Nazwa obiektu | Rewitalizacja bulwarów Xawerego Dunikowskiego oraz Marii i Lecha Kaczyńskich |
Adres obiektu | Wrocław, lewy brzeg Odry między mostami Piaskowym a Grunwaldzkim |
Autorzy | Piotr Żuraw Architekt, architekci Katarzyna Dobiecka, Piotr Żuraw |
Architektura krajobrazu | Evergreen Monika Ziemiańska |
Konstrukcja | P3 Group Biuro Projektów Konstrukcyjnych |
Generalny wykonawca | M-Park |
Inwestor | Gmina Wrocław, Zarząd Inwestycji Miejskich we Wrocławiu |
Powierzchnia terenu | 27860.0 m² |
Data realizacji (koniec) | 2015 |
Koszt inwestycji | ok. 20 000 000 PLN |
Bulwar Xawerego Dunikowskiego oraz Marii i Lecha Kaczyńskich jest silnie związany z Odrą. To jednocześnie atrakcyjny punkt obserwacji przeciwległego brzegu z historyczną zabudową Ostrowa Tumskiego, sąsiadujący z reprezentacyjnymi obiektami jak zabytkowa Hala Targowa, Akademia Sztuk Pięknych, Muzeum Narodowe czy Urząd Wojewódzki. Rewitalizacja odbudowuje relacje mieszkańców z rzeką, stanowi pretekst do jej ponownego odkrycia.
Założeniem projektu była realizacja wielkomiejskiego bulwaru o funkcji rekreacyjnej i spacerowej, z możliwością uprawiania sportów wodnych, ale też zejścia do poziomu wody i moczenia nóg.
W ramach inwestycji powstał m.in. amfiteatr nad rzeką oraz kładka pod mostem Pokoju, łączącą oddzielone wcześniej części nadrzecznej promenady. Program obejmował też przebudowę ciągów pieszych, zagospodarowanie zieleni, odbudowę zabytkowego Bastionu Ceglarskiego, organizację przestrzeni rekreacyjnych wraz z małą architekturą i siedziskami do zabawy, a także realizację nabrzeża cumowniczego dla małych jednostek pływających, przystani statków spacerowych, drewnianego tarasu nad rzeką, infopunktów oraz sieci i przyłączy do pawilonów komercyjnych i przystani. Sposób zagospodarowania bulwaru ma umożliwiać jak najbliższy kontakt z rzeką i widokami przeciwległego brzegu.
Przestrzeń komunikacji jest dostosowana do różnych grup użytkowników: sprawnych, niepełnosprawnych, na rolkach i rowerach. Wszyscy oni poruszają się po wspólnej, wielokierunkowej przestrzeni, bez wydzieleń ścieżek rowerowych. Na całej długości bulwaru zastosowano szereg form zagospodarowania dopasowanych do kształtu rzeki, tak by użytkownicy mogli znajdować się jak najbliżej linii wody. W wielu miejscach pojawiają się ponadto schodzące ku rzece skarpy zieleni lub amfiteatralne stopnie, co dodatkowo podkreślać ma kierunek obserwacji przeciwległego brzegu.