Tajemniczy ogród – o projekcie polskiego pawilonu na Expo pisze Piotr Musiałowski
Plan pawilonu prowadzi przez symboliczny tajemniczy ogród z ciągnącymi się w nieskończoność szpalerami drzew. Jego obraz nie ukazuje się zwiedzającym od razu. Najpierw należy pokonać długą, zmieniającą kierunek i poziom drogę. Istotą wywoływanego odczucia jest kontrast pomiędzy wąską i wysoką przestrzenią szczeliny wejścia a horyzontalną przestrzenią ogrodu – pisze współautor projektu Piotr Musiałowski.
Bryła pawilonu imitująca stosy skrzynek na owoce to konceptualny zabieg nawiązujący do tematu wystawy. Fot. Marcin Czechowicz
Tajemniczy ogród
Szukasz wejścia. W rytmicznie ułożonych skrzyniach na jabłka znajdujesz szczelinę. Rozłam w fasadzie wpuszcza cię do środka. Idziesz między dwiema ścianami. Spacerowe schody prowadzą lekko pod górę. Szczelina zakręca. Nagle znajdujesz się w innym świecie, w przestrzeni totalnej. Nieograniczonej końcem ani początkiem. Przynależysz do niej. Jesteś w środku. Nie pozostaje ci nic innego, jak tylko poddać się przestrzeni. Labirynt sadu jabłkowego pochłania cię bez reszty. Gubisz się w nieokreślonej głębi. O rozmiarze przekraczającym możliwości wzroku i wyobraźni. Początkowy moment zaskoczenia i niepewności ustępuje miejsca poczuciu pełni i bezpieczeństwa. Pejzaż niedostępny przez swój zasięg, jednocześnie w detalu jest ci bliski i namacalny. Czujesz zapach drzew owocowych, zaczepiają cię gałęziami, słyszysz szelest liści. Dajesz się uwieść. Pozwalasz się zgubić. Chcesz iść dalej w głąb, choć nie znasz drogi powrotnej. Tajemniczy ogród polskich jabłoni otworzył się przed tobą, pokazał, odkrył. Odsłonił swoją tajemnicę. Jesteś teraz jego częścią. To twoja ziemia i twoje miejsce. Champion, Gala, Jonagold. Usiądź na trawie. Ucieknij od zewnętrznego zgiełku. Odpocznij. Ukryj się przed słońcem.
Ideą projektu było odwołanie do ogrodnictwa, tak szczególnego dla polskiego krajobrazu i gospodarki. Jej realizację przeprowadziliśmy na dwóch płaszczyznach. W skali mikro, przez wykorzystanie ażurowej, modułowej ściany zewnętrznej, nawiązującej formą do ustawionych na sobie drewnianych skrzynek na owoce, oraz w wymiarze makro, poprzez zaprojektowanie obiektu jako opakowania, w którym znalazłaby się prezentacja polskiego rolnictwa. Plan pawilonu prowadzi przez symboliczny tajemniczy ogród z ciągnącymi się w nieskończoność szpalerami drzew. Jego obraz nie ukazuje się zwiedzającym od razu. Najpierw należy pokonać długą, zmieniającą kierunek i poziom drogę. Istotą wywoływanego odczucia jest kontrast pomiędzy wąską i wysoką przestrzenią szczeliny wejścia a horyzontalną przestrzenią ogrodu. Efekt iluzji rozległości i nieskończoności stworzony został przez użycie zwierciadeł, elementów wykonanych z polerowanej blachy chromowanej, które znajdują się po obwodzie, multiplikując odbicia w każdym z kierunków. W ten sposób powstało miejsce pełne światła i przestrzeni. Stanowi swego rodzaju piazza, wokół której koncentruje się życie włoskich miast.
Przestrzeń przed wejściem do ogrodu. Otoczenie pawilonu przenika się z wnętrzem. Fot. Marcin Czechowicz
Detal fasady, fot. Marcin Czechowicz
Wejście do ogrodu znajdującego się na dachu pawilonu. Fot. Marcin Czechowicz
Główna aleja Expo z widokiem na pawilon Polski. Fot. Marcin Czechowicz
Charakter elewacji zmienia się w zależności od kąta padania promieni słonecznych, czego efektem są malownicze efekty wizualne we wnętrzach. Fot. Marcin Czechowicz
Zielone rabaty z kwiatami, krzewami, trawami ozdobnymi i drzewami jabłoni odbijają się w panelach z polerowanej, chromowanej blachy, powiększając optycznie przestrzeń ogrodu i stwarzając iluzję nieskończoności. Fot. Marcin Czechowicz
Zielone rabaty z kwiatami, krzewami, trawami ozdobnymi i drzewami jabłoni odbijają się w panelach z polerowanej, chromowanej blachy, powiększając optycznie przestrzeń ogrodu i stwarzając iluzję nieskończoności. Fot. Marcin Czechowicz
Schody prowadzące do części ekspozycyjnej z sali, w której prezentowana jest animacja przedstawiająca historię Polski. Fot. Marcin Czechowicz
Przestrzeń ekspozycyjna pawilonu. Po lewej sklep z polskimi produktami. Fot. Marcin Czechowicz
Wnętrze restauracji, w której można zjeść tradycyjne polskie potrawy. Fot. Marcin Czechowicz
Architekci zaaranżowali w budynku przestrzenny ciąg przeżyć. Prostymi środkami wyrazu udało im się stworzyć sekwencję zaskakujących przestrzeni o dużej dramaturgii. Fot. Marcin Czechowicz
Bryła pawilonu imitująca stosy skrzynek na owoce to konceptualny zabieg nawiązujący do tematu wystawy. Fot. Marcin Czechowicz
Elewacja składa się z modułowych drewnianych części, które kształtem i materiałem nawiązują do skrzynek na jabłka. Fot. Marcin Czechowicz
Ażurowa bryła z monumentalnymi schodami prowadzącymi do malowniczego ogrodu na dachu. Fot. Marcin Czechowicz
Budynek z elewacją przypominającą stos skrzynek, podkreśla rolę Polski jako wiodącego producenta oraz eksportera jabłek, a także czytelnie wyraża ideę przewodnią Expo – Wyżywienie planety, energia dla życia. Fot. Marcin Czechowicz
9 | Rzut parteru. Oznaczenia: 1 – restauracja; 2 – sala ekspozycyjna; 3 – sala kinowa; 4 – sala konferencyjna; 5 – sklep
10 | Rzut pierwszego piętra. Oznaczenia: 1 – sala, w której prezentowana jest animacja przedstawiająca historię Polski; 2 – ogród; 3 – przestrzeń przed wejściem do ogrodu; 4 – biura
11 | Rzut drugiego piętra. Oznaczenia: 1 – sala ekspozycyjna; 2 – ogród; 3 – przestrzeń techniczna
Architektura tężni jest ramą dla ruchu odbywającego się wewnątrz niej. Tworzy przestrzenny kontekst dla uzdrawiania tam ciała i zmysłów. O nowej realizacji biura 2pm architekci pisze Janusz Sepioł.
Rozstrzygnięto konkurs na projekt nowych punktów wejść do Tatrzańskiego Parku Narodowego. Pierwszą nagrodę otrzymała pracownia 2pm, znana m.in. z Pawilonu Polski na Expo 2015 w Mediolanie. Zwycięska propozycja to nowoczesne ujęcie koliby - drewnianego, górskiego szałasu.
W parku zdrojowym "Za Maskalisem" Busku Zdroju powstanie nowy kompleks uzdrowiskowy. Obejmie on tężnię i pawilon ogrodowy kryjący pijalnię wód i oranżerię. Autorem koncepcji nagrodzonej w konkursie architektonicznym organizowanym przez kielecki oddział SARP jest warszawska pracownia 2PM.
Od początku maja można odwiedzać Pawilon Polski na Expo 2015 w Mediolanie. Za ażurową elewacją ukryto labirynt prowadzący do ogrodu symbolizującego owocowy sad. Aby uzyskać efekt bezkresnej, zielonej przestrzeni ściany wokół zostały wyłożone lustrzanymi powierzchniami. Prezentujemy zdjęcia pawilonu zaprojektowanego przez warszawską pracownię 2PM.
Pawilon Polski na EXPO 2015 w Mediolanie - wiemy już jak będzie wyglądał. Zobacz nagrodzone projekty i prace nadesłane na konkurs [GALERIA] Wystawa pokonkursowa odbyła się w dniach 7-8 czerwca w Warszawie