Stacja Mercedes na Powiślu

i

Autor: Archiwum serwisu Fot. Piotr Jakubowski

Stacja Mercedes na Powiślu

2015-08-05 14:37

Po raz trzeci na warszawskim Powiślu stanęła Stacja Mercedes według projektu WWAA. W tym roku w nowej odsłonie - drewnianą konstrukcję pokryto panelami perforowanej, falistej blachy. Na dachu umieszczono świetliki z poliwęglanu, które po zmroku rozświetlają bryłę pawilonu.

Stacja Mercedes jest położona na terenie Powiśla, przy skrzyżowaniu ulic Kruczkowskiego i 3 Maja. Obok granicy działki przebiega ścieżka rowerowa i trakt spacerowy, będący częścią większego urbanistycznego założenia – XVIII wiecznego Parku na Książęcem, założonego przez księcia Kazimierza Poniatowskiego oraz pochodzącego z lat pięćdziesiątych XX wieku – Centralnego Parku Kultury, ciągnącego się wzdłuż podnóża Skarpy Warszawskiej.

Samochód stojący w salonie samochodowym wygląda zawsze trochę „nie na swoim miejscu”. Jego miejsce jest na ulicy, na parkingu, w garażu, w warsztacie. Z połączenie dwóch dróg myślenia – o miejscu, do którego prezentowany Mercedes będzie naturalnie przynależał, i o specyfice przestrzeni publicznych w mieście – narodził się główny pomysł: nawiązanie do doskonale znanych i osadzonych w krajobrazie polskich ulic i podwórek wolnostojących osiedlowych garaży. Ten bardzo terenochłonny sposób zapewnienia mieszkańcom wielorodzinnych domów indywidualnych garaży, stał się urbanistyczną zakałą zwłaszcza w centrum miasta. Z drugiej strony te obiekty to też symbol polskiej transformacji, kiedy to z wielu wyprowadzono auta w zamian instalując rozmaite sklepiki czy warsztaty. - pisali Natalia Paszkowska i Marcin Mostafa o pierwotnej koncepcji pawilonu.

Tegoroczną Stację Mercedes otwarto w nowej odsłonie. W nocy zamknięta bryła, za dnia, dzięki podnoszonym do góry panelom elewacyjnym, zamienia się w otwarty na wszystkie strony letni pawilon. Drewniany szkielet z poprzednich edycji pokryto falistą, perforowaną blachą, od wewnątrz budynku transparentną. Zewnętrzną elewację budynku tworzy system ruchomych paneli. Po ich podniesieniu, wyrównana linia fasady, zmienia się w nieregularny układ bram wjazdowych. Otwarta konstrukcja przyjmuje formę pawilonu, dostępnego ze wszystkich stron. Ponad dachem unoszą się doświetlające wnętrze świetliki – kostki, wykonane z poliwęglanu. Wykorzystanie półprzezroczystego materiału pozwoliło na rozświetlenie bryły po zmroku.

Różne funkcje, wcześniej przypisane poszczególnym modułom garażowym, w tegorocznej odsłonie przenikają się wewnątrz pawilonu - prezentacja samochodów marki, restauracja, scena koncertowa i letnie kino. W pobliżu znajdują się wolnostojące parkingi dla rowerów oraz wbudowane w taras pawilonu, specjalnie dostosowane stanowisko dla e-bike’ów. W odległości kilku metrów na zachód od głównego obiektu znajduje się mały moduł sanitarny, obłożony polerowaną blachą.