Architektura MuratorRealizacjePasaż Cuypersa w Amsterdamie

Pasaż Cuypersa w Amsterdamie

Amsterdam nie ustaje we wprowadzaniu kolejnych usprawnień dla rowerzystów. Specjalnie dla nich otwarto niedawno ponad 100-metrowy tunel, który połączył centrum miasta z nabrzeżem. Ściany przejścia wyłożono 80 tysiącami tradycyjnie wytwarzanych kafli.

Pasaż Cuypersa w Amsterdamie
Wzory na płytkach zaprojektowała holenderska graficzka Irma Boom, inspirując się słynnym tableau Cornelisa Bouwmeestera (1652-1733), które znajduje się w zbiorach Rijksmuseum, fot. Jannes Linders, dzięki uprzejmości Benthem Crouwel Architects

Tunel, zwany pasażem Cuypersa na część słynnego holenderskiego architekta, autora m.in. dworca centralnego w Amsterdamie, powstał pod tą główną stacją kolejową miasta według projektu pracowni Benthem Crouwel Architects. Ma dokładnie 110 metrów długości, 10 metrów szerokości i 3 metry wysokości, a przeznaczony jest wyłącznie dla pieszych i rowerzystów, przy czym ruch obu tych grup został wyraźnie rozdzielony. Chodnik jest usytuowany znacznie powyżej ścieżki rowerowej, ma też gładką nawierzchnię z ręcznie szkliwionych, białych płytek ceramicznych. Drogę dla cyklistów wykonano z kolei z czarnego asfaltu, a sąsiadującą z nim ścianę wykończono dźwiękochłonnymi panelami zabezpieczonymi stalową siatką, co dodatkowo ma ją chronić przed graficiarzami, naklejaniem plakatów czy ulotek. Ścianę wzdłuż pieszego pasażu wyłożono blisko 80 tysiącami tradycyjnych kafli ceramicznych. Wzory na płytkach zaprojektowała holenderska graficzka Irma Boom, inspirując się słynnym tableau Cornelisa Bouwmeestera (1652-1733), które znajduje się w zbiorach Rijksmuseum. Im dalej od centrum miasta, a bliżej do rzeki, tym obraz staje się mniej wyraźny, a kafle nabierają coraz bardziej niebieskawego odcienia.

Produkcja płytek zajęła firmie Royal Tichelaar Makkum ponad dwa lata. Wszystkie były formowane i malowane ręcznie. Aby uzyskać pewność, że kafle będą do siebie pasowały, w fabryce w Makkum zbudowano model tunelu, w którym sprawdzano ich ułożenie. Powstało w sumie 46 tysięcy kafli, składających się na tableau przedstawiające statki handlowe oraz 33 tysiące płytek podłogowych w tradycyjnej holenderskiej wielkości 13 x 13 cm. Nowe przejście oddano do użytku pod koniec 2015 roku. Korzysta z niego nawet 15 tysięcy pieszych i rowerzystów dziennie.

Nowa siedziba Instytutu Filmowego EYE w Amsterdamie Wzniesiony na brzegu rzeki Ij w Amsterdamie gmach Instytutu Filmowego EYE zbudowany został z wykorzystaniem kratownic dochodzących do 70 metrów długości i 10 metrów wysokości
Porsche stawia na Qbiss by trimo Projekt elewacji Centrum Samochodów Porsche w Amsterdamie w Holandii wykonany został przez holenderskie biuro architektoniczne VBJ architectuur & bouwmanagement przy zastosowaniu Qbiss by trimo. ZOBACZ WIDEO!!