcja | Grzegorz Komraus, Piotr Dzidek |
Generalny wykonawca | Coprosa Polska |
Inwestor | Gmina Kazimierz Dolny |
Powierzchnia terenu | 11772.0 m² |
Powierzchnia zabudowy | 1741.0 m² |
Powierzchnia użytkowa | 5938.0 m² |
Powierzchnia całkowita | 8033.0 m² |
Kubatura | 30562.0 m³ |
Projekt | 2013 |
Data realizacji (początek) | 2014 |
Data realizacji (koniec) | 2018 |
Koszt inwestycji | nie podano |
Główną ideą kształtowania zabudowy Gminnego Zespołu Szkół w Kazimierzu Dolnym było stworzenie nowoczesnej, przyjaznej dzieciom i naturze placówki edukacyjnej, inspirowanej elementami krajobrazu, kultury i architektury miejsca, w którym powstała. Charakterystyczny i dominujący układ urbanistyczny wyburzonej zabytkowej szkoły, autorstwa architekta Karola Sicińskiego, został utrzymany. Zgodnie z wytycznymi konserwatora zabytków w nowym gmachu odtworzono jej najbardziej wartościowe i charakterystyczne elementy architektoniczne. Wprowadzono także nowe formy, których neutralność jest wyrazem szacunku do historycznej tkanki. W ten sposób nowy budynek przywraca pierwotny krajobraz kulturowy.
Na zespół składają się trzy skrzydła budynku, w których rozmieszczono różne funkcje: szkołę podstawową (zachodnie), wspólny program obsługi szkół i program środowiskowy (centralne) oraz gimnazjum (wschodnie). Dziedziniec wewnętrzny, otoczony zabudową z trzech stron, tworzy reprezentacyjny plac wejściowy. Od strony południowej zamykają go odtworzone schody wraz z kamiennym murem, stanowiąc równocześnie ogrodzenie. W ramach kubatury obiektu, na poziomie pierwszego piętra, zaprojektowano przeszklony łącznik, pełniący funkcję komunikacyjną pomiędzy, wspólnie użytkowanymi przez szkołę podstawową i gimnazjum, pracowniami specjalistycznymi. Pod placem zlokalizowano bibliotekę, która jest doświetlona poprzez niewielkie zielone patio. Wyniesienie i zamknięcie dziedzińca od strony ulicy Szkolnej umożliwia jego wykorzystanie w czasie przerw, a także w ramach organizacji klas letnich czy imprez lub realizacji programu środowiskowego. Pomieszczenia ogólnodostępne zlokalizowano na poszczególnych kondygnacjach segmentu centralnego: bibliotekę pod placem wejściowym, zgrupowany blok żywieniowy na poziomie parteru i przyziemia, dwukondygnacyjną aulę szkolną na pierwszym piętrze oraz salę gimnastyczną wykorzystującą wysokie poddasze budynku. Takie rozwiązanie daje równy dostęp do tych funkcji zarówno uczniom szkoły podstawowej oraz gimnazjum, jak i społeczności lokalnej w ramach programu środowiskowego. Bloki dydaktyczne i blok centralny uzupełniają strefy administracji, szatni oraz sanitarne.