Architektura MuratorRealizacjePawilon Polski na Expo 2015 w Mediolanie [ZDJĘCIA]

Pawilon Polski na Expo 2015 w Mediolanie [ZDJĘCIA]

Od początku maja można odwiedzać Pawilon Polski na Expo 2015 w Mediolanie. Za ażurową elewacją ukryto labirynt prowadzący do ogrodu symbolizującego owocowy sad. Aby uzyskać efekt bezkresnej, zielonej przestrzeni ściany wokół zostały wyłożone lustrzanymi powierzchniami. Prezentujemy zdjęcia pawilonu zaprojektowanego przez warszawską pracownię 2PM.

Pawilon Polski na Expo 2015 w Mediolanie
Pawilon Polski na Expo 2015 w Mediolanie. Fot. Piotr Musiałowski, 2PM
Mediolan, Włochy
Autorzy2PM
Zespół:Piotr Musiałowski, Michał Adamczyk, Stanisław Ignaciuk, Michał Lenczewski
Współpraca:Piotr Bylka, Paulina Pankiewicz
InwestorPolska Agencja Informacji i Inwestycji Zagranicznych, Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości
Projekt (data)2014
Data realizacji (koniec)2015

Koncepcja architektoniczna Pawilonu Polski na Expo 2015 w Mediolanie powstała w warszawskiej pracowni 2PM. Projekt został wyłoniony spośród 59 prac zgłoszonych do konkursu zorganizowanego przez Polską Agencję Informacji i Inwestycji Zagranicznych. Za scenariusz ekspozycji odpowiada firma Platige Image.

Koncepcja pawilonu opiera się na odwołaniu polskiego sadu, będącego charakterystycznym elementem krajobrazu i istotną częścią gospodarki kraju. Polska jest największym w Europie i trzecim na świecie producentem jabłek, a jednocześnie największym na świecie ich eksporterem. Roczna produkcja sięga 3 milionów ton, z czego 1,2 mln ton przeznacza się na eksport.

Do wykonania ażurowej, modułowej elewacji posłużył przetworzony motyw drewnianej skrzynki, używanej do transportu warzyw i owoców. Jednocześnie, w metaforyczny sposób pawilon staje się opakowaniem dla prezentacji polskiego rolnictwa.

Odwiedzający pawilon pokonują wąską, zmieniającą kierunek i poziom drogę, aby dotrzeć do ogrodu symbolizującego polski sad z jabłoniami. Efekt iluzji nieskończoności osiągnięto za pomocą zwierciadeł - elementów wykonanych z polerowanej blachy chromowanej, które znajdują się na całym wewnętrznym obwodzie ścian, multiplikując odbicia w każdym z kierunków. Istotą wywoływanego odczucia jest kontrast pomiędzy wysokim i wąskim przejściem, a rozległą przestrzenią ogrodu.

Pawilon Polski jest czwartym co do wielkości pawilonem wśród wszystkich krajów biorących udział w wystawie. Tuż obok znajdują się pawilony Włoch, Francji, Holandii czy Watykanu. Motto polskiej ekspozycji „Abbiate ogni speranza, voi che entrate!” (w wolnym tłumaczeniu: „Nasyćcie się wszelką nadzieją wy, którzy wchodzicie!”) to trawestacja fragmentu „Boskiej komedii” Dantego. Nasze hasło jest obietnicą, że każdy zwiedzający znajdzie w Pawilonie Polski wszystko, co dobre i budzące nadzieję - świat energii witalnej. (...) Chcemy, poprzez to nawiązanie, uczcić 750 rocznicę urodzin Dantego, jaka przypada na rok 2015, czas Wystawy Światowej EXPO we Włoszech – wyjaśnia Sławomir Majman, Komisarz Generalny Sekcji Polskiej EXPO 2015.

Około 1400 m2 powierzchni pawilonu zajmuje ekspozycja stała poświęcona symbolice, tradycji i aspektowi gospodarczemu polskiego dziedzictwa spożywczego, w pawilonie znajdują się restauracja, sala kinowa oraz przestrzeń wystaw czasowych.

Tęczowa wieża w Mediolanie Do wykonania nowej elewacji betonowej wieży z 1964 roku wykorzystano około 100 tysięcy ceramicznych płytek w 14 kolorach. Dziś Torre Arcobaleno to jeden z symboli Mediolanu.
Czytelna idea – o polskim pawilonie na Expo Bartosz i Michał Haduchowie Zewnętrzna konstrukcja imitująca stosy drewnianych skrzynek na owoce to świetny konceptualny zabieg nawiązujący do programu pawilonu i tematyki wystawy, przywodzący też na myśl prace włoskiego ruchu arte povera czy popartu oraz formy ambalażu. Oryginalny pomysł na „opakowanie” budynku podkreśla również rolę naszego kraju jako wiodącego producenta oraz eksportera jabłek – piszą Bartosz i Michał Haduchowie.
Przestrzenny ciąg przeżyć – o polskim pawilonie na Expo Piotr Kuczia Architekci zaaranżowali w budynku przestrzenny ciąg przeżyć, prostymi środkami udało się im stworzyć sekwencję zaskakujących przestrzeni o dużej dramaturgii: silne piony „wąwozu” schodów przechodzą w rozległe poziomy ogrodu, otwarte place w ciemne pomieszczenia. Mimo swojej siły, architektura pawilonu pozostaje stale tłem. Ale tłem wyróżniającym się na tyle, że wychodząc z obiektu zapomnimy dosyć szybko o ekspozycji, a w pamięci pozostanie jego architektoniczna wizja – pisze Piotr Kuczia.
Tajemniczy ogród – o projekcie polskiego pawilonu na Expo pisze Piotr Musiałowski Plan pawilonu prowadzi przez symboliczny tajemniczy ogród z ciągnącymi się w nieskończoność szpalerami drzew. Jego obraz nie ukazuje się zwiedzającym od razu. Najpierw należy pokonać długą, zmieniającą kierunek i poziom drogę. Istotą wywoływanego odczucia jest kontrast pomiędzy wąską i wysoką przestrzenią szczeliny wejścia a horyzontalną przestrzenią ogrodu – pisze współautor projektu Piotr Musiałowski.
Pawilon Polski na Expo 2015 w Mediolanie Pierwsza międzynarodowa wystawa odbyła się w 1851 roku w Londynie. Pozostająca pod zaborami Polska nie miała swojego pawilonu narodowego, pokazywaliśmy się jednak pod flagami innych państw, często zdobywając też nagrody i wyróżnienia. Już na pierwszej w Londynie warszawski zegarmistrz Izrael Staffel otrzymał złoty medal za maszynę rachunkową. Na paryskiej, w 1855 roku, nagrodzono prace malarza Henryka Rodakowskiego, który wystąpił z ramienia Francji, a na wiedeńskiej, w 1873 roku, m.in. Jana Matejki i Wojciecha Gersona – pisze Tomasz Żylski.
Spacerem po Expo Dla zainteresowanych dobrą architekturą i pełnymi inwencji prezentacjami tegoroczne Expo w Mediolanie może stać się miejsce inspirującym – po najciekawszych pawilonach oprowadza architekt Piotr Kuczia.