Architektura MuratorRealizacjeNie tylko "Brda". Trzy polskie projekty domków letniskowych [WIDEO]

Nie tylko "Brda". Trzy polskie projekty domków letniskowych [WIDEO]

Jeżeli wypoczywać, to tylko w dobrze zaprojektowanym otoczeniu. Zobaczcie wybrane przez nas projekty autorstwa Jojko + Nawrocki Architekci, Exterio oraz medusagroup.

Architektura "letniskowa" nie zawsze jest najwyższej jakości - może się kojarzyć z chaotyczną przestrzenią nadmorskich miejscowości, albo fantazyjnymi "gargamelami" budowanymi w popularnych kurortach. Jednak wcale nie musi tak być; wybraliśmy dla Was trzy projekty, które prostą formą wchodzą w dialog z otoczeniem i wydobywają walory otaczających krajobrazów.

1 (1)

Zobacz wideo: Polskie projekty domów letniskowych

Jojko + Nawrocki Architekci - dom letniskowy w Żywcu

Zamierzeniem było stworzenie budynku, który będzie kontrastem dla przeciętnej architektury letniskowej południa Polski. Domek znalazł się w uprawianym od lat ogrodzie, otoczonym panoramą Beskidów. Nietypowego kształt dachu pozwolił na umieszczenie w środku funkcjonalnej antresoli. Dzięki usytuowaniu bryły na działce oraz symetrycznemu planowi wnętrza każde okno kadruje inny krajobraz. Projekt został stworzony w oparciu o ideę critical regionalism - próbę użycia języka współczesnej architektury w kontekście właściwym konkretnemu miejscu.

Zabudowa "letniskowa" często nie ma najwyższej jakości - może kojarzyć się z chaosem przestrzennym nadmorskich miejscowości, albo fantazyjnymi "gargamelami" w popularnych kurortach. Jednak nie zawsze musi tak być - zobaczcie wybrane przez nas realizacje domków letniskowych, które harmonijnie współgrają z otoczeniem i wydobywają walory krajobrazu.

kl (27) (Copy)

Exterio (HOLA grupa projektowa) - dom w Pieninach

Dom w pełni wydobywa walory działki - malowniczy widok na Jezioro Czorsztyńskie oraz dwa średniowieczne zamki w Niedzicy i Czorsztynie. Bryła ma od strony lądu zamknięty charakter, natomiast od strony jeziora na obu kondygnacjach dominują duże przeszklenia, które pozwalają ze wnętrza budynku obserwować krajobraz. Teren budowy jest na spadku, co wykorzystano umieszczając na wyniesionym w stosunku do okolicy parteru taras.

Kształt bryły i użyte materiały mają przywodzić na myśl tradycyjną zabudowę pasterską. Dach i ścianę frontową pokryto wiórem osikowym, który płynnie przechodzi z dachu na ścianę. Wejście do budynku nawiązuje natomiast do ludowej architektury drewnianej.

DSC_1618d (Copy)

medusagroup - przebudowa domku typu "Brda"

Klasyczny domek typu "Brda" został przekształcony za pomocą dostawienia do niego nowej struktury. Namiotowa forma została zestawiona z prostopadłościenną bryłą, powiększając strefę dzienną oraz tworząc przed wejściem dodatkowy ganek. Kolorem i fakturą walcowanej stali, zastosowanej na elewacji, jak również dużymi przeszkleniami, otwierajającymi dom na otoczenie, nowa część kontrastuje z zastanym budynkiem.

Przy budowie należało wyciąć część krokiew dachowych, podtrzymującą domek; zostały one oparte na stalowej konstrukcji prostopadłościanu. Od środka został on wykończony płytą OSB, natomiast na na płaskim dachu umieszczono taras, który rozwija powierchnię pierwszego piętra.

Dom ze starej stodoły projektu Wrzeszcz Architekci Architekci wykorzystali cegłę ze starej poniemieckiej stodoły, tworząc współczesny dom dla młodej rodziny z dwójką dzieci inspirowany tradycyjnym budownictwem Wielkopolski.
Zet Dom w warszawskim Wawrze Wśród heterogenicznej zabudowy willowej dzielnicy Warszawy powstał neomodernistyczny dom obłożony białym klinkierem. Za projekt obiektu odpowiada pracownia Paweł Lis Architekci.
Dom na skarpie w Płocku Dom na skarpie to jedna z ostatnich realizacji warszawskiej pracowni MAG Architekci. Wkomponowany w zbocze budynek, otwiera się dużym przeszkleniem na malowniczy krajobraz starorzecza Wisły.
Dom Polny na Mazowszu Inspiracją dla architektów stał się kamienny mur znaleziony na działce. Podobnym materiałem wykończono frontową elewację, z którą kontrastują biała bryła dachu i wykonana z wielkoformatowych płyt posadzka tarasu – pisze Magdalena Pios.
Podążając za słońcem – o koncepcji Domu Kwadrantowego Robert Konieczny Punktem wyjścia była działka o regularnym kształcie, położona na przedmieściach wśród przeciętnej zabudowy jednorodzinnej. Usytuowaliśmy na niej prostopadłościenną bryłę, odpowiadającą życzeniom inwestorów pod względem programu funkcjonalnego. Następnie obróciliśmy część należącą do parteru, aby uzyskać możliwie jak największą prywatność od strony drogi – pisze Robert Konieczny.
Przestrzeń poruszeń – o Domu Kwadrantowym Marcin Szczelina Jeśli spojrzymy na architekturę jako na naukę o przekształcaniu przestrzeni, okaże się, że ruch jest jej nieod-łącznym elementem. Im bardziej daje się przekształcać, tym lepiej odpowiada na zmieniające się potrzeby. Ruchome części to potencjał. Dzięki ich obecności tworzy się silniejsza interakcja między użytkownikami a budynkiem – pisze Marcin Szczelina.